דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החינוך

חינוך / התמונה החינוכית: התלמידים מתנדבים יותר ומתעניינים פחות בחומר הנלמד

הסקר אותו מבצע משרד החינוך זו השנה השנייה, מצביע על מגמות מעורבות בחוויה בתוך תחומי בית הספר, למורות ולתלמידים | רק 8% מהנשאלים דיווחו על אירועי אלימות בבתי הספר אר רק 40% נהנים מהלמידה

תלמידות בבחינה (צילום: פלאש 90)
תלמידות בבחינה (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

משרד החינוך פרסם אתמול (שלישי) את 'התמונה החינוכית' לשנת תשע"ו, אשר משקפת את הביצועיים הערכיים והחינוכיים של מערכת החינוך הישראלית כולה, על שלל זרמיה ומרחביה. התמונה מורכבת ממשוב של 521 משתתפים ומשתתפות, בהם מנהלי בתי ספר, מפקחים, מנהלי אגפי הרשויות, המורים ההורים והתלמידים.

בגזרת הלמידה, למרות המאמצים הניכרים של משרד החינוך בשנים האחרונות להפוך את תהליכי הלמידה למעניינים יותר, נראה שהתלמידים מתעניינים פחות. רק 51% מהתלמידים הביעו מידה רבה של התעניינות וסקרנות במערכי הלמידה, ירידה של 3% מהשנה שעברה. רק 40% מהתלמידים העידו שהם נהנים מהלימודים בבית הספר, 53% מהם הביעו סיפוק מהפרקטיקות הוראה-למידה-הערכה הנהוגות בבתי הספר, ו-71% מהתלמידים טענו שהם יצליחו במשימות קשות.

כיתה בבית ספר (צילום: נתי שחוט / פלאש90).
כיתה בבית ספר (צילום: נתי שחוט / פלאש90).

התמונה החינוכית מפורסמת זו השנה השנייה, במטרה להראות את הישגי מערכת החינוך לא רק בתחום הלימודי אלא גם במישור הערכי וברמה הארצית. בהמשך מתכוון המשרד לפרסם את הנתונים ברזולוציה של המועצות המקומיות וגם ברמת בתי הספר. למהלך זה מתנגדים רבים, כשהביקורת על כך היא שפרסומים אלו מכניסים את בתי הספר לתחרותיות לא בריאה ולמתחים בין ההורים לבתי הספר.

תמונת המצב הערכית מצביעה על הישגים ערכיים מרשימים למערכת החינוך הישראלית. 73% מהנשאלים ענו שבתי הספר מקדמים קידום סובלנות כלפי האחר והשונה, 42% מהנשאלים העידו על קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, ורק 8% מהתלמידים העידו שהיו מעורבים באירועי אלימות. אירועי האלימות הכי מדווחים הם דחיפות (15%) והפצת שמועות (11%).

נפלתי בנט מציג את תכנית 'התמונה החינוכית'. צילום: דבר ראשון.
נפלתי בנט מציג את תכנית 'התמונה החינוכית'. צילום: דבר ראשון.

מתנדבים ובעידוד בית הספר

אחד המאפיינים המעניינים בסקר מראה על עלייה ניכרת של תלמידים ומחנכים אשר התייחסו לנושא עידוד המעורבות החברתי (56%), עלייה של 15% מהסקר שנעשה בשנת הלימודים תשע"ד, כש-65% מהתלמידים העידו שבית הספר מעודד אותם לעזור בפעילות התנדבותית.

80.4% מהתלמידים מתמידים בלימודים, כלומר ממשיכים מכיתה י' ליב', הנתונים מראים על יציבות בשלוש השנים האחרונות. 1.5% מסך התלמידים במערכת החינוך נשרו השנה ממערכת החינוך, מדובר על 9,257 תלמידים כש-5,550 מהם נקלטו בתוכנית היל"ה אשר מתמודדת עם נוער נושר.

הצד של המורות

לצד הנתונים המעודדים, ניכר שהמורות מרגישות לא מלוות בבתי הספר. רק 38% מנשות החינוך דיווחו שהן מרוצות מניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספק, ירידה של 7% משנה שעברה. 58% מהמורים דיווחו שהם מרוצים מהקליטה והליווי של עובדי הוראה בבתי הספר. אל מול זאת, 70% מהמורים הביאו שביעות רצון מבתי הספר ו-92% מהמורים הביעו שביעות רצון מעבודתם כמורים. מעל 80% מהמורים ציינו שהם חווים תחושת עומס עבודה כבד מדי, ו-71% מהמורים דיווחו שבבתי הספר מתקיימת אווירת עבודה שיתופית של המורים, שיתוף בקשיים ולבטים בהוראה, דיון משותף על תכני החינוך השונים ותכנון כלי הערכה באופן שיתופי.

בשנת תשע"ו 377,399 תלמידי י"ב סיימו את לימודיהם, כש-66.2% היו זכאים לתעודת בגרות, לעומת 66.1% בשנת תשע"ה, ו65.5% בשנת תשע"ד. 7.5% מהתלמידים היו זכאים לתעודת בגרות מצטיינת. כ-33% מהתלמידים יצאו עם תעודת בגרות אשר כוללים בה לימודי 5 יחידות אנגלית. הנתונים מראים שקמפיין 5 יחידות במתמטיקה של בנט עובד, 11.4% מתלמידי הי"ב סיימו עם תעודת בגרות עם 5 יחידות מתמטיקה, עלייה של 2% מאז שנת תשע"ד כאשר הושק הקמפיין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!