דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

דיווח מהשטח / המבורג, יומן מחאה: רבבות יפגינו נגד הקפיטליזם, אך האם הירוקים והאדומים יצליחו לעבוד יחד?

הפעילים שהגיעו לעיר קיבלו מפות שמסמנות איפה אפשר להקים אוהלים או לעשות כביסה, ודפי מידע למקרה של מעצר | בכנס הכלכלי האלטרנטיבי תהו כיצד לשלב בין מאבק סביבתי לזכויות עובדים

מפגינים נגד פסגת פורום G20 בהמבורג 2 ביולי (צילום: Axel Heimken/dpa via AP).
מפגינים נגד פסגת פורום G20 בהמבורג 2 ביולי (צילום: Axel Heimken/dpa via AP).
בן פישר
בן פישר
כתב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בימים אלו מתכנס בהמבורג שבגרמניה, המפגש השנתי של פורום הכלכלות הגדולות בעולם – ה-G20. הכלכלות הללו אחראיות לכ-85% מהתמ"ג העולמי. מול הוועידה מתייצבים אלפי מפגינים, מגרמניה וממדינות אחרות באירופה, שמתכננים למחות נגד נזקי כלכלת השוק הגלובלית. אמנם הוועידה התחילה רק היום (שישי), אך אירועי המחאה התחילו כבר ברביעי, במצעד של כ-30 אלף איש ברחבי העיר, תחת הסיסמה: 'מעדיפים ריקודים, על פני G20' ההפגנה תוארה בתור 'בדיקת גבולות' מצד המפגינים לקראת ההפגנות הגדולות שהחלו אתמול (חמישי). שלטי הענק שנשאו המפגינים יותר מרמזו על אופייה של המחאה – "ברוכים הבאים לגיהנום". זהו המסר איתו ביקשו המפגינים לקבל את פניהם של מנהיגי הכלכלות החזקות בעולם .

"אצבע בעין" לעיר האדומה

רבים בגרמניה, ובפרט בהמבורג, הרימו גבה על הבחירה לקיים את מפגש הפסגה של מנהיגי העולם בעיר. נמל המבורג הוא השלישי בגודלו באירופה, ומדובר באחת הערים הצפופות בגרמניה. הפסגה תתקיים במתחם הכנסים מול מגדל הרץ המפורסם במרכז העיר, דבר שהוביל לחסימת רוב מרכז העיר, למורת רוחם של תושבי העיר, בעלי העסקים ובעיקר – הימאים. המבורג מזוהה בגרמניה כעיר נמל אדומה: 45% מתושביה תומכים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית (SPD) וראש העירייה, אולף שולץ, הוא חבר המפלגה.

בסמוך למתחם הפסגה נמצאת סיינט פאולי, המפורסמת בכל רחבי גרמניה כמעוז של פעילי שמאל רדיקלי, ארגונים ירוקים וארגונים אנרכיסטים. אלו ידועים במסורת ארוכה של חיבה לעימותים עם המשטרה וכוחות הבטחון. לטענת מנהיגי המחאה, הבחירה לקיים את הפסגה בלב המבורג, במקום בעיירת נופש יוקרתית בכל מקום אחר בגרמניה, משולה ל"אצבע בעין" שרק מחממת את הלהבות.

ובגרמניה כמו בגרמניה, ארגון המחאה אמנם מורכב מקואליציה של מאות ארגונים קטנים ומיזמים מקומיים מהשטח, אך למרות התדמית והמסרים האנרכיסטיים, הכל מאורגן ומסודר באופן יעיל ביותר. כבר כשבוע לפני תחילת הוועידה וההפגנות כנגדה חילק מטה המחאה מפות לכל דורש, בהם צוינו המקומות שבהם יתאפשר להקים אוהלים, לקבל מזון בחינם, לכבס בגדים וכמובן פירוט על מיקום הוועידה ופריסת כוחות הביטחון. המשטרה הגרמנית נערכה מבעוד מועד והכריזה על שני אזורי בטחון – האזור האדום והאזור הכחול. האזור האדום מקיף את מתחם הועידה, וחל איסור חמור להתקרב אליו. האזור הכחול הוא אזור איסור הפגנות, טבעת ברוחב מספר קילומטרים שמהווה למעשה את כל מרכז העיר, שהכניסה אליה תיאסר לאישים לא מורשים. הטבעת הכחולה מהווה 'סדין אדום' למוחים ולמפגינים, והמשטרה נערכת מראש לאפשרות הסבירה שחלק מהמפגינים ינסו לפרוץ לתוך מרחב הטבעת הכחולה כדי להפקיע לעצמם את המרחב הציבורי.

מרכז העיר ייחסם, המשטרה בכוחות שיא

כוחות הבטחון מצדם מאורגנים בהתאם, ואלפיי שוטרים וחיילים מוצבים ברחבי העיר. הממשל הפדרלי אף הוציא תקנת מצב חירום, המאפשרת למשטרה לעצור כל אדם לעד 12 שעות ובמקרים מסוימים עד ארבעה ימים אם יש חשד סביר שהעצור ייקח חלק בהפרות סדר. לשם כך הוקמו בפאתי העיר בתי מעצר מאולתרים, שמאפשרים לעכב אלפי מפגינים בכל זמן נתון. כבר מתחילת השבוע מורגשת נוכחות אינטנסיבית של המוני שוטרים המגיעים במשלחות מכל רחבי גרמניה. המשטרה גם סימנה כ-8000 מפגינים בתור 'אלימים ומסוכנים'.

שוטרים נערכים להפגנה מול ה-G20 6 ביולי (צילום: Jacqueline Abromeit / Shutterstock.com)
שוטרים נערכים להפגנה מול ה-G20 6 ביולי (צילום: Jacqueline Abromeit / Shutterstock.com)

למשטרה יש גם סמכות להחרים מכשירים ניידים ואף לערוך בהם חיפוש ללא צו. מארגני ההפגנות מצדם דאגו לצייד את הבאים להפגנות בדף מידע, המסביר כיצד יש לנהוג במקרה מעצר ומפרט מספרי טלפון של מתנדבים לייצוג עצורים בימי הוועידה.

ובינתיים, העיר ממשיכה להתמלא במפגינים ללא הרף. ברביעי בערב יצאה רכבת לאיסוף מפגינים מבאזל, שוויץ, שעברה דרך הערים המרכזיות של עמק הריין ומערב גרמניה כגון פרייבורג ופרנקפורט. הרכבת היא קו רגיל של הדויטשהבאן, חברת הרכבות הגרמנית, אך פעילים מאזור דרום גרמניה החליטו 'להתלבש' על הרכבת המסוימת הזו, לקנות כרטיסים במרוכז ולהפוך אותה לרכבת מפגינים ססגונית ורועשת. הרכבת הגיעה להמבורג בקול תרועה לאחר עיכוב של 4 שעות, ופרקה מתוכה כאלף מפגינים נוספים.

בין ה"ירוקים" ל"אדומים"

לצד ההפגנות מתקיים בימים שלפני הועידה כנס חברתי-כלכלי גדול, בו משתתפים כאלפיים פעילים מגרמניה ומהמדינות השכנות. כותרת הכנס, שכולל מעל 100 הרצאות וסדנאות, היא "הפסגה האלטרנטיבית ל-G20 ליצירת סולידריות גלובלית". הכנס עוסק בהיבטים בינלאומיים ומקומיים של הסחר הבינלאומי, בדגש על היביטים סביבתיים, פגיעה בזכויות עובדים, פגיעה בדמוקרטיה ובזכויות האדם ועוד.

מתח מיוחד, הזוכה לסיקור נרחב יחסית, הוא הפער בעמדות בין הפעילים הסביבתיים לפעילי זכויות אדם וזכויות עובדים. שתי הקבוצות האלו ממעטות לשתף פעולה ולעיתים אף נתפסות כיריבות, כאשר פעילי איכות הסביבה תומכים בסגירת מפעלים והפחתת רמת הייצור והצריכה בעולם המערבי, ומנגד נאבקים פעילי זכויות העובדים נגד סגירת מפעלים, קיצוצים ופגיעה בתנאי ההעסקה של העובדים.

מהשיחות ומהאווירה ברחבות המחאה ובכנסים עולה הרושם שבשנים האחרונות מבינים בשתי הקבוצות שהן צריכות ללמוד לשתף פעולה, כדי להיאבק בניצול הקפיטליסטי – הן של הסביבה והן של העובדים. אך עדיין ישנה איבה עדינה שמורגשת, וכן שוני סוציולוגי בין המפגינים שמקשה על הגישור. באחת ההרצאות בכנס, פתח המנחה בבעייה הניצבת בפני פעילים סביבתיים: כיצד יש להבטיח את עתידם של כורי פחם הנזרקים לאבטלה או לתנאי העסקה פוגעניים בחברות אנרגיה ירוקה, עקב סגירת מכרות פחם, הידועים באחוזי התאגדות גבוהים ותנאי עבודה טובים? "כל עוד אין לנו תשובה טובה כיצד נדאג לעובדים, אל לנו להתפלא שאיגודי העובדים רואים בנו איום", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!