דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / כ-510 עובדים עומדים בפני פיטורים בעקבות סגירת שני מפעלים בקרית גת

מפעל ויסוניק הודיע ל-450 עובדיו כי בכוונתו להעביר את פעילותו לסין | חברת סוגת הודיעה לעובדים כי בית הזיקוק הפועל בעיר ייסגר | נשיא התאחדות התעשיינים: "התעשייה הישראלית בסכנה. מפעלים נסגרים כי רבים מהם לא מסוגלים להמשיך לייצא ולהיות תחרותיים"

אזור תעשיה קרית גת (תמונה מתוך ארכיון קרית גת)
אזור תעשיה קרית גת (תמונה מתוך ארכיון קרית גת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

העיר קריית גת עומדת בפני גל פיטורין גדול, כששני מפעלים גדולים בתחומה הודיעו על כוונתם לסגור את פעילות הייצור. מפעל ויסוניק המייצר מערכות התראה ואזעקה הודיע ל-450 עובדיו על כוונתו להעביר את הייצור לסין, וחברת סוגת הודיעה כי תסגור את מפעל זיקוק הסוכר בעיר המעסיק כ-400 עובדים, וזאת על רקע פתיחת תעשיית הסוכר באירופה לייצוא בלא הגבלה.

סוגת מסרה כי תמשיך את פעילותה בקריית גת הכוללת אספקה קמעונאית של כ-250 מוצרי מזון ומספר דומה של מוצרי מזון לשוק המוסדי, הפעלת המחסן הלוגיסטי שלה ופעילויות. עוד מסרה כי תנסה לשלב את עובדי המזקקה ביתר פעילויותיה בעיר, אולם לפי ההערכות המהלך צפוי להביא לפיטוריהם של כ-60 עובדים.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, ושר העבודה והרווחה חיים כץ, הודיעו כי בכוונתם לקיים יריד תעסוקה בקרית גת למציאת פתרונות לעובדי "ויסוניק" ו"סוגת", ואף כי פנו לחברת אינטל שהודיעה כי תשמח לקלוט עובדים מתאימים. ההכוונה לעובדים, ככל שיפוטרו, תהיה למקצועות התעשייה, שכיום יש בהם מחסור של כ-11 אלף עובדים. "בשלוש השנים האחרונות קידמה הרשות להשקעות במשרד הכלכלה פתיחה של 15 מפעלים בקרית גת" אמר שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. "נפעל בכלים העומדים לרשותנו, לרבות מענקים ותמריצים במסלולי תעסוקה על מנת לקדם פתיחת מפעלים נוספים. אני מברך על ההיענות של אינטל לקליטת העובדים ככל שיהיה צורך. משרד הכלכלה והתעשייה יפעל למציאת פתרונות לעובדי ויסוניק".

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי פנה הבוקר למנכ"ל מפעל "ויסוניק" על מנת להבין את הסיבות לצעדים ולקדם פתרונות. רינסקי אמר כי "משרד הכלכלה מעמיד מגוון כלים רחב ואיכותי לטובת התעשייה הישראלית המאפשרים לה לפעול בישראל בסיוע ממשלתי ולהנות מכח אדם איכותי בסביבת עבודה תומכת. בכוונתי לשמוע ממנכ"ל המפעל מהן הסיבות למעבר לסין והאם ניתן לשתף פעולה ולאפשר את המשך הפעילות בישראל."

נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, שרגא ברוש, הזהיר במכתב ששלח לקרנית פלוג נגידת בנק ישראל כי "סגירת המפעלים בדרום היא רק ההתחלה. בקרוב מפעלים נוספים ייסגרו ויהיה גל גדול של פיטורי עובדים. צריך להבין כי התעשייה הישראלית בסכנה, ולא תשרוד עוד הרבה זמן עם שער דולר חלש." לדבריו הפגיעה שספגה עד כה כלכלת ישראל והתעשייה בהכנסות מיצוא כתוצאה ממשבר המט"ח מתחילת 2016, נאמדות בכ-2 מיליארד דולר. "מפעלים בישראל נסגרים ומפטרים עובדים, כי רבים מהם לא מסוגלים להמשיך לייצא ולהיות תחרותיים. אז נכון, אמנם עכשיו 'זול לטוס לחו"ל', אבל מאיפה יגיע לתושבים הכסף לטוס, כשהכלכלה הישראלית תתחיל לקרוס? הרי בלי תעשייה אין כלכלה, ובשער הדולר הנוכחי, התעשיינים הישראלים מתקשים מאוד להמשיך ולפעול", הוסיף ברוש הוסיף והדגיש כי "כל מפעל שנסגר פוגע ברמת החיים של כלל תושבי ישראל, פוגע בצמיחת המשק הישראלי ומוסיף עוד עובדים למעגל האבטלה. לכן לכולנו, גם לציבור הרחב, צריך להיות איכפת ממשבר המט"ח, שמשפיע על החיים של כל תושב במדינת ישראל".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: יוסי צליגר/ פלאש 90).
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: יוסי צליגר/ פלאש 90).

מאז תחילת 2016 חל ייסוף חד של כ-9.2% בשקל ביחס לדולר, ושל כ-7% ביחס ליורו. התחזקות השקל פוגעת בייצואנים המייצרים בישראל בעלויות שיקליות (למשל, במשכורות העובדים) אך מוכרים את מוצריהם בחו"ל במטבע חוץ. בעוד שבשנים 2007-2004 היה היצוא הגורם לכ-45% מצמיחת המשק כולו, הרי שבשנים 2016-2008 נשחקה תרומתו של היצוא לכ-15% בלבד.

ח"כ מיקי מכלוף זוהר יו"ר הוועדה לשוויון חברתי וצדק חלוקתי הודיע כי בכוונתו לכנס דיון דחוף של הוועדה בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!