דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / ועדת הכספים אישרה: תעריפים מעודכנים ומוזלים להוצאת דרכונים

בתום סדרת דיונים בנושא, אושרו תעריפים חדשים לתקופה של שנה וחצי, במהלכן יתקיימו דיונים על תעריפים סופיים | נציג האוצר טען כי ההוזלות מנוגדות לנומרטור, אך ללא הצלחה | ח"כ מיקי רוזנטל: "לא להעניש אזרחים על החלטת מדינה"

עמדת קבלת מסמכים במשרד הפנים (צילום: יעקב כהן / פלאש 90).
עמדת קבלת מסמכים במשרד הפנים (צילום: יעקב כהן / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי סדרת דיונים שקיימה ועדת הכספים בנושא עדכון האגרות להוצאת דרכונים, ואחרי שחברי הוועדה סירבו לאשר את התעריפים שהוגשו ע"י רשות האוכלוסין כפי שהם, העלה אתמול (רביעי) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) להצבעה ולאישור הוועדה, את אותן תקנות שהובאו על ידי הרשות, אך עם תעריפים שונים, שכוללים הפחתות שהוכנסו על ידי חברי הוועדה. בנוסף, קבעה הוועדה שמי שיסרב לתת טביעות אצבעות בעת הוצאת הדרכון הביומטרי, ושדרכונו יחודש עקב כך ל-5 שנים בלבד, במקום ל-10 שנים, יחויב בתום חמש השנים בקצת פחות ממחצית גובה האגרה הרגילה: 130 שקלים.

הוויכוח בין חברי הוועדה לרשות האוכלוסין נושא עדכון תעריפי הוצאת הדרכונים,  החל בעקבות הכנסת הדרכונים הביומטריים לתוקף, אחרי אישור החוק הביומטרי ואחרי שהוחלט לאמץ את השיטה הביומטרית להנפקת תעודות, כולל תעודות זהות ודרכונים. חברי ועדת הכספים, ובראשם יו"ר הוועדה גפני וח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), דרשו, שעל האזרחים לא יוטל "קנס" בגין החלטת הממשלה לאמץ את השיטה הביומטרית שמייקרת מאוד את הליכי הנפקת התעודות.

משה גפני צילום: דבר ראשון.
משה גפני צילום: דבר ראשון.

"לא יתכן שאזרחי ישראל ישלמו קנס על החלטת הממשלה לאמץ את השיטה הביומטרית" אמר אתמול גפני, "כשהממשלה קיבלה את ההחלטה הזו, חבריה ידעו את ההשלכות ואת ייקור התהליך". גפני דרש גם שלא תיגבה אגרה נוספת במהלך תקופת היות דרכון בתוקף, בגין בקשה לשינוי פרטים, כגון שינוי שם, שינוי מצב משפחתי וכד' – שינויים שלא היו כרוכים בתשלום עד היום. הצטרף לדרישתו ח"כ רוזנטל, שחזר והדגיש, כי "אסור להעניש אזרחים על החלטת המדינה לאמץ את השיטה הביומטרית".

יועצת משפטית ברשות האוכלוסין במשרד הפנים, עו"ד עירית וייסבלום, אמרה כי "אין מדובר בקנס שמוטל על האזרחים אלא בתשלום עבור שירות שיש לו עלות". בעניין התשלום בגין הארכת דרכון לחמש שנים בלבד למי שיסרב לתת טביעות אצבע אמרה כי "עלות התפעול והשירות להנפקת דרכון היא אותה עלות בין אם מדובר בדרכון לעשר שנים או לחמש שנים. אין מדובר בקנס על האזרח. אנחנו פועלים על פי חוות דעת של מומחים, לפיהן מאגר שמסתמך על תמונות פנים טוב לחמש שנים בלבד, כי תווי פנים זה דבר שמשתנה ואילו טביעות אצבע זה דבר שאינו משתנה לאורך שנים ועל-כן העניין הוא שמי שלמערכת תהיה רק את תמונה שלו, יידרש לחדש את דרכונו לאחר חמש שנים והעלות היא עלות הנפקת הדרכון בלבד".

