דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

קוריאה הצפונית / תרחיש האימה: מדוע מתקפה אמריקנית בחצי האי הקוריאני יכולה להפוך לאסון?

אלפי טילים המכוונים לסיאול, מנהרות תקיפה תת קרקעיות ויכולות גרעיניות מפוזרות: כך מתכננת צפון קוריאה לפעול בתגובה לתקיפה | מאז מלחמת קוריאה מכינה ארה"ב תכנית צבאית לאזור. האם יגיע מצב בו תצטרך לממש אותה?

כניסה למנהרה התקפית של צפון קוריאה לתוך דרום קוריאה (צילום: Mztourist/ wikimedia).
כניסה למנהרה התקפית של צפון קוריאה לתוך דרום קוריאה (צילום: Mztourist/ wikimedia).
דוד טברסקי

בלילה בין שני לשלישי השבוע ביצעה קוריאה הצפונית ניסוי בטיל בליסטי בין יבשתי, המהווה התפתחות משמעותית באיום הצבאי על וושינגטון. הבית לבן אישר שמדובר בטיל שמסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני ויכול, פוטנציאלית, להגיע עד אלסקה.

ברביעי, הכריז הגנרל וינסנט ק. ברוקס, מפקד ניסויי הטילים של צבא דרום קוריאה בשילוב עם צבא ארה"ב, על כך שהמוכנות של הכוחות בדרום קוריאה עומדת בשיאה והיא מוכנה לכל התקפה שתבוא. שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי הוציאה הודעה ברביעי על כך שארה"ב לא תהסס לשקול התערבות צבאית במידה והמאמצים הדיפלומטיים לא יועילו. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ המבקר בימים אלו בפולין, הגיב לשיגור, "מדובר בדברים חמורים מאוד".

מתוך תשדיר הערוץ הממשלתי הצפון קוריאני

https://www.youtube.com/watch?v=7kS8FqpiaIc

קים ג'ונג-הון, מנהיגה של קוריאה הצפונית, אשר עלה לשלטון לפני 7 שנים, הספיק בתקפות כהונתה הקצרה להכפיל את מספר הניסויים בטילים המסוגלים לשאת נשק גרעיני לטווח קצר ובינוני. בתקופת כהונתו התחילה קוריאה הצפונית לפתח את טילי ה-ICBM האמורים להגיע לטווח פגיעה אשר יהיה מסוגל לתקוף את החוף המערבי והמזרחי של ארה"ב. במאמר ארוך שפורסם לפני מספר חודשים במגזין ניוזוויק אנליסטים אמריקאים בתחום הביטחון העריכו שקוריאה הצפונית תסיים לפתח את הטילים האלו עד שנת 2021. מערכת ההגנה האמריקאית נגד טילים שאמורה לנטרל את הטילים הללו ולהוות מעין כיפת ברזל נגד טילים גרעיניים, נחלה רק 50% הצלחה בניסויים בזמן שלום, מה שמעלה את רף החששות בפנטגון.

סיאול היא אחת הערים הגדולות בעולם, המאכלסת במטרופולין שלה כ-40% מתושבי דרום קוריאה, 25 מיליון איש. על פי הערכות, במידה וצפון קוריאה תצליח לחמש ראשי נפץ גרעיניים על טילים שישוגרו לכיוון סיאול, יקח להם לא יותר מ-45 שניות להגיע. ע"פ מאמר שפורסם בשבוע האחרון בניו יורק טיימס כבר כיום, מערכת סוללות בליסטית-קונבציונלית של כ-8,000 משגרי טילים היושבים בגבולה הדרומי של קוריאה הצפונית, מכוונת אל העיר והיא בעלת כוח תקיפה של 300 אלף שיגורים בשעה. אחת הבעיות העיקריות שמדאיגות את הקהילה הביטחונית-מודיעינית בארצות הברית, היא שהעיר מאוימת מצד מספר בלתי ידוע של נקודות שיגור אפשרויות מצד קוריאה הצפונית הממוקמות בין היתר במובלעות בין ההרים, במערות , מתחת לאדמה ובמשגרים ניידים . אחת הדוגמאות להפתעות האלו הייתה הודעת הפנטגון, על כך שהמקום ממנו שוגר הטיל הבליסטי השבוע – לא הייתה מוכרת לכוחות המודיעין.

העיר סיאול, דרום קוריאה (צילום: Jirka Matousek / Flickr).
העיר סיאול, דרום קוריאה (צילום: Jirka Matousek / Flickr).

תרחישים נוספים לוקחים בחשבון הסתננות של מאות ואלפיי צפון קוריאנים, לתוך קוריאה הדרומית וניסיון להפיכה פנימית – תרחיש לא בלתי סביר בעליל בקרב כוחות המודיעין הדרום קוריאנים שכן, למרות החלוקה בת 64 השנים, עדיין מדובר באומה אחת, בעלת תרבות דומה ושפה אחת.

