דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מדיני / "הצבעת אונסק"ו מבישה, הקשר היהודי לחברון חזק מכל הצבעה"

למרות ההצבעה החשאית והמאמצים מצד ישראל, 12 מדינות תמכו בהחלטה שהגישו הפלסטינים, לפיה חברון היא אתר מורשת עולמי בסיכון | המאבק הדיפלומטי של הפלסטינים נגד ישראל בזירה הבינלאומית נחל הצלחה נוספת

מערת המכפלה (צילום אילוסטרציה: ויקיפדיה)
מערת המכפלה (צילום אילוסטרציה: ויקיפדיה)
שי ניר

עוד החלטה נגד ישראל באונסקו: ועדת המורשת העולמית של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו) הכריזה היום (שישי) על העיר העתיקה בחברון כאתר מורשת עולמי "בסיכון". בינואר האחרון, כחלק מהמאבק הפלסטיני בישראל בזירה הבינלאומית, הגישו הפלסטינים בקשה להכריז על חברון כאתר מורשת עולמי בסיכון. הבקשה, הוגשה לוועד המורשת של אונסקו, והנוסח שלה כולל את השטח בו מצויה מערת המכפלה. עוד צוין בהחלטה שלטענת אונסק"ו, מדינת ישראל סירבה לתת לפקחיה לבדוק את המצב במקום.

הכניסה למטה אונס"קו בפריז (תמונה מתוך ויקימדיה קומונס)
הכניסה למטה אונס"קו בפריז (תמונה מתוך ויקימדיה קומונס)

בימים האחרונים הפעילה ישראל מאמצים דיפלומטים, בנסיון להפוך את ההצבעה לחשאית, מתוך הנחה שאם החברות המצביעות יצביעו בחשאיות, יוכלו המדינות להצביע נגד ההחלטה הזו או להימנע ביתר קלות, וכך לא להידרש להבעת אי-תמיכה בפלסטינים. תוצאות ההצבעה מוכיחות שהנחה זו היתה מוטעית. חרף המאמצים הישראלים – 12 מדינות תמכו בהחלטה, שלוש מדינות התנגדו ושש מדינות נמנעו.

החלטת אונסקו הביאה לתגובות נזעמות במערכת הפוליטית. מלשכת רה"מ נמסר כי בעקבות ההחלטה החליט נתניהו לקצץ עוד מיליון דולר מכספי החברות שישראל מעבירה לאו״ם, ולהעבירם להקמת ״מוזיאון למורשת העם היהודי בקריית ארבע ובחברון״, ולפרוייקטים נוספים בתחום המורשת הקשורים בחברון. "מול הכחשת העבר ע״י אונסק״ו, נחוש רה״מ נתניהו להציג בפני העולם כולו את האמת ההיסטורית ואת הקשר העמוק בין אלפי השנים של העם היהודי לחברון," נמסר מלשכת נתניהו.

שר החינוך נפתלי בנט אמר "הצבעת אונסק"ו מבישה, הקשר היהודי לחברון חזק מכל הצבעה". עוד הוסיף "הקשר היהודי לחברון קיים מזה אלפי שנים. חברון, ערש מלכות בית דוד, ומערת המכפלה, הקניין העברי הראשון בארץ ישראל ומקום קבורתם של אבות האומה – הם אתרי המורשת הקדומים ביותר של עמנו. יש לדחות בבוז את החלטת אונסק״ו, ולפעול ביתר שאת לחיזוקה של עיר האבות", אמר ביום שישי השר נפתלי בנט, המשמש גם כיו"ר הוועד הישראלי לאונסק"ו. "הנוכחות שלנו בחברון הייתה רציפה עד ל-1929 כאשר ערבים טבחו בעשרות יהודים. הרצח הנתעב ההוא לא הצליח לנתק את הקשר לעיר ולמערת המכפלה, שהינו אתר יהודי מאז ימי התנ"ך. אף הצבעה לא תשנה את האמיתות הפשוטות הללו."

צילום: ויקיפדיה
צילום: ויקיפדיה

ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) מחתה גם היא על החלטת אונסקו וציינה שהיא מרחיקה את ההסדר בינינו לפלסטינים "אונסק"ו ויתר לחלוטין על תפקידו כגוף המקדם תרבות, מורשת וחינוך והפך גוף פוליטי אנטי ישראלי, המאמץ באופן שיטתי כל החלטה ששונאי ישראל יביאו לפתחו, בדרך הזו מוסדות האו"ם לא מקרבים את השלום, הם רק מרחיקים אותו. במציאות כזו על ישראל לשקול מחדש את המשך יחסיה עם אונסק"ו".

"מדובר בהחלטה שמביישת את האינטליגנציה. במערת המכפלה קבורים אבות ואימהות האומה היהודית: אברהם, יצחק ויעקב, שרה, רבקה ולאה", מסרה מועצת יש"ע. גלעד ארדן, השר לבטחון פנים ולנושאים אסטרטגיים הגיב להחלטת אונסק"ו  "אין סוף לצביעות. הפלשתינים ממשיכים בקמפיין ההסתה והשקרים שלהם באמצעות אונסק"ו. אונסק"ו נחשף במערומיו בהחלטה הזאת. בעוד שדאע"ש מחריב אתרי מורשת היסטוריים בחלב, תדמור, מוצול ואחרות, אונסק"ו בוחר להתרכז בחברון ומערת המכפלה שלא היו, ולא יהיו תחת סכנה כל זמן שמדינת ישראל קיימת."

עד שנת 2011 לא היו תקריות מיוחדות הקשורות לארגון, אך מאז שהפלסטינים הפכו להיות במעמד של 'מדינה חברה' באונסק"ו, הם חברו לירדן והחלו לרשום הצעות החלטה פוליטיות הקשורות לירושלים ובמטרה לערער את ריבונותה של ישראל על העיר העתיקה. הפלסטינים טוענים, בין היתר, כי כל החפירות הנעשות באמצעות רשות העתיקות אינן חוקיות ובהיות אתר המורשת רשום תחת ירדן, ישראל מואשמת כי היא משנה את "האותנטיות" הירדנית של העיר. לאונסק"ו כארגון האחראי על אתרי מורשת אין מנדט לקבל החלטות או לעסוק בנושאי ריבונות כמו מועצת הביטחון של האו"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!