דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בורונדי

בעולם / תחילתו של רצח עם בבורונדי? הממשלה מטהרת את הצבא מבני הטוטסי

מאז 1972 נרצחו במדינה יותר מ-500 אלף בני הוטו ו-100 אלף בני טוטסי | החשש מהתפרצות של רצח עם נוסף הובילה להפסקת הסיוע למדינה הנחשבת לעניה ביותר בעולם | ביונסה התגייסה לסייע בהקמת מתקני טיהור מים לטובת ילדי בורונדי

27 במאי 2015, מפגיני אופוזיציה מתעמתים עם כוחות הבטחון המנסים למנוע מתושבי עיר הבירה של בורונדי לעבור מבתיהם (AP Photo/Gildas Ngingo, File)
27 במאי 2015, מפגיני אופוזיציה מתעמתים עם כוחות הבטחון המנסים למנוע מתושבי עיר הבירה של בורונדי לעבור מבתיהם (AP Photo/Gildas Ngingo, File)
אוריאל לוי

ממשלת בורונדי "מטהרת" את הצבא מבני טוטסי במבצע שעלול לסמן את תחילתו של רצח-עם. מאות חיילים וקצינים הנמנים עם קבוצת הטוטסי נעלמו או נרצחו, כך עולה מדו"ח שהתפרסם אתמול. מאז 1972 נרצחו בבורונדי יותר מ-500,000 בני הוטו ויותר מ-100,000 בני טוטסי, רובם אזרחים, במעשי טבח המוניים. החשש להתפרצות רצח עם נוסף הוביל את מדינות המערב לנתק את קשריהן עם בורונדי בנובמבר 2015, וכספי הסיוע למדינה הנחשבת לעניה ביותר בעולם הופסקו. הזמרת ביונסה התגייסה לאחרונה לסייע לקרן הילדים של האו"ם לבנות מתקני טיהור מים במדינה.

דוח של "הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם", ארגון זכויות אדם עולמי הפועל כבר קרוב ל-100 שנה, המבוסס על עדויות של פעילי הארגון בבורנדי חושף את הרדיפה על רקע אתני המתרחשת במדינה. בדוח שפורסם אתמול (שלישי) נטען כי מאות חיילים וקצינים מצבא בורונדי נעלמו, נעצרו או נרצחו בחודשים האחרונים, שעה שממשלת בורונדי מאשימה את בני הטוטסי בחוסר היציבות השורר במדינה. כותבי הדוח טוענים כי ההוטו השתלטו כליל על מוסדות המדינה והם מבצעים "טיהור" של אזרחים הנמנים עם הטוטסי ונחשבים בעיניהם כפעילי אופוזיציה וכמורדים החותרים תחת השלטון. בשנתיים האחרונות נרצחו לפחות 1,200 אזרחים בידי כוחות הביטחון; בין 400 ל-900 אזרחים נוספים מתו לאחר שגורשו מביתם במבצעי טיהור שנערכו בשכונות של הטוטסי; יותר מ-10,000 אזרחים נעצרו ונכלאו מבלי שמערך להם כל משפט; יותר מ-400,000 בני אדם (מבין 11 מיליון תושבים) נמלטו למדינות שכנות. כך עולה מהדוח.

תמונה של אזרח צעיר שנעצר אתמול בבוג'ומבורה הבירה על ידי כוחות הביטחון וקיים חשש לחייו:

"תפקידי הפיקוד הגבוה נותרו כולם בידיהם של בני ההוטו – הקבוצה האתנית הגדולה במדינה," נטען בדוח. זאת בניגוד להסכמי השלום שנחתמו בבורונדי בשנת 2005 והבטיחו ייצוג שווה להוטו ולטוטסי בצבא, בפרלמנט ובממשלה שעברה לראשונה לשלטונו של נשיא מקבוצת ההוטו. "כל מוסדות המדינה והשירותים האזרחיים חשופים לאותה הרדיפה, המאורגנת על ידי השלטון". האחרונים נחשפו סרטונים בהם נראים חברי תנועת הנוער של מפלגת השלטון הקרויה "אימבונרקורה", שרים שירים הקוראים להשמיד את בני הטוטסי ולאנוס את בנות הטוטסי.

בורונדי פחות מוכרת משכנתה רואנדה, שהתפרסמה באביב 1994 כאשר באחד מרגעי השפל של האנושות נרצחו בה, במאה ימים, 800,000 בני אדם בדם קר. הרוצחים היו הוטו והנרצחים היו ברובם טוטסי, אלו הן הקבוצות החיות ברואנדה וגם בבורונדי. מאז עצמאותן של שתי מדינות תאומות אלה התפרצו בהן גלים של אלימות מאורגנת מעת לעת שהביאו למותם של עשרות ואף מאות אלפי אנשים בכל פעם. כך בבורונדי בשנת 1972 נרצחו כ-200,000 בני הוטו בשלושה חודשים באחת מרציחות העמים האכזריות והנשכחות ביותר של המאה ה-20. משאיות צבאיות הגיעו לכל אחד מבתי הספר התיכונים והאוניברסיטאות במדינה וכל התלמידים בני ההוטו, שזוהו בעזרת רשימות שהוכנו מבעוד מועד, הובלו במשאיות הישר לבורות הריגה. ממשלת הטוטסי של בורונדי באותם הימים חיסלה את ההוטו המהווים רוב במדינה ולאיש בעולם לא היה אכפת. באותה העת, במדינה השכנה רואנדה, רצחו בני ההוטו אשר היו בשלטון אלפי בני טוטסי ואסרו על הטוטסי להיכנס למוסדות ציבוריים כמו בתי ספר, מבני ציבור ומשרדי ממשלה. היום ברואנדה ישנו דו קיום בין ההוטו לטוטסי אלא שבבורונדי המצב מתוח ועומד על סף התפרצות רצח עם נוסף.

הבטחת העולם כי לעולם לא עוד – רחוקה מהגשמה. אנדרטה לרצח העם ברואנדה (צילום: Adam Jones, Ph.D ויקימדיה)
הבטחת העולם כי לעולם לא עוד – רחוקה מהגשמה. אנדרטה לרצח העם ברואנדה (צילום: Adam Jones, Ph.D ויקימדיה)

הסכמי השלום שנחתמו בבורונדי בשנת 2005 הבטיחו ייצוג פרלמנטרי להוטו ולטוטסי בממשלה שלראשונה עברה לשלטונו של נשיא הוטו, אלא שהסכמים אלה מתמוססים נוכח המתיחות הגוברת ומטעני העבר. בשתיים עשרה השנים שעברו מאז הסכם השלום לא הורשע אף אחד על הפשעים האיומים שהתרחשו במדינה ואנדרטאות הוקמו רק במוקדים בהם נטבחו בני טוטסי, זאת גם לאחר עליית מפלגת ההוטו לשלטון. במהלך בחירות 2010, בהן הנשיא (הוטו) היה המועמד היחיד, המתח האתני גבר, ומאות בני אדם נהרגו כתוצאה מהתנגשויות אלימות בין כוחות הביטחון למפגינים. ביולי 2011 נשיא בורונדי הצהיר בלחץ המערב כי תוקם "וועידת אמת ופיוס" בשנת 2012 אשר מטרתה לחקור את מעשי הטבח ורצח העם שהתחוללו במדינה בין השנים 1962 ל-2008, למפות את בורות ההריגה, להקים אנדרטאות ולהגיש ראיות שיסייעו להעמיד את הפושעים לדין. עוד בטרם החלה הוועידה לפעול דיווחו פעילים כי הממשלה מחריבה קברי אחים ובורות הריגה מתקופת מלחמת האזרחים באמצעות טרקטורים. בדצמבר 2014 נערכה הצבעה בפרלמנט על הרכב הוועידה. האופוזיציה (טוטסי) החרימה את ההצבעה בטענה שתהליך הקמת הוועידה היה חד צדדי. פצעי העבר נפתחו שוב, והשלטון תיעל את הזעם בקרב הציבור להתפרצות נוספת של גל אלימות.

באפריל 2014 דלף מבזק של כוח האו"ם בבורונדי לפיו מפלגת השלטון מחמשת את תנועת הנוער "אימבונרקורה", הידועה ככוח הוטו גזעני, ברובי קלצ'ניקוב ומעבירה מסרים בשידורי רדיו "להתכונן". על פי הערכות כ-100,000 מבני ההוטו מחומשים ומאומנים על ידי המפלגה. כוח חמוש זה עשוי להיות מי שיוציא לפועל את "צו ההשמדה" שנחתם על ראשיהם של הנמנים עם קבוצת הטוטסי, ששלטה בעבר במדינה. בעקבות הדלפת המבזק גירש הנשיא את קצין הביטחון הראשי של האו"ם מבורונדי. פעיל זכויות אדם שסיפר על אימוני תנועת הנוער לתקשורת נעלם. בדצמבר 2015 נרצחו מאות צעירים בני טוטסי בידי כוחות הביטחון המזוהים עם ההוטו. המצב כיום, דומה להפליא למה שהיה ברואנדה ב-1993-1994 לפני פרוץ רצח עם.

שגרירים של כמה מדינות אירופאיות התריעו בחורף 2015 כי רצח העם מתחיל. ברק אובמה, נשיא ארה"ב באותה העת, הודיע כי יוציא את בורונדי מתכנית הפיתוח של אפריקה (AGOA) וזאת בשל "התעמרות מתמשכת באנשי אופוזיציה הכוללת התנקשויות, רצח ללא משפט, עינויים ומעצרים שרירותיים". מצבה הכלכלי של המדינה, שהייתה גם אז מבין המדינות העניות ביותר בעולם, הדרדר מאז עד כדי כך שבאזורים רבים קשה להשיג מוצרים בסיסיים ולכחצי מאוכלוסיית המדינה אין מים זורמים. הזמרת ביונסה התגייסה לאחרונה לסייע לקרן הילדים של האום להקים מתקנים לטיהור מים בבורונדי. "גישה למים זו זכות בסיסית. כשאתה נותן לילדים מים נקיים ובטוחים, אתה לא נותן להם רק חיים, אתה נותן להם חינוך, בריאות, ועתיד ורוד יותר" אמרה ביונסה.

ביונסה בהופעה בגראמי. פברואר 17 (צילום: Matt Sayles/Invision/AP).
ביונסה בהופעה בגראמי. פברואר 17 (צילום: Matt Sayles/Invision/AP).

לנו נותר רק לקוות שהאלימות במדינה תופחת ובעזרתה של ביונסה ילדי בורונדי יזכו לחינוך טוב יותר בעתיד, ויביאו את מעשי האלימות לסופם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!