מכה מקדימה ומשולשת

בדרום קוריאה מוצבות היום מספר סוללות ומערכות מכ"ם נגד טילים, בהן סוללת הפטריוט PAC3 נגד טילים בטווח קצר ובינוני, וטילי THAAD נגד טילי טווח ארוך, האמורים לכסות את כל המרחב של דרום קוריאה. חסרונה של המערכת בכך שאינה תוכל להתריע על טילים שישוגרו מתוך צוללות שמעבר לטווח הקליטה של מערכת ה-THAAD. בכנס ה-G20 המתרחש בימים אלו בהמבורג, גרמניה, אמור טראמפ להיפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג, ולדון עמו במהלכים נוספים בהרתעת קוריאה הצפונית. גם בפגישה המסקרנת של טראמפ עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמורים הנשיאים לדון על הפרובוקציות מכיוון הממשל בפיונגיאנג.

"מכה מקדימה על צפון קוריאה יכולה להוות סכנה עצומה ליחסים בקוריאה הדרומית או לנכסים האמריקאים באזור", סיפרה ל'ביזנס אינסיידר' קלסי דאוונפורט, מומחית לקוריאה הצפונית, מהארגון האמריקאי לבקרת נשק. "הדינמיקה הבעייתית, בעיניי, היא שקוריאה הצפונית מתכננת להשתמש בטילים גרעיניים בשלב הראשוני של העימות כדי לחסל את הכוחות האמריקאיים באזור ואת אלו שינסו לפלוש פנימה" סיפר ל'ביזנס אינסיידר' ג'פרי לואיס, המוציא לאור של המגזין. לטענת האירגונים לבקרות נשק, ארה"ב מחזיקה כ-1796 טילים גרעיניים המוכנים לשיגור באזור, ו-4500 טילים מאוחסנים "קוריאה הצפונית מתכננת במתקפה שלה להכשיל את התקיפה מדרום ולהכניס את ארה"ב להלם", מספר לואיס.

ארה"ב מאמנת בימים אלו טייסים של מטוסי F-22  ו F-35 כדי שיהיו מסוגלים להרוס מערכות שיגור של טילי קרקע-אוויר ומערכות שיגור של טילים גרעיניים, אך לטענת החוקרים, מתחמי השיגור הגרעיניים של צפון קוריאה מפוזרים ומוחבאים היטב ברחבי המדינה, ולא בטוח כלל שהמטוסים האמריקאיים יצליחו לחסל את כולם לפני שפיונגיאנג יפתחו במכת נגד.

"גם ארה"ב, גם קוריאה הצפונית וגם קוריאה הדרומית מתכננות לתקוף ראשונות", מספר לואיס "זו סיטואציה מסוכנת שלא מחושבת עד הסוף, והיא יכולה לסכן את חייהם של אלפיי חפים מפשע."

הסנקציות הכלכליות לא עובדות

האפשריות שיש לארה"ב ודרום קוריאה מוגבלות, ונעות בין ניסיון לתקיפה מסיבית וישירה שתנסה למגר את הכוח הצבאי של צפון קוריאה עד למינימום, מהלך אשר אם לא יתבצע בצורה מיטבית, יוכל להוביל להתדרדרות מלחמתית את כל האזור הצפון פסיפי ותוביל קרוב לוודאי למכת ההרג ההמוני ביותר בהיסטוריה האנושית. מספר תוכניות לניסיון פיצוץ הכורים הגרעיניים בצפון קוריאה הובילו לביקורת מצד הקהילה הבינלאומית, החוששת מהתפזרות רחבה של נשורת גרעינית, היכולה לפגוע בהמונים.

אפשרויות הסנקציות הכלכליות על קוריאה הצפונית מצטמצמות מניסוי טילים אחד למשנהו. הסנקציות הכלליות הראשונות על ממשל פיונגיאנג הוטלו עוד ב-2006 ע"י ממשל בוש הבן, כאשר קים גון' הון, אביו של קים ג'ון איל, ביצע פיצוץ  גרעיני מבוקר. מאז התבצעו עוד 5 פיצויים כאלו מתחת לאדמה, שניים האחרונים ב20016.  מאז הסנקציות רק הוחרפו, אך כמות הניסויים הגרעיניים ושיגור טילים לטווח בינוני-ארוך המאיימת על כל האזור, כולל ארה"ב -שולשה. מספר תוכניות מגירה בפנטגון, כמו תוכנית 5029  OPLAN, מנסות להתמודד עם תרחישים של הפיכה פנימית או מלחמת אזרחים בקוריאה הצפונית ואולי אף מצב בו יתנקשו בחייו של קים ג'ון הון, מרגלים מבחוץ או דיסידנטים פנימיים. בינתיים, נראה שכל חודש קו אדום חדש נחצה, וימים יגידו מה יביא יום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!