דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

עבודה וחברה / פועל טורקי נמחץ למוות תחת לוח בטון באתר בנייה בבני ברק

התאונה אירעה באתר של חברת "הכשרת היישוב" בעיר בבני ברק | מותו נקבע במקום והוא ההרוג ה-15 בענף הבנייה מאז תחילת השנה | מדובר בתאונה הקשה השלישית באתר זה בשנה האחרונה

באתר בנייה (צילום ארכיון: יששכר וויס תיעוד מבצעי מד"א)
באתר בנייה (צילום ארכיון: יששכר וויס תיעוד מבצעי מד"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובד בניין בעל אזרחות טורקית נהרג היום בצהרים, לאחר שנמחץ על ידי לוח בטון שנפל עליו באתר 'הכשרת היישוב' ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק. מותו נקבע במקום על ידי צוות מד"א, והוא ההרוג ה-15 בענף הבניה בשנה זו (2017).

על פי הנתונים שנאספו על ידי הקבוצה למאבק בתאונות בניין, באתר בניית מגדלי הכשרת היישוב של היזמיות סופרין ופנדום המבוצע על ידי חברת עומר הנדסה התרחשו בשנה האחרונה כבר שתי תאונות קשות, כשבתחילת החודש התחשמל בו עובד, ובפברואר התרחשה קריסת פיגומים אשר הובילה לפציעתו של עובד אשר שופד על מוט ברזל. 'דבר ראשון' שוחח עם מנופאי אשר עבד בעבר באתר, ועזב אותו בשל תנאי הבטיחות וההעסקה הלקויים בו, כשבין היתר נדרש לעבוד על המנוף למעלה מ-12 שעות בניגוד לקבוע בחוק. לדבריו, עבד עם המנוח אשר היה אתת – עובד המכוון את המנופאי מן הקרקע, "אין מצב שבחור ישראלי עושה קורס מקצועי שלם בעברית, שלוקח זמן לעשות אותו, והם, הטורקים, מקבלים אישורים על המקום כשהם בכלל לא דוברים עברית. אין לי תקשורת עם האתת שאמור לכוון אותי, את המנוף, ככה. הם יודעים את המילים הבסיסיות 'למעלה, למטה STOP', אבל לא מעבר לזה. הוא לא יכול להגיד לי 'תזהר מהקצה של הבניין' או ללוות אותי במהלך ההנפה".

כמו כן מציינים בקבוצה למאבק בתאונות בניין כי בשלושת החודשים האחרונים יצאו צווי בטיחות בשלושה אתרים נוספים בביצוע חברת עומר הנדסה, בירושלים, בדימונה ובירוחם. "האם רשם הקבלנים פעל בעניינה של 'עומר הנדסה'? האם החברה נדרשה לתת מענה לריבוי תאונות וצווי הבטיחות שיצאו באתרי החברה?" תהתה הדס תגרי, מייסדת הקבוצה "למרבה הצער התשובה לשאלה זו ככל הנראה שלילית. לא ידוע לנו ולו על מקרה אחד שבו רשם הקבלנים פעל לשלילת רשיונה של חברה קבלנית בשל סיכון בטיחותם של עובדים, וחברות קבלניות ממשיכות לעבוד באין מפריע גם נוכח רקורד בטיחותי קשה".

היום הגישו שורת ארגונים, ביניהם קו לעובד, ארגון עובדים מען, הקבוצה למאבק בתאונות בניה והפורום למניעת תאונות עבודה עתירה לבג"צ בדרישה לפרסום בזמן אמת של צווי הבטיחות המוטלים על אתרי הבניה בישראל, כולל פירוט של מהות הליקויים בגינם מוטלים הצווים ושמות החברות היזמיות. עוד דורשים העותרים לפרסם את המידע על הטלת הצו ומהותו באתר הבניה עצמו בו נמצאו הליקויים הבטיחותיים, וזאת באופן בולט ונגיש לציבור העובדים באתר ובשפות הרלוונטיות (לכל הפחות עברית, ערבית וסינית), בכדי להתריע בפניהם אודות הסכנה הטמונה באתר והאיסור להמשיך את העבודה עד לתיקון הליקויים.

כיום מפורסמים צווי הבטיחות באתר משרד העבודה והרווחה רק באיחור ניכר של כחודש וחצי עד חודשיים בממוצע, וזאת לטענת המשרד מתוך התחשבות בחברות הקבלניות עליהן מוטל הצו וזכותן להגשת ערעור כנגדו – אולם בארגונים טוענים כי הדבר בא על חשבון העובדים באותם אתרי עבודה אשר נמנע מהם מידע בסיסי ובזמן אמת בדבר תנאי הבטיחות במקום עבודתם, ומסכן אף את עוברי האורח שסביב לאתרי הבניה שעשויים להפגע גם הם.

במשרד העבודה והרווחה אישרו את נתוני התאונות שהוצגו על ידי הקבוצה למאבק בתאונות בניה באתרי חברת עומר הנדסה וציינו כי "המינהל מבצע פעילות אכיפה בהיקף נרחב וכשנדרש עוצר עבודות בנייה כאשר מתגלים ליקויי בטיחות קשים. כמו כן במקרים של תאונות קשות סוגרים את האתר ל-48 שעות לפחות. צווי הבטיחות מועברים באופן תדיר לידיעת רשם הקבלנים ומצופה ממנו לפעול על פי המידע הזה כנגד קבלנים בעייתיים".

בעניין תאונת העבודה בה נהרג העובד נמסר מהמשרד כי "מפקח עבודה הגיע למקום ופתח בבירור. צו הפסקת עבודה ל-48 שעות הוטל במקום. לאור ריבוי עבירות על הוראות הבטיחות באתר זה ובאתרים אחרים של החברה יערוך המינהל בדיקה מקיפה וישקול נקיטת צעדים כנגד אחראים בחברה. במסגרת זו יעביר גם מינהל הבטיחות ריכוז של המידע שנצבר ברשותו אודות ליקויי הבטיחות של החברה לרשם הקבלנים וימקד אותו בצורך לנקיטת צעדים מצידו כלפי החברה".

תגובות עומר הנדסה ורשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי טרם נמסרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!