דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מדיני / יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אסיר ציון לשעבר, בביקור היסטורי במוסקבה

אדלשטיין, נאם במליאת הבית העליון (מועצת הפדרציה), בפרלמנט הרוסי, זכות השמורה בדרך כלל לראשי מדינות | ביקר בבית בו הוחזק, ובבית הכנסת, ובבית הכלא בו נעצר | אדלשטיין מבקר במוסקבה 30 שנה בדיוק לאחר שחרורו מהכלא הסובייטי

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין נואם במוסקבה (תמונה: לע"מ)
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין נואם במוסקבה (תמונה: לע"מ)
שי ניר

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין נשא היום (רביעי) נאום בפני הפרלמנט הרוסי במהלך ביקורו הרשמי במוסקבה. אדלשטיין, נציגה הבכיר הראשון של ישראל הנואם בפני מוסד זה, סגר מעגל ביחס לעברו, כמסורב עלייה ואסיר ציון תחת המשטר הסובייטי. "לפני שלושים ושלוש שנים נאסרתי, כאן במוסקבה, על ידי שלטונות ברית המועצות בעוון לימוד השפה העברית" והוסיף, "היום, אני עומד כאן לפניכם, כיושב-ראש כנסת ישראל, ובאותה השפה שֶבְּעָוֹון הוראתה נאסרתי, אני מברך אתכם בָּבְרָכָה הָיְהוּדִית הָעָתִיקָה: 'שלום עליכם'!".

אדלשטיין הזכיר בדבריו גם את ניתוק היחסים של רוסיה הסובייטית עם ישראל לאחר מלחמת ששת הימים ובשל תמיכתה "ללא עוררין במדינות ערב", ואת רדיפת היהודים בשטחה על כל גילוי ציוני או יהודי תרבותי. "כל אהדה למדינת היהודים נתפסה כפעילות מחתרתית כנגד ברית המועצות, כל עניין בתרבות היהודית, בשפה העברית, בטח ובטח הרצון לעבור להתגורר בישראל – כל אלה היוו עילה לרדיפה."

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין נואם במוסקבה (תמונה: לע"מ)
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין נואם במוסקבה (תמונה: לע"מ)

אדלשטיין ציין לטובה את התפתחות וחיזוק היחסים בין המדינות, מאז חודשו היחסים הדיפלומטים לפני 25 שנים, בעקבות נפילת הגוש הקומוניסטי. לדברי אדלשטיין, מיליון אזרחי ישראל דוברי הרוסית, "מהווים גורם חשוב ב'דיפלומטיית העם' התורם לחיזוק הקשרים התרבותיים, החברתיים והאנושיים בין שתי המדינות שלנו."

"הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות שלנו הולכים ומתחזקים. לאחר ביטול הויזות בין שתי המדינות – מאות אלפי תיירים רוסים מבקרים מדי שנה בישראל." רוסיה וישראל נמצאות בחיכוך תדיר על רקע מעורבותה הפעילה של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה, דבר המחייב תיאום צבאי דבר אשר הביא גם לנסיעה דחופה של נתניהו למוסקבה לפני כשנה, בהקשר זה ציין אדלשטיין כי, "נושאים פוליטיים טעונים נידונים באופן יעיל".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין בביקרו בבית הכנסת בו נפגשה הקהילה היהודית בזמן שהיה במחתרת הציונית (תמונה: לע"מ)
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין בביקרו בבית הכנסת בו נפגשה הקהילה היהודית בזמן שהיה במחתרת הציונית (תמונה: לע"מ)

אדלשטיין התייחס לאיומים הביטחונים על ישראל מצד אויביה, זאת לצד איום הטרור מבית היוצר של האיסלאם הקיצוני, "מאחורי החיזבאללה והחמאס נמצאת איראן". דבריו של אדלשטיין אינם ברורים מאליהם, זאת על רקע היחסים הדיפלומטים בין רוסיה ואיראן. אדלשטיין הזכיר גם את תוכנית הגרעין האיראני ומטרתה," להקים מערך לייצור נשק להשמדה המונית שיאפשר לה לפרושֹ מעל גרורותיה באזור מטריה גרעינית. מזה שנים רבות מנסה (איראן, ש.נ.) בנחישות להקים בלבנון ובסוריה מוצב קדמי שלה, על מנת להרחיב את שליטתה באזור, ולהפיץ בו את אידאולוגיית השטנה ושנאת האדם שלה, אשר מאיימת על כל העמים במזרח התיכון." אדלשטיין קרא לרוסיה ולאומות העולם, "ליצור אווירת כבוד הדדי בין המדינות השונות. אווירה זו תאפשר שיתוף פעולה צמוד יותר בלחימה בטרור, לשתף מידע וניסיון. אני מאמין שזה אפשרי."

יולי אדלשטיין בביתו במוסקבה בו נעצר (תמונה: ללא קרדיט)
יולי אדלשטיין בביתו במוסקבה בו נעצר (תמונה: ללא קרדיט)

לפני נאומו במועצת הפדרציה, הניח אדלשטיין זר פרחים על אנדרטת החייל האלמוני והקריא פרקי תהילים. בהמשך ערך אדלשטיין סיור ב"תחנות חייו" כאסיר ציון תחת המשטר הסובייטי בהן, בית הכנסת ארכיפובה בו נהגו להתכנס מסורבי עלייה, פעילים ציונים, יהודים מכול העולם שביקשו לסייע ועוד. דירת מגוריו, בית המשפט ובית המעצר "בוטירקה" בו שהה כעציר יותר משלושה חודשים. "הרגע שהשער נסגר מאחוריך בטריקה, זה הרגע שבו אתה מבין שאתה בפלנטה אחרת", אמר אדלשטיין והוסיף, "אתה נכנס לתא, תא גדול עם כמה עשרות עצירים, עם מזרון דק ביד אחת וכמה חפצים ביד השנייה".

היום (חמישי) יפגש אדלשטיין עם שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב ועם יו"ר הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית, ויאצ'סלב וולודין. עוד יפגש אדלשטיין עם מנהיגי הקהילה היהודית. אדלשטיין צפוי בשישי בבוקר להמריא חזרה לישראל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!