דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יורו עד גיל 21

ספורט / נבחרת סלובקיה מאשימה: איטליה וגרמניה תיאמו תוצאת משחק

טורניר היורו עד גיל 21 מניב שערוריות | סלובקיה מאשימה את גרמניה ואיטליה כי תיאמו ביניהן תוצאה שהביאה לעלייתן לחצי הגמר על חשבונה | וזו אינה הפעם הראשונה שזה קורה

אוהדות ואוהדים סלובקים בימים יפים יותר (צילום: AP Photo / Marian Peiger, CTK).
אוהדות ואוהדים סלובקים בימים יפים יותר (צילום: AP Photo / Marian Peiger, CTK).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי שעבר ניצחה נבחרת איטליה את נבחרת גרמניה בתוצאה 1:0 בשלב הבתים של אליפות אירופה עד גיל 21 ושתי הנבחרות חגגו בסיום המשחק את העלייה לחצי הגמר. הניצחון הדחוק, במשחק שנראה נוח למדי לשתי הנבחרות, העלה חשד בלתי מוכח שתוצאת המשחק נקבעה מראש כדי ששתי הנבחרות יעפילו לשלב הבא. אתמול (רביעי) שלח ראש ממשלת סלובקיה מכתב חריף להתאחדות הכדורגל האירופאית אופ"א בדרישה לחקור את מה שהוא כינה "משחק הפארסה של שחקנים מנבחרות בעלות כדורגל מתקדם". כעת המשחק השנוי במחלוקת מצטרף לרשימה מתארכת של משחקים החשודים באופי בלתי ספורטיבי בטורנירים הגדולים בעולם.

לאורך השנים היסטורית הכדורגל הוכתמה באין ספור שערוריות שכאלה. אחת מנקודות התורפה של משחקי שלב הבתים היא העובדה ששתי קבוצות יכולות לקבוע מראש תוצאת משחק שתשרת את שתיהן. אחד הסיפורים המוכרים ביותר של משחקים בעלי תוצאה ידועה מראש לכאורה הוא הניצחון הגרנדיוזי של נבחרת ארגנטינה 6:0 על נבחרת פרו בשלב הבתים השני של מונדיאל 78. תוצאת המשחק מפתיעה, בהתחשב בעובדה כי נבחרת פרו ספגה בסך הכל 6 שערים בחמישה משחקים ופתאום מול הנבחרת הארגנטינאית ספגו בקלות מפתיעה ומחשידה ששה שערים, הפרש שערים שעזר לארגנטינה לעלות לגמר על חשבון ברזיל, לנצח בגמר את הולנד בתוצאה 3:1 ולזכות בטורניר לראשונה בתולדותיה.

דוגמה שניה למקרה בו נראה כי שתי נבחרות קבעו ביניהן את תוצאות המשחק מראש הייתה במונדיאל 1982 שהתקיים בספרד, כאשר נבחרת מערב גרמניה פגשה באצטדיון חיחון את נבחרת אוסטריה. לאחר שבמשחק הראשון בבית המוקדם הפסידה גרמניה לנבחרת אלג'יריה המפתיעה, שתי הקבוצות ידעו שרק ניצחון 1:0 של מערב גרמניה יעלה את שתי הנבחרות לשלב הבא על חשבון אלג'יריה. כבר בדקה ה-10 הובקע שער הניצחון של מערב גרמניה ומאז במשך 80 דקות שתי הקבוצות התמסרו ביניהן במרכז המגרש בלי לאיים ברצינות על השער, רק כדי להעפיל יחדיו לשלב הבא. לאחר אותם שני משחקים הוחלט בפיפ"א כי שני המשחקים האחרונים בשלב הבתים ייערכו בשעה מקבילה.

מקרה שלישי מעורר מחלוקת התרחש באליפות אירופה בשנת 2004 בפורטוגל, בשלב הבתים נפגשו בבית מספר 3 נבחרות בולגריה, איטליה, שבדיה ודנמרק. שבדיה ודנמרק ניצחו שתיהן את בולגריה וסיימו בתיקו עם איטליה שבמשחק השלישי צפויה הייתה לנצח את בולגריה גם היא כך שבשל הפרשי שערים, רק תיקו 2 או גבוה יותר היה מבטיח את עליית שתי הסקנדינביות. התוצאה למרבה הפלא אכן הייתה 2:2 ודנמרק ושבדיה עלו לשלב הבא על חשבונה של איטליה.

ואז הגיע יורו 2017 לנבחרות צעירות. הטורניר התקיים הפעם בפולין ולראשונה גדל מספר המשתתפות מ-8 ל-12. נבחרת סלובקיה שובצה בבית מספר 1, ניצחה את שבדיה ופולין אך הפסידה לאנגליה וסיימה את שלב הבתים במקום השני עם שש נקודות והפרש חיובי של 4 שערים. הבעיה הגדולה ביותר של נבחרת סלובקיה היא העובדה שהוחלט בטורניר ש-3 מנצחות הבתים והסגנית הטובה ביותר עולות לחצי הגמר. אבל כמובן שמשחקי הכרעה מתקיימים בשלושה ימים שונים וכך הקבוצות בבית השני ואח"כ בבית השלישי יודעות מראש כמו במונדיאל עד 82, מה התוצאה המדויקת אותה שתי הנבחרות צריכות כדי להעפיל מראש לשלב הבא.

סלובקיה סיימה את משחקיה ב-22 ביוני וחיכתה לראות האם פורטוגל תעקוף אותה בהפרש השערים בבית השני, לאחר שפורטוגל לא הצליחה להביס את מקדוניה בהפרש מספיק גבוה. העיניים של סלובקיה הופנו לעבר המשחק שהתקיים יומיים לאחר מכן בין איטליה לגרמניה. שתי הנבחרות נפגשו למשחק בידיעה שאם איטליה תנצח בהפרש של שער אחד, עדיין שתי הנבחרות יעלו לשלב הבא. כמובן, כמו במונדיאל 82, גם הפעם השער המיוחל הגיע, הפעם בדקה ה-31 מרגליו של קשר פיורנטינה, פדריקו ברנרדסקי. שתי הנבחרות אמרו תודה לאופ"א (ולסלובקיה) והורידו הילוך, בידיעה שהמאמץ מיותר.

 

מכאן נובע זעמה המוצדק של סלובקיה שהביא את ראש ממשלתה, רוברט פיקו, לכתוב בצעד יוצא דופן מכתב גלוי לאופ"א בו הוא דורש לחקור את תוצאת המשחק ולעשות שינוי בחוקי אופ"א. "אני מאמין שאתם תצטרכו לחקור את כל העניין ואופ"א תצטרך לקבוע חוקים חדשים שיעניקו תגמולים חיובים למשחקים ברוח הספורטיבית במקום הסכמים לא הוגנים של תוצאות שנקבעו מראש". לסיכום הוא הוסיף על תוצאת המשחק בין איטליה לגרמניה כי "זה לא מכובד בשביל השחקנים, האוהדים והמדינות אותם הם מייצגים" למרות המילים הקשות התאחדויות איטליה וגרמניה דחו את הטענות הסלובקיות ושמחו להיות הפעם בצד המרוויח ולא המפסיד של השיטה.

https://twitter.com/Euro16fr/status/879678171309887488

 

בחצי הגמר ניצחה גרמניה 4:3 בפנדלים את נבחרת אנגליה, לאחר תוצאת תיקו 2:2 בתום 120 דקות משחק. בחצי הגמר השני ספרד ניצחה 3:1 את איטליה ועלתה למשחק הגמר המסקרן מול גרמניה שייערך מחר (שישי).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!