דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בעולם / ארה"ב: כללים חדשים לקבלת אשרה עבור 6 מדינות מוסלמיות ופליטים

אחרי שבית המשפט אישר חלקית את איסור הכניסה של הנשיא דונלד טראמפ, פרסמה הלילה (ה') מחלקת המדינה כללים חדשים, המחייבים הוכחת קשרי משפחה או עסקים "קרובים" בארה"ב | הכללים יהיו בתוקף עד פסיקה סופית של בית המשפט בנושא

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)

ממשל טראמפ הודיע הלילה (חמישי) על שורת כללים חדשים לקבלת אשרת כניסה עבור אזרחי שש מדינות בעלות רוב מוסלמי וכל הפליטים, המחייבים הוכחה של קשר "קרוב" – משפחתי או עסקי – לארה"ב. המהלך בא אחרי שבית המשפט העליון אישר חלקית את הצו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שאוסר כניסתם של אזרחי מדינות מוסלמיות לשלושה חודשים.

אשרות כניסה שאושרו כבר לא יבוטלו, אך על פי ההוראות שפרסמה מחלקת המדינה, על מגישי בקשות חדשות מסוריה, סודאן, סומליה, איראן ותימן, להוכיח קשר להורה, בן זוג, ילד – צעיר או מבוגר, כלות וחתנים, או אח שנמצאים כבר בארה"ב על מנת לעמוד בתנאי הסף לקבלת האשרה. אותן דרישות, עם חריגות מעטות, יוצבו גם בפני אלו המבקשים לקבל מעמד של פליט, מכל מדינה שהיא, בכללם גם כאלה שבקשתם ממתינה כבר לאישור.

סבים, נכדים, דודים, אחיינים, בני דודים, גיסים, ארוסים וחברי משפחה מורחבת אחרים לא נחשבים לקשרים קרובים המקנים זכות לקבלת אשרה, כך על פי ההוראות שנשלחו הלילה לשגרירויות ארה"ב ברחבי העולם. על פי המזכר שנשלח לשגרירויות, והגיע לידי סוכנות הידיעות איי.פי, ההוראות החדשות ייכנסו לתוקף מחר, בשעה 4:00 בבוקר (שעון ישראל).

ביחס לקשרים עסקיים או מקצועיים, קבעה מחלקת המדינה כי אלו חייבים להיות "רשמיים, ממוסמכים, וכאלה שנוצרו בהליך רגיל ולא למטרת התחמקות (מהכללים החדשים)". עיתונאים, סטודנטים, עובדים או מרצים, בעלי הזמנות תקפות או חוזי העסקה בארה"ב יהיו פטורים מהכללים החדשים. פטור זה לא יהיה תקף לגבי אלו המחפשים קשר עם עסק אמריקני או מוסד לימודי במדינה רק על מנת להתחמק מהחוקים, קבע המזכר. עוד נכתב בו כי הזמנת חדר במלון או חוזה להשכרת רכב לא ייחשבו כשיקול.

פקידים קונסולריים יוכלו להעניק פטור למגישי בקשות משש המדינות אם "יצרו בעבר קשר משמעותי עם ארה"ב; "מחויבות עסקית או מקצועית משמעותית" בארה"ב; אם הם פעוטות, ילדים מאומצים או בעלי צורך רפואי דחוף; אם הם מבקשים את האשרה עבור מסע הקשור לארגונים בינלאומיים מוכרים או לממשלת ארה"ב או אם הם תושבים חוקיים בקנדה והגישו את הבקשה בקנדה, כך על פי המזכר.

ביום שני השבוע, בית המשפט העליון הסיר חלקית את צווי המניעה נגד הצו הנשיאותי של טראמפ, שאסר זמנית על הנפקת אשרות כניסה לאזרחים מאותן שש מדינות עליהן חלים הכללים החדשים. השופטים פטרו מהאיסור מגישי בקשות שיוכלו להוכיח "קשר בתום לב" עם אזרח או ישות אמריקנית. אך בית המשפט קבע רק קווי מתאר כלליים לפטור זה, ורמז כי קשרים אלו כוללים קרוב משפחה, הצעת עבודה או הזמנה להעביר הרצאה.

גורמים בכירים במחלקות המדינה, המשפטים ובטחון המולדת פעלו, מאז החלטת בית המשפט, לתת משמעות מעשית לפסיקתו. הכללים החדשים שפורסמו הלילה הן תוצאת פעולה זו, והן יישארו בתוקף עד לפסיקה סופית של בית המשפט העליון בנושא. טיעונים בתיק זה לא יועלו בפני השופטים לפחות עד חודש אוקטובר, כך שכללי ביניים אלו יישארו בתוקף לפחות עד הסתיו הקרוב.

תחת הכללים החדשים, מהגרים עתידיים שזכו באשרת הכניסה במסגרת ההגרלה של ממשלת ארה"ב – תכנית שמעניקה מדי שנה, באופן אקראי, 50 אלף אישורי עבודה לאנשים ממדינות בעלות שיעור הגירה נמוך לארה"ב – יצטרכו גם הם להוכיח "קשר בתום לב" בארה"ב או כי הם זכאים לפטור אחר. אם לא , תיאסר עליהם כניסה למדינה ל-90 יום. משוכה זו עשויה להתברר כקשה במיוחד עבור מהגרים אלה, משום שלרבים מזוכי ההגרלה אין קרובי משפחה או הצעות עבודה בארה"ב.

עד כה, זוכי ההגרלה היו צריכים רק להוכיח כי נולדו במדינה שזכאית להשתתף בה וכי השלימו לימודי תיכון או שיש להם ניסיון של שנתיים במקצועות הדורשים לפחות שנתיים נוספות של הכשרה או ניסיון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!