דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

העולם הערבי / המשבר במפרץ: המועד להיענות קטאר לדרישות הוארך ב-48 שעות

לבקשת כוויית, הסכימו הלילה ארבע המדינות המאשימות את דוחא בתמיכה בטרור להאריך ביומיים את האולטימטום שניתן לה | קטאר העבירה לפני זמן קצר את תגובתה הרשמית, אולם לא ניתנו פרטים לגבי הודעתה

דוחא, בירת קטאר (צילום: ויקימדיה קומונס)
דוחא, בירת קטאר (צילום: ויקימדיה קומונס)
אוריאל לוי

ארבע המדינות המובילות את החרם על קטאר הודיעו הלילה (שני) כי הם מסכימות לבקשת כווית, והאריכו את האולטימטום שהציבו לדוחא להיענות לדרישותיהן ב-48 שעות – ולא יוחרפו הצעדים שננקטו נגדה. האולטימטום שהוצג לקטאר מצד ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין ב-22 ביוני, היה אמור לפקוע אמש. שר החוץ של קטאר נחת בכווית על מנת להעביר את תגובתה הרשמית לדרישות.

אמיר כווית, שייח' סבאח אל-אחמד אל-ג'באר א-סבא, התקשר אתמול לעמיתיו בארבע המדינות המובילות את החרם על מנת לבקש מהן להאריך את האולטימטום. כווית לא מסרה אם קטאר צפויה להשיב בחיוב על הדרישות או לדחות אותן. בנוסף, הודיעה מצרים כי תארח את שרי החוץ של המדינות המחרימות ביום רביעי כדי לדון בנושא.

שר החוץ של קטאר, שייח' מוחמד אל ת'אני, הגיע הבוקר לכווית על מנת להעביר את תגובתה הרשמית של הנסיכות בצורת מכתב מאמיר קטאר לאמיר כווית, המתווך העיקרי במשבר הנוכחי.

בהודעה שפרסמו קודם לכן, גינוי עורכי הדין של הנסיכות את רשימת הדרישות וקראו לגינוי בינלאומי. לדבריהם, הטקטיקה בה השתמשו המדינות המחרימות "מזכירות את ההתנהלות הקיצונית של מדינות 'בריוניות', שהסתיימה באופן היסטורי במלחמה".

שר החוץ של קטאר מוחמד אל ת'אני (AP Photo/Pavel Golovkin)
שר החוץ של קטאר מוחמד אל ת'אני (AP Photo/Pavel Golovkin)

"העולם חייב להתאחד באופן מיידי על מנת לעצור את העונש הקולקטיבי הלא מוצדק שהוטל על קטאר בלבד, ולשמר את השלום, הביטחון והשגשוג באיזור", הוסיפו.

13 הסעיפים ברשימת הדרישות שהוצגה לקטארים כוללים: סגירת ערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה באופן מיידי; סגירת ערוצי תקשורת נוספים הממומנים על ידי קטאר; סגירת הבסיס הצבאי הטורקי בקטאר, והוצאת צבא טורקיה מהמדינה; צמצום היחסים הדיפלומטים עם איראן, וניהול העסקים עמה במסגרת הוראות הסכם הגרעין עם המעצמות; גירוש כל חברי משמרות מהפכה האיראנים מהמדינה, והפסקת שיתופי הפעולה הצבאיים והמודיעיניים עמה; ניתוק היחסים עם ארגוני טרור וגופים דתיים וקנאיים -כדוגמת האחים המוסלמים, דאע"ש, חיזבאללה, אל-קאעידה, ותחריר אל-שאם (לשעבר ג'בהת א-נוסרה); הסגרת כל הטרוריסטים המבוקשים על ידי גופים בינלאומיים הנמצאים בשטחה, והפסקת המימון ליחידים או לארגונים המוגדרים כטרוריסטים; הפסקת ההתערבות בפוליטיקה הפנימית של ארבע המדינות המובילות את החרם; לחדול מהענקת אזרחות קטארית לאזרחי ארבע המדינות המבוקשים במולדתם; לבטל את האזרחות הקטארית לעבריינים אזרחי סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין שנמלטו לקטאר; תשלום פיצויים עבור עשרים השנים בהן קטאר הסבה נזק למדינות המחרימות; מעקב של עשר שנים אחר מילוי הדרישות; ליישר קו עם מדינות המפרץ הערביות האחרות כפי שסוכם בהסכם בין קטאר לערב הסעודית ב-2014.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בינתיים, שוחח הבוקר עם האמיר של קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני, כמו גם עם המלך סלמאן מערב הסעודית ומוחמד בן זאיד אאל נהיאן, נסיך הכתר של בירת איחוד האמירויות הערביות אבו דאבי.

נאום טראמפ בסעודיה (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נאום טראמפ בסעודיה (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

הבית הלבן מסר כי טראמפ קרא לאחדות בין המדינות וחזר על החשיבות של הפסקת מימון ארגוני הטרור וגינוי אידיאולוגיות קיצוניות. על פי הודעה נפרדת, שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר, שיחתו של האמיר עם טראמפ נגעה בצורך להילחם בכל הצורות והמקורות של הטרור והקיצוניות, וכי השיחה היוותה הזדמנות לבחון את היחסים האסטרטגיים בין המדינות.

שגריר איחוד האמירויות ברוסיה, עומר גובאש, הזהיר בשבוע שעבר כי סנקציות נוספות יוטלו על קטאר אם זו לא תשיב בחיוב על הדרישות שהועברו אליה. מלבד גירושה של הנסיכות ממועצת שיתוף הפעולה במפרץ הפרסי (GCC) מדינות ערב עשויות לדרוש משותפותיהן הכלכליות לבחור בין עסקים עימן ובין קטאר, אמר לגארדיאן הבריטי.

השגריר הסעודי באו"ם אמר כי קטאר ממשיכה לערער את היציבות באזור ולתמוך בטרור, שמהווה סכנה לכל העולם. "קטאר בחרה באיראן כבעלת הברית שלה" הוסיף, "היא תומכת בקבוצות טרור כבר עשרים שנה למרות מזימותיהן נגד מדינות האזור". עוד הוסיף כי לנסיכות ניתנו כמה הזדמנויות לחזור בה ממעשיה בשנים עברו, אך היא לא עשתה כן.

ערב הסעודית, בחריין, מצרים, איחוד האמירויות, מאוריטניה, האיים המלדיביים, קומורו, תימן ולוב הודיעו לפני כחודש על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר, וזאת על רקע תמיכתה הכלכלית בארגוני טרור איסלמיים כגון אל-קאעידה ודאע"ש, תמיכתה הפוליטית והכלכלית בחמאס ובאחים המוסלמים, והסיוע שהיא מעניקה לארגונים שיעים בבחריין ולאיראן.

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז משוחח עם נסיך אבו דאבי, שיח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן (צילום: Saudi Press Agency via AP).
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז משוחח עם נסיך אבו דאבי, שיח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן (צילום: Saudi Press Agency via AP).

בהשפעת המדינות המחרימות את קטאר גם מאוריציוס, ירדן, ג'יבוטי, אריתריאה, סנגל, צ'אד וניג'ר החזירו את שגריריהן מדוחה בירת קטאר, והודיעו כי יפחיתו את יחסיהן הדיפלומטים עמה. מלבד החרם הדיפלומטי סגרו חמש מהמדינות הנ"ל את משרדי רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'אזירה" וחסמו את שידורי הרשת בארצן תוך שהן מאשימות אותה ב"סיוע לגורמי טרור".

מצרים קראה למועצת הביטחון של האו"ם לחקור את החשד כי קטאר העבירה מיליארד דולר לארגון טרור הפועל בעיראק. לפי החשד, שפורסם לראשונה בפיננשיאל טיימס ביום שני, בית המלוכה הקטארי העביר מיליארד דולר לארגון טרור הפועל בדרום עיראק ומקושר לאל-קאעידה ודאעש – בתמורה לשחרור 26 שבויים שהחזיק הארגון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!