דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

בעולם / שחקן הכדורגל הניגרי שהקים קרן להצלת ילדים אפריקנים עם בעיות לב

נוואנקוו קאנו הצטער, אך לא הופתע, מנסיבות מותו של שייק טיוטה ביוני האחרון | 75% ממקרי המוות כתוצאה מאירוע לבבי בעולם הכדורגל הם של שחקנים אפריקנים | קאנו, שעבר בעצמו שני ניתוחי לב, החליט להקדיש את חייו לנושא

ילדים אפריקאים משחקים כדורגל (Anton_Ivanov / Shutterstock.com)
ילדים אפריקאים משחקים כדורגל (Anton_Ivanov / Shutterstock.com)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שייק טיוטה היה קשר מצויין שכיכב במשך השנים האחרונות בנבחרת חוף השנהב וקבוצת ניוקאסל האנגלית. השחקן ששיחק במשך שבע שנים בקבוצה האנגלית, היה קשר אחורי קשוח ואהוב מאוד על ידי האוהדים ושותפיו השחקנים. בחודש פברואר 2017 עבר טיוטה לשחק בקבוצת בייג'ינג אנטרפרייזס מהליגה הסינית השניה. ב-5 ביוני, 16 ימים לפני יום הולדתו ה-31 ולאחר 11 משחקים במדי הקבוצה הסינית, מת השחקן מהתקף לב במהלך אימון שגרתי. המוות הפתאומי והמפתיע תפס את עולם הכדורגל בהלם מוחלט.

טיוטה הוא לא הכדורגלן הראשון שמת לאחר שלקה בליבו. קדמו לו עשרות מקרים בשנים האחרונות בהם שחקנים עברו התקף לב במהלך משחק או אימון. בישראל בשנת 2007 שחקנה הזמבי של הפועל באר שבע, צ'סוואה נסופוואה, לקה באי ספיקות לב, התמוטט, בלע את לשונו ומת.

אנשי מקצוע טוענים כי בקרב חלק מהשחקנים בעלי השורשים האפריקאנים ישנו פגם גנטי לבבי מולד. מחקר שנערך בניגריה גילה שמוצאם של 75% משחקני הכדורגל שמתו מהתקפי לב בשנים האחרונות היה אפריקה.

נוואנקוו קאנו, שחקן העבר הניגרי שכיכב באייאקס, אינטר וארסנל מכיר מקרוב את הבעיה. כאשר היה בן 20 כיכב במדי נבחרת ניגריה באולימפיאדת אטלנטה, בדרך  לזכיה היסטורית במדליית זהב ראשונה לנבחרת אפריקאית בכדורגל האולימפי. במהלך הקיץ עשה קאנו את המעבר בין ילדי הפלא של אייאקס, שזכו בליגת האלופות, לקבוצת הפאר האיטלקית אינטר. כאשר הגיע לבדיקות הרפואיות בתחילת העונה במדי קבוצתו החדשה, התגלה מום חמור בליבו. השחקן עבר ניתוח מורכב ולאחריו תקופת החלמה ארוכה שבסופה החליטו רופאי הקבוצה לאפשר לו לחזור לשחק כדורגל. לאחר החוויה הקשה החליט קאנו שלצד העיסוק בכדורגל הוא יקדיש את חייו לניתוחי לב וטיפול בילדים מארצו – ניגריה. בצעד חסר תקדים הקים בגיל 20 את הקרן Kanu Heart Foundation שמטרתה העיקרית להציל ילדים הסובלים מבעיות לב.

ברשת bbc דיבר קאנו על מקרה המוות הטראגי של טיוטה: "החדשות על טיוטה היו חדשות רעות וזה לא הפעם הראשונה שזה קורה לנו. היה לנו כבר את מארק ויוויאן פו (מנבחרת קמרון, מת במהלך משחק בגביע הקונפדרציות ב-2005, ל.ב). הוא מת ושום דבר לא נעשה. טיוטה גם הלך ושום דבר לא נעשה". קאנו שעבר כבר שני ניתוחי לב, כואב את חוסר העשייה בכדורגל העולמי ומנסה לשכנע שחקנים מכל העולם להצטרף אליו. "אני מדבר עם חברים על לעשות משהו שיעלה את המודעות. בן אדם אחד לא יכול לעשות הכל לבד, מה שקרה לטיוטה צריך לגרום לנו לפעול ביחד, אנו צריכים לדבר על בעיות הלב יותר, המידע הזה חייב לצאת החוצה."

כאשר קאנו מדבר על לפעול הוא מתכוון לכך שהוא פועל להקמת חמישה בתי חולים במולדתו ניגריה ובארבע מדינות נוספות, בעלות של 17 מיליון דולר, וזאת על מנת לאפשר ניתוחי לב לילדים רבים ביבשת אפריקה.

מאז שהקים קאנו את הקרן הוא הציל 538 ילדים שעברו ניתוחי לב בארה"ב, אנגליה, ניגריה וישראל. השם של הקרן נדד למרחקים וכיום מגיעות אליה בכל יום שמונה עד עשר עד 10 בקשות לעזרה בטיפולי לב. לצערו של קאנו, לקרן אין תקציב ויכולת לעזור במקביל לכל כך הרבה ילדים. כעת הוא מתמקד בקיום שני משחקי צדקה בניגריה ובדרום אפריקה בין שחקני עבר ששיחק איתם באינטר, אייאקס וארסנל נגד כוכבי עבר אפריקאים, בתקווה שהמשחקים הללו יגייסו עוד כספים שבעזרתם יהיה ניתן להציל חיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!