בתגובה, אמר גפני כי "יש לי רישיון נהיגה כבר עשרים שנה עם אותה תמונה. הרישיון לא השתנה וגם התמונה לא. אז למה כאן זה מפריע? למה לחייב אזרח לחדש את הדרכון אחרי חמש שנים. אם כך הדבר, אז לכל הפחות על תגבו ממנו תשלום אלא כמו כל אזרח אחר, תשלום רק פעם בעשר שנים". לחלופין, אמר גפני, "אם בכל-זאת אתם מתעקשים על תשלום בגלל שיש כאן תפעול, שהאגרה תעמוד על 50% מתעריף אגרה רגילה לחידוש דרכון".

לאחר שלא עלה בידי גפני וחברי הוועדה האחרים לשכנע את נציגי הממשלה על הצורך להוזיל את התעריפים, העלה גפני להצבעה, תוך כדי הדיון, את התקנות שהובאו על ידי הרשות האוכלוסין עם תעריפים מוזלים, על דעת כל חברי הוועדה.

על פי התעריפים שאושרו אתמול, למשך שנה וחצי – מתוך כוונה להגיע להסדרת העניין באופן קבוע עד דצמבר 2018 – תעריפי הוצאת דרכונים באינטרנט יוזלו בחודשי החורף בארבעים שקלים, ובחודשי הקיץ בעשרה שקלים. אגרה רגילה להוצאת דרכון בלשכות הרשות עומדת על 275 שקלים, והיום בלחץ יו"ר ועדת הכספים אגרה, הופחתה ל- 265 שקלים, ובאינטרנט על 195 שקלים. עתה לאחר ההפחתה על התעריף באינטרנט, תעמוד האגרה על 155 שקלים בחודשי החורף, ו-185 שקלים בחודשי הקיץ. חידוש דרכון בלשכות של רשות האוכלוסין עולה 275 שקלים לעשר שנים, ולמי שלא ייתן טביעות אצבע התעריף לאחר חמש שנים יעמוד על 130 שקלים.

ח"כ גפני: "לא יתכן שאזרחי ישראל ישלמו קנס על החלטת הממשלה לאמץ את השיטה הביומטרית"

בנוסף, בהחלטת ועדת הכספים ובניגוד לכוונת רשות האוכלוסין ומשרד האוצר, כל מי שיבקש לבצע שינויים בפרטי הדרכון שלו – כגון שינוי שם, שם משפחה ומצב משפחתי – לא יידרש לשלם ודרכונו עם הפרטים המעודכנים, יהיה בתוקף עד מועד פקיעת תוקפו מלפני הכנסת השינויים.

במהלך הדיון, ניסה נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, אורי שיינין, לשכנע את גפני ואת חברי הוועדה להמתין עם שינוי התעריפים ואף ציין, כי "ההוזלות אינן עולות בקנה אחד עם הנומרטור", אך ללא הצלחה.

יו"ר הוועדה גפני, סיכם את הדיון בסוגיה ואמר, ש"מכיוון שלא הצלחנו להגיע להסכמות עם האוצר ורשות האוכלוסין, הוועדה החליטה לבדה על גובה האגרות לשנה וחצי הקרובות שבמהלכן, ניתן יהיה לדון על גובה התעריפים לטווח הארוך". עוד אמר, כי "אם באמת רוצים לעודד אזרחים למהר להוציא תעודות ביומטריות, יש לפעול כמו במדינות אחרות ולתת הנחות משמעותיות יותר. גם לגבי הורדת העומסים בחודשי הקיץ, אני סבור שבחודשי החורף, יש לאפשר חידוש דרכונים חינם באמצעות האינטרנט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!