דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בעולם / ועידת ה-G20: טראמפ ופוטין סיכמו על הפסקת אש בדרום מערב סוריה

הדיווחים מהפגישה המסקרנת, והארוכה מהמתוכנן, של שני המנהיגים, עוסקים בעיקר בהכחשה הרוסית בנוגע להתערבות בבחירות 2016 בארה"ב | בהצהרות אומרים הדוברים שהאינטרסים של המעצמות חופפים, המציאות אומרת אחרת

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
דוד טברסקי

ביום ראשון צפויה להכנס לתוקף הפסקת אש נוספת בדרום מערב סוריה, המגובה ע"י ירדן וישראל, כך עולה מפגישתם של מנהיגי רוסיה וארה"ב. אמש (שישי)  בזמן ועידת ה-G20, נפגשו נשיא רוסיה, ולידימיר פוטין ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בפעם הראשונה מאז נבחר טראמפ לנשיא ארה"ב. המפגש בני שני המנהיגים נמשך מעל לשעתיים ועסק, ככל הנראה, בנושאים רבים בינהם המשבר במערב אוקראינה וסוריה, המשבר מול צפון קוריאה, משבר האקלים והסכמי הסחר.

בין היתר, הודיעה הנציגות האמריקאית ששני המנהיגים שוחחו על מה שמתסמן כחידוש היחסים הבילטראליים בין המעצמות. הניסיון הנוסף של הסכמה בדבר הפסקת הלחימה בסוריה וביצורם המחודש של הכוחות האמריקאים והרוסים באזור, תיבחן מיום ראשון הקרוב.

נשיא ארה"ב טראמפ וראשי ממשלות יפן ודרום קוריאה בפגישה לקראת ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב טראמפ וראשי ממשלות יפן ודרום קוריאה בפגישה לקראת ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, סיפר לעיתונאים שבפתח דבריו התייחס טראמפ לסוגיית התערבותה של רוסיה בבחירות ב-2016, הרוסים ביקשו הוכחות, אך הנשיא האמריקאי עבר לנושא אחר. "היו להם חילופי דברים ארוכים וקשים בנושא " אמר טילרסון, כפי שפורסם ב-CNN, "טראמפ לחץ את הנשיא פוטין יותר מפעם אחת בנוגע להתערבות הרוסית והנשיא פוטין הכחיש את דברים, בדיוק כמו שהוא עשה בעבר". שר החוץ לברוב התייחס לנושא, "הנשיא טראמפ שמע את הצהרותיו המאוד ברורות  של הנשיא פוטין, ממשלת רוסיה לא התערבה בבחירות והנשיא קיבל את ההצהרה הזו" אמר.

מוקדם יותר השבוע, בביקור שערך בפולין, התייחס טראמפ לנושא הרוסי, "יכול להיות שרוסיה הייתה אחראית להתערבות ויכול להיות שמדינות אחרות, איני יודע", אמר בנאום באנדרטת המרד הפולני. הערה נוספת של טראמפ, שנשמעה היטב בקרמלין, התייחסה להבטחתו שממשלת ארה"ב תעמוד לצד כל המדינות החברות בברית נאט"ו, ותגבה את מסמך 5 באמנה, אשר קובע שתקיפה של מדינה אחת מהברית – משמעותה תקיפה של כל המדינות החברות בברית.

טילרסון סיכם את המפגש בין שני המנהיגים באופן חיובי, וציין ששני המנהיגים נחושים להמשיך לנסות להגיע להסכמות משותפות כדי להמשיך להאבק יחד באיומים המשופים לשני האומות. "אני אגיד שבכל מקרה, המטרות שלנו הן זהות לחלוטין", אמר. טילרסון לא התייחס כמובן לאי ההסכמות הידועות שבין המעצמות – תמיכת הממשל הרוסי באסד ובאיראן, המצב בדרום מערב אוקראינה והצבתן של טילי THAAD ארוכי הטווח האמריקאיים בדרום קוריאה, המהווים איום פוטנציאלי על רוסיה.

ביקורת על ארה"ב – מבית ומחוץ

בארה"ב לא אהבו לשמוע על ה"מחילה" שנתן טראמפ לפוטין. אדריאן ווטסון, דובר הוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית אמר שטראמפ שיחק לידו של פוטין, "נשיא ארה"ב העביר חודשים 'בלכסות על פוטין'.. טראמפ לא רק מאפשר לפוטין לעבור בשקט על בהתקפתו את הדמוקרטיה שלנו בשנה שעברה, אלא מזמין אותו לעשות אותה שוב".

לאחר המפגש, התייחס פוטין להצהרותיו של טראמפ לגבי מדיניות 'אמריקה תחילה', וטען שהיא מהווה, "פגיעה אפשרית ביחסי הסחר הבין לאומיים." נשיאה של צרפת, עמנואל מקרון, הצטרף לביקורתו של פוטין והביע את התרעמותו על מדיניותו של טראמפ על הגבלת הסחר הבין לאומי. מקורות דיפלומטיים בצרפת סיפרו לגארדיאן שמקרון הדגיש בשיחותיו בפסגה שסחר אינו יכול להתקיים אם הוא אינו דו-צדדי. ביקורת נוספת הושמעה כלפי ארה"ב בגין ההחלטה להוריד את מכסי המגן על ייבוא פלדה, האיחוד האירופאי הוציא הודעה לפיה אם תמשיך ארה"ב במדיניות זו, הוא יטיל עליה סנקציות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!