דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל עולמי

ספורט / התרגיל היצירתי של התאחדות הכדורגל בזימבבואה להתמודדות עם חובות

בניסיון לקצץ בהוצאות, ומול חובות של מיליוני דולרים, מונו שלושה מאמנים שונים להובלת הנבחרת בשנה הקרובה - כל אחד יופקד על טורניר ויסיים אחריו את תפקידו | חיסכון ישיגו שם, ככל הנראה, אבל ספק אם יראו גם הצלחה על הדשא

נשיא פיפ"א גיאני אינפניטו ונשיא ההתאחדות לכדורגל של זימבבואה (צילום: AP Photo).
נשיא פיפ"א גיאני אינפניטו ונשיא ההתאחדות לכדורגל של זימבבואה (צילום: AP Photo).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות הכדורגל של זימבבואה מתמודדת, כבר מספר שנים, עם בעיות כלכליות קשות ומתקשה לשלם את חובותיה למאמנים ואנשי צוות שהועסקו על ידי הנבחרת הלאומית. החובות הקשים אף הביאו להדחתה ממוקדמות מונדיאל 2018 שיתקיים ברוסיה. אחרי שקיבלה סיוע כלכלי מפיפ"א, החליטה ההתאחדות לקצץ מעט בהוצאות, ולשכור שלושה מאמנים שונים שידריכו השנה את הנבחרת. כל מאמן יופקד על טורניר שהנבחרת המקומית משתתפת בו, ואחריו יפנה את מקומו לבא בתור.

נבחרת הכדורגל של זימבבואה, שבדרום יבשת אפריקה, לא נחשבת לאחת מהחזקות ביבשת, אך למרות זאת היא הפתיעה רבים עם הכדורגל נהדר שהציגה בשלב הבתים של אליפות אפריקה שהתקיימה בתחילת השנה בגבון. הם הפתיעו את אלג'יריה החזקה במשחק קצבי, שהסתיים בתוצאה 2:2,  ולמרות ההפסדים בהמשך לסנגל וטוניסיה החזקות, הצליחה להותיר רושם חיובי. בדירוג פיפ"א, היא ממוקמת כיום במקום ה-115, הנמוך יחסית, ובסגל שלה לא תימצאו דמויות בולטות או כוכבים גדולים. השחקנים היותר מוכרים הם החבר החדש של ליאור רפאלוב בקלאב  – ברוז' מארבלוס נקאמבה שנרכש הקיץ מויטסה תמורת 3 מיליון יורו. וחלוצה של אוסטנד, נוולדג' מוסונה.

התאחדות הכדורגל המקומית שקועה, כאמור, בחובות ענק, על פי ה-BBC עמד סך החובות ב-2015 על 2.7 מיליון פאונד. מצב שהביא את פיפ"א, בצעד מעורר מחלוקת, להדיח את זימבבואה ממוקדמות מונדיאל 2018, בשל חוב למאמן הברזילאי חוזה קלודיני משנת 2008.

קלודיני הגיע לזימבבואה במסגרת הניסיון להעפיל, לראשונה בתולדותיה, לאליפות העולם שהתקיימה בדרום אפריקה ב-2010. מי שהתחייבה לשלם את שכרו הגבוה, הייתה מחלקת התיירות המקומית, שבנתה על ההכנסות מההעפלה לטורניר היוקרתי. אך התוכנית לא עבדה כמתוכנן, וקלודיני עזב את זימבבואה כבר בנובמבר 2008, כשההתאחדות המקומית חייבת לו עדיין 65 אלף דולר. זימבבואה לא העפילה למונדיאל, וכתוצאה מכך לא הצליחה לכבות את חובה לברזילאי. התביעה המשפטית שהגיש נגד ההתאחדות המקומית, הובילה להדחתה ממוקדמות המונדיאל המתקרב. יו"ר ההתאחדות דאז, ג'ון מאשינגדזה, אמר על ההחלטה ל-BBC כי "אני לא מבין למה סולקנו ממוקדמות המונדיאל, החוב עדיין נשאר שם בכל מקרה. אנחנו משתפים פעולה עם פיפ"א ושואלים על תוכנית התשלומים, אנחנו לוקחים אחראיות מלאה על החובות שלנו, אבל הרשימה היא די ארוכה וכוללת אנשים רבים".

המצוקה הכלכלית הביאה את ההתאחדות לפנות לעזרתה של קרן מיוחדת במפעילה פיפ"א עבור למדינות מוחלשות. למרות העזרה שקיבלה מאותה קרן, הבעיות עדיין רודפות אותה. אחרי שסיימה את דרכה באליפות אפריקה, נפרדה הנבחרת מהמאמן קליסטו פאסובה, בעיות התקציב הקשות הביאו להחלטה שבמקום למנות מאמן אחד לשנה או שנתיים, ימונה מאמן לכל טורניר בהשתתפות הנבחרת – סה"כ שלושה מאמנים שונים. כך מקווה ההתאחדות לחסוך בהוצאות על התקופות בהן הנבחרת לא משחקת.

כך מונה סונדאי שימבדזאמה, להדריך את נבחרת זימבבואה בגביע מדינות אפריקה הדרומית, בו העפילה הנבחרת למשחק הגמר, שייערך בסוף השבוע, בו תתמודד מול נבחרת זמביה. נורמן אמפזה יופקד על הנבחרת במוקדמות אליפות אפריקה. המאמן השלישי והאחרון, ראחמן גומבו, יאייש את כיסא המאמן הלאומי בגביע אפריקה לאומות (טורניר שנערך אחת לשנתיים בהשתתפות שחקניי הליגה המקומית בלבד).

כל השלושה אימנו כבר בעבר את הנבחרת, וחוזרים לתפקיד מתוך תחושת מחויבות ורצון לסייע במצוקה כלכלית. שימבדאמה, שכבר זכה פעמים בטורניר עם זימבבואה, מודע לכך שבלי קשר להישגים אותם יביא, הוא יפנה את מקומו לנורמן אמפזה. "התפקיד שלי הוא לאמן את הנבחרת במהלך הטורניר, כשהוא יסתיים, ייגמר גם תפקידי. אני לא מצפה להתפתחות אחרת בנושא" אמר בראיון ל-BBC, "בעצם, כמו כל מאמן אחר, אני רק רוצה להגיע להגיע לגמר ולזכות בתואר".

הפיתרון היצירתי של ההתאחדות יסייע לה, אולי, להתמודד עם החובות הכבדים, אבל ללא ספק יקשו על השחקנים להביא את יכולתם הקבוצתית למיצוי ולהצליח במשימות העומדות בפני הנבחרת. החלפת מאמן אחת לכמה חודשים, משמעותה בדרך כלל גם החלפה של שיטת המשחק, של הסגל, ושל ההרכב הפותח. יהיה מעניין לעקוב אחרי תוצאות המדיניות הלא שגרתית של זימבבואה, ולראות אם עוד מדינות ילכו בעקבותיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!