דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונסק"ו

מדיני / אונסק"ו: 'כוחות הכיבוש' מבצעים עבודות לא חוקיות בירושלים

"עוד החלטה הזוייה ולא רלוונטית של אונסק"ו, הפועל לשירות אוייבי ההיסטוריה והאמת" נמסר ממשרד החוץ | ביום שישי הקרוב תעלה הצעה להכיר במערת המכפלה וחברון כאתרי מורשת פלסטיניים

שגריר ישראל לאונסק"ו כרמל שאמה הכהן צילום: שי שרעבי (שהרבני)
שגריר ישראל לאונסק"ו כרמל שאמה הכהן צילום: שי שרעבי (שהרבני)
שי ניר

ועדת המורשת העולמית של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו), המונה 21 מדינות חברות, אישררה אתמול (שלישי) את החלטתה האנטי ישראלית, כי העיר העתיקה בירושלים היא אתר מורשת בסיכון. 10 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, בינהן אזרביג'אן וקזחסטן, מדינות בהן ביקר ראש הממשלה נתניהו בשנה האחרונה במטרה, בין השאר, לסכל תמיכתן בהחלטות אנטי ישראליות. בסעיפי ההחלטה נכתב כי כל התהליכים החקיקתיים, המנהליים והפעולות השונות אותן מבצעת ישראל בירושלים, "אינם תקפים, בטלים ומבוטלים לאלתר", וכי בארגון "מביעים צער" על כך ש"רשויות הכיבוש" לא עצרו את כל עבודות החפירות המתמשכות וביצוע הפרויקטים במזרח העיר.

ההחלטה דומה במהותה להחלטה שהתקבלה בוועד המנהל של אונסק"ו, בחודש מאי האחרון רק בהשמטת הסעיפים המתייחסים לרצועת עזה ורמת הגולן כיוון שאינם מוגדרים "אתרים בסיכון".

הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

במשרד החוץ הישראלי הגיבו בביקורת חריפה להחלטה, "עוד החלטה הזוייה ולא רלוונטית של אונסק"ו, הפועל לשירות אוייבי ההיסטוריה והאמת. ירושלים היא בירת הנצח של העם היהודי ושום החלטה של אונסקו לא תוכל לשנות את המציאות. עצוב, מיותר ופאטתי. יש לציין כי ההחלטה אפילו לא זכתה לרוב קולות."

המדינות שהצביעו בעד הן אזרביג'אן, אינדונזיה, לבנון, תוניסיה, קזחסטן, כווית, טורקיה, ויאטנם, זימבבווה וקובה, המדינות המתנגדות הן פיליפינים, ג'מאיקה ובורקינה פאסו 8 המדינות שנמנעו בהן אנגולה, קרואטיה, פינלנד, פרו, פולין, פורטוגל, קוריאה וטנזניה.

בשישי הקרוב צפויה לעלות הצעת החלטה באונסק"ו כי מערת המכפלה והעיר חברון יוכרזו כאתרי מורשת פלסטינים, זאת תוך התעלמות מזיקתו של העם היהודי למקומות אלה. שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, הגיב לתוצאות ההצבעה ולהחלטה הצפויה ואמר, "תוצאות ההצבעה הן בהחלט רוח גבית לקראת הקרב המשמעותי יותר בסבב הזה על רישום מערת המכפלה וחברון כאתר מורשת עולמי פלסטיני."

הבעיות החלו בשנת 2011

העיר העתיקה והחומות בירושלים מוגדרים באונסק"ו מאז שנת 1982 כאתר מורשת עולמית. מי שרשמה את ירושלים באונסק"ו הייתה ממלכת ירדן, בהיותה חברה בוועדה. באותה שנה הייתה אמנם ישראל חברה בארגון, אך מכיוון שלא הייתה חתומה על אמנת המורשת העולמית לא יכלה לערער על הרישום הירדני. המשמעות העיקרית לכך שאתר מסויים רשום באונסק"ו, היא שהארגון מחויב לקיים אחת לשנה דיון בעניינו ולברר אם מצבו אם במגמת שיפור או החמרה, ולהנחות על צעדים בהתאם.

עד שנת 2011 לא היו תקריות מיוחדות הקשורות לארגון, אך מאז שהפלסטינים הפכו להיות במעמד של 'מדינה חברה' באונסק"ו, הם חברו לירדן והחלו לרשום הצעות החלטה פוליטיות הקשורות לירושלים ובמטרה לערער את ריבונותה של ישראל על העיר העתיקה. הפלסטינים טוענים, בין היתר, כי כל החפירות הנעשות באמצעות רשות העתיקות אינן חוקיות ובהיות אתר המורשת רשום תחת ירדן, ישראל מואשמת כי היא משנה את "האותנטיות" הירדנית של העיר. לאונסק"ו כארגון האחראי על אתרי מורשת אין מנדט לקבל החלטות או לעסוק בנושאי ריבונות כמו מועצת הביטחון של האו"ם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!