דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

כדורגל נשים / שחקי אותה כמו עצמך: אליפות אירופה לכדורגל נשים מסמנת את המהפכה

בשבוע הבא יחלו משחקי אליפות אירופה לכדורגל נשים, והתחום, שמושך יותר ויותר קהל ושחקניות, מקבל את ההתייחסות הראויה | גרמניה היא הנבחרת הפייבוריטית, אבל קמו לה מתחרות | ועל השיא של משחק הכדורגל הגבוהה ביותר בעולם שמעתן?

נבחרת גרמניה במשחק מול נבחרת אנגליה, מרץ 2017 (צילום: AP Photo/Nick Wass).
נבחרת גרמניה במשחק מול נבחרת אנגליה, מרץ 2017 (צילום: AP Photo/Nick Wass).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום ראשון הבא, ה-16 ביולי, תצא לדרך בהולנד אליפות אירופה בכדורגל נשים, ותמשך עד הגמר שייערך ב-6 באוגוסט. האליפות תפגיש את 16הנבחרות הטובות באירופה, שיתחרו ביניהן על הזכות להיות אלופת אירופה החדשה. כאן ב'דבר ראשון' נעקוב אחרי האליפות, ונביא לכם את כל הנבחרות, התוצאות והסיפורים של הטורניר. אז לפני שצוללים להיכרות עם הבתים והנבחרות בטורניר, נכיר מקרוב את הסיפור סביב טורניר כדורגל הנשים החשוב של הקיץ.

זוהי אליפות אירופה ה-12 במספר, כאשר מעל כולן בולטת גרמניה הנבחרת החזקה באירופה, והשולטת הבלעדית בכדורגל הנבחרות ביבשת הישנה. הגרמניות הן האלופות האולימפיות מריו 2016 ומאז 1995 אלופות אירופה שש פעמים ברציפות, ועדיין למרות העומק הבלתי נגמר, הנבחרת הכי מאוזנת בטורניר אינה מציגה נבחרת בלתי מנוצחת. בארבע השנים האחרונות הנבחרות הגדולות באירופה הצליחו להתקדם כמה וכמה צעדים קדימה, ובהחלט קוראות תיגר על השליטה הבלתי מעורערת של הגרמניות. הפעם יתחרו נגדה נבחרת אנגליה בעלת הגנת הברזל, נורווגיה עם השחקנית הטובה בעולם, צרפת עם סגל מרשים ביותר וספרד החזקה. שמסוגלות לנצח ולהעפיל מעל המכונה הגרמנית.

אליפות אירופה לנשים התקיימה לראשונה בשנת 1984, כאשר אופ"א התחילה את הטורניר עם סיבוב מוקדמות שכלל 16 נבחרות. בסיום סיבוב המוקדמות התקיימה האליפות עצמה, בה נפגשו נבחרות איטליה, שבדיה, אנגליה ודנמרק למשחקי נוקאווט בשיטת בית וחוץ. במשחק המכריע שהתקיים בלוטון, אנגליה צפו 2,567 צופים בלבד. נבחרת שבדיה הייתה לזוכה בתואר הנכסף, אחרי ניצחון בפנדלים על הנבחרת המקומית. מאז נפלה הרבה זיעה על המדשאות, וכדורגל הנשים מתחיל לסחוף אחריו עניין והשקעה.

https://www.youtube.com/watch?v=24oJhv-li54

ההתקדמות והשקעה בכדורגל הנשים נושא פירות שאפשר כבר לראות – רק בחודשים האחרונים 35 אלף צופים ראו את משחק גמר הגביע באנגליה, אותו מספר צופים ראה גם את משחק גמר הגביע בקולומביה, 55 אלף צופים ראו את ארבעת משחקי רבע גמר ליגת האלופות ו-50 אלף צופים, ביחד עם דייגו סימונה ושחקני קבוצת הגברים של אתלטיקו מדריד, באו לתת כבוד ולחגוג עם קבוצת הנשים את אליפות ספרד.

בשנים האחרונות פיפ"א ואופ"א משקיעות תקציבים משמעותיים ביצירת תשתיות לכדורגל נשים בכל רחבי העולם, מועדוני הפאר בכדורגל העולמי מבינים לאן הרוח נושבת ורק בחודש האחרון יובנטוס וריאל מדריד הודיעו על פתיחה חגיגת של קבוצת נשים. במקביל, באנגליה מתחוללת סערה סביב מנצ'סטר יונייטד, הקבוצה הגדולה היחידה שמקיימת מסגרת רק עד גיל 16 ואינה פותחת קבוצת בוגרות.

אופ"א שרואה תוצאות חיוביות להשקעות שעשתה בשנים האחרונות מבינה שהגיע הזמן לעלות עוד שלב בהתקדמות של כדורגל הנשים למרכז הבמה, וב-30 במאי השיקה קמפיין גדול ששמו together we play strong. מטרת הקמפיין היא לעודד נערות בגילאי 13-17 לשחק כדורגל, ולהפוך את כדורגל הנשים לספורט הנשים הגדול באירופה עד שנת 2020. הקמפיין מלווה במחקר בהשתתפותן של 4,000 נערות בגילאי 17-13 במדינות דנמרק, אנגליה, ספרד, פולין, גרמניה וטורקיה, שמטרתו להוכיח את המובן מאליו: 80% מהנערות מרגישות ביטחון גדול יותר בעקבות השתתפותן במשחקי כדורגל. 58% מהנערות סיפרו שדרך משחק הכדורגל הן התגברו על בעיות בטחון עצמי. בכך אופ"א מובילה את המגמה האירופאית, אליה הצטרפה במרץ השנה גם התאחדות הכדורגל בבריטניה שהצהירה כי בכוונתה להכפיל את כמות הצופים במשחקי הליגה הבכירה, להכפיל את כמות הנערות המשחקות ולהמשיך להשיג הישגים ברמה העולמית, וכל זאת עד שנת 2020.

למרות התקדמות שנרשמת ברחבי אירופה והליגות בצרפת, גרמניה ואנגליה שהופכות ליותר ויותר איכותיות ובינלאומיות, עדיין כדורגל הנשים נשב מקצוע ספורט חובבני שאינו זוכה לחשיפה שמגיעה לו. רב שחקניות הכדורגל אינן זוכות לתנאים של ספורטאיות בכירות, המועדונים עדיין מנוהלים בצורה חובבנית, התקשורת לא מספיק מסקרת והתאחדויות הכדורגל המקומיות אינן מתייחסות לנבחרות ברצינות. אבל שחקניות בעולם ובאירופה אינן מוכנות לקבל את המציאות כמו שהיא, יותר מדי זמן התייחסו אליהן כשקופות והפעם הן הפסיקו לשחק בשקט, הפעם הן יוצאות למאבק לשוויון ולהכרה.

בשנים האחרונות יותר ויותר נבחרות שובתות בעקבות תנאים איומים שהן מקבלות מההתאחדות, שביתות מוצלחות שמעלות את המודעות ובעקבות דעת הקהל החיובית גם משפרות את תנאיהן שהרי זה לא סביר ששחקניות נבחרת אירלנד מחליפות בגדים בשירותים ציבורים לפני משחק או שכוכבת נבחרת אוסטרליה צריכה לנקות שירותים כדי להתפרנס שנייה אחרי שהיא מייצגת בכבוד את הנבחרת הלאומית.

הארגון Equal Playing Field החליט לקחת את הדרישה להכרה ושוויון צעד קדימה וארגן משחק כדורגל היסטורי ליד פסגת הר הקילימנג'רו באפריקה בגובה של כ-5,750 מטר. משלחת של 30 נשים שכללו שופטות כדורגל ושחקניות הווה ועבר מפורסמות מרחבי העולם, מארגנטינה, אנגליה, ירדן, גרמניה, ארה"ב ועוד. הן טיפסו במשך שישה ימים