דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / איראן הפגיזה בארטילריה את האוטונומיה הכורדית בצפון עיראק

הירי על הכפרים באזור היה הראשון השנה וכלל על פי דיווחי התושבים כ-1,000 פגזים | יום קודם לכן, הפגיזו האיראנים כפרים כורדים במערב איראן, על רקע הסלמה בין הכורדים באיראן, עיראק וסוריה לבין השלטון האיראני

טיל קרקע- קרקע איראני (צילום ארכיון:AP Photo/Fars News Agency, Omid Vahabzadeh).
טיל קרקע- קרקע איראני (צילום ארכיון:AP Photo/Fars News Agency, Omid Vahabzadeh).
אוריאל לוי

צבא איראן ו"משמרות המהפכה האיראניים" הפגיזו אתמול (שלישי) בארטילריה את האוטונומיה הכורדית בצפון עיראק. כך דווח בעיתונים כורדים וברשתות החברתיות. הפגזים נורו לעבר אזור חאג'י עומאראן, הסמוך לגבול עם איראן. מקור כורדי דיווח מפי תושבים באזור כי הירי היה אינטנסיבי, וכלל כ-1,000 פגזים. אישה אחת נפצעה, תושבים רבים ברחו מהאזור, ושטחים חקלאיים עלו באש כתוצאה מהירי הכבד.

זו הפעם הראשונה השנה שארטילריה איראנית נורית לעבר האזור הכורדי. שלשום התחדשו הקרבות בין שתי המיליציות הכורדיות הגדולות באיראן לבין כוחות הביטחון של איראן, זאת לאחר כמה חודשים של שקט בכורדיסטאן האיראנית. הרשויות האיראניות האשימו אתמול את "מפלגת החיים החופשיים בכורדיסטאן" (PJAK) המקושרת ל-PKK בטורקיה, ולמפלגת השלטון באוטונומיה הכורדית בסוריה (PYD) ברצח חייל של הבסיג' – מיליציה איראנית המזוהה עם השלטון. לאחר שהבסיג' הודיעו על רצח החייל, החלו משמרות המהפכה מפציצים כפרים המזוהים עם ה-PJAK. המתיחות בין איראן לבין ה-PJAK גבר לאחרונה לאחר שכוחות הביטחון ברוג'בה הנמנים עם ה-PYD ומזוהים עם ה-PKK הודיעו כי לא יאפשרו למיליציות פרו-איראניות להכנס לסוריה, ואף ילחמו בהן אם אלה ינסו לעשות זאת.

בתוך כך גבר המתח גם עם "המפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן האיראנית" (PDKI) המזוהה עם מפלגתו של ברזאני השולטת בכורדיסטאן העירקית. ההפצצה הארטילרית הבוקר, על כפרים היושבים על גבול איראן-עיראק הייתה מכוונת נגדם. בהודעה שיצאה מטעם ה-PDKI נאמר, כי ההפגזה האיראנית נמשכה כשלוש שעות והיא כוונה בעיקר כנגד מטרות אזרחיות.

ההתנגשויות בין ה-PDKI לבין איראן מגיעות לאחר שהמתח בין איראן לכורדיסטאן העיראקית גבר מפאת מחלוקת על מים משותפים. ביום שבת האחרון, איים שר החקלאות הכורדי, כי אם איראן תחסום מים הזורמים לכורדיסטאן העיראקית – כורדיסטאן תחסום את המים הזורמים ממנה דרומה לכיוון בגדד ותייבש את עיראק. כך דווח ברשת רודאו, הערוץ הממשלתי של כורדיסטאן העירקית. עוד הוסיף השר כי 80,000 תושבי העיר הכורדית קלאדזה נפגעו כתוצאה ממחסור במים מאז שאיראן הקימה את הסכר על נהר זיי בצ'וק. הסכר שהוקם סמוך לעיר הכורדית סארדשט שבאיראן משמש כתחנת כוח, ולטענת הרשויות בכורדיסטאן העירקית הוא חוסם 80% מהמים הזורמים בנהר.

ביוני 2016 התחדשו ההתנגשויות בין לוחמי הפשמרגה של המפלגות הכורדיות – איראניות PDKI ו-PJAK לבין כוחות הביטחון האיראניים, וזאת לאחר כשני עשורים של שקט בעקבות הפסקת אש חד-צדדית שהוכרזה על ידי ה-PDKI. ב-2015 הודיעה ה-PDKI כי היא מחזירה את לוחמי הגרילה שלה לתוך שטח איראן. היא הבהירה, עם זאת, כי אנשיה לא יפתחו בפעולות איבה אך יגיבו אם יותקפו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!