דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה

גאווה / אלפים השתתפו במצעד הגאווה בחיפה

המצעד בחיפה הוקדש השנה למגוון האנושי הקיים בעיר | משתתפות המצעד קראו להכיר בצרכי הנוער הגאה הערבי | סגן ראש העיר: "לא רק צבעתם את הגן, אלא צבעתם את נבחרי הציבור בחיפה"

מצעד הגאווה בחיפה (צילום: ניצן צבי כהן).
מצעד הגאווה בחיפה (צילום: ניצן צבי כהן).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אלפי אנשים צעדו אתמול (שישי) במצעד הגאווה בחיפה. המצעד התקיים השנה בסימן מגוון הקהילות והתרבויות המתגוררות בעיר. בין השירים וההופעות קראו המשתתפים להכיר בצרכי הנוער הגאה הערבי וכן לחבר את הסולידריות המשתקפת במצעד למאבקים חברתיים של קבוצות מודרות אחרות, כמו נשים ובעלי מוגבלויות.

מצעד הגאווה בחיפה התנהל כסדרו על ציר מוריה, עד גן האם במרכז הכרמל. במצעד השתתפו לא רק צועדים מהצד השמאלי של המפה, אלא גם חברי התא הגאה בליכוד, לצד ארגוני הנוער הגאה, תנועות נוער ויחידים מכל הגילאים.

מצעד הגאווה בחיפה (צילום: ניצן צבי כהן).
מצעד הגאווה בחיפה (צילום: ניצן צבי כהן).

משנה לשנה הולכת וגוברת התמיכה הממסדית של עיריית חיפה בקהילה הגאה. לאחר שמאבק של שנים הביא אותה לתמוך בקיום המצעד, השנה נאותה העירייה גם לתמוך ב"בית הקהילות לגאווה וסובלנות" שנפתח בשכונת הדר ברחוב מסדה. סגן ראש העיר שי אבו-חצירה אמר למשתתפים ולמשתתפות מעל הבמה בגן האם: "לא רק צבעתם את הגן, אלא צבעתם את נבחרי הציבור בחיפה".

לאחר הברכות של אנשי העירייה, ובין הופעות הדראג וההרקדות, נשמעו על הבמה גם מסרים חברתיים ופוליטיים. גל (18, טרנסג'נדר וביסקסואל) סיפר על התמיכה לה הוא זוכה בארגון איגי: "שם אני רוכש ידע ומעצים את הביטחון עצמי", אך הוסיף כי "מעבר למרחבים הבטוחים יש מציאות קשה. החברה מתעקשת לדחוק אותנו לתבניות שלא מתאימות לתקופתנו. נמשיך להילחם עד שנשיג זכויות שוות לכל החברה".

"אני לא חצי סטרייטית וחצי לסבית", הסבירה קרין, ביסקסואלית בת 17 והעבירה ביקורת על סטרייטים וגאים הנוטים בטעות לראות בביסקסואליות כ"שלב מעבר שבסופו עוברים להיות הומו או סטרייט".

לצד פן ההכרה והקבלה, נאמרו במצעד גם אמירות חברתיות ישירות יותר. אסיה איסטושינה, פעילת ארגון "אשה לאשה" לזכויות נשים, ביקשה להעתיק את הקוד הסולידרי הקיים במצעד למאבקים חברתיים של קבוצות מודרות אחרות: "בעלי מוגבלויות, נשים, מזרחיות, ופלסטיניות".

אסיה איסטושינה,אשה לאשה (צילום: ניצן צבי כהן).
אסיה איסטושינה,אשה לאשה (צילום: ניצן צבי כהן).

רגע מרגש במיוחד באירוע התרחש בעת נאומה של מריאנה, ערביה גאה, הפעילה למעלה מעשור בעבור בני נוער גאים, ובעבור ערבים בפרט. מריאנה קראה לבני המשפחה של הנוער הגאה: "אני כמעט ואיבדתי את המשפחה שלי. משפחות והורים יקרים: אל תוותרו על הילדים שלכם. תקבלו אותם ותאהבו אותם. אם קשה לכם להבין, תפנו אלינו ונעזור לכם להבין".

בשגרה, מריאנה היא ממקימות קו הסיוע לקהילה הגאה בערבית, מדריכה בהוסטל בית דרור, הפתוח לבני נוער מכל המגדרים, העדות והדתות ותפתח את הקבוצה הערבית הראשונה של איגי בחיפה בחודש הבא.

מצעד הגאווה בחיפה (צילום: ניצן צבי כהן).
מצעד הגאווה בחיפה (צילום: ניצן צבי כהן).

האופטימיות של האירוע בחיפה, לא בהכרח משקפת את הקשיים החברתיים העצומים אליהם נחשפים בני הקהילה הגאה, ובייחוד בני הנוער. גם הקריאה לסולידריות חברתית אינה מובנת מאליה, מפני שמאבקים על בסיס זהות, אינם נוטים בדרך כלל להיות גורם מאחד, אלא דווקא גורם מייחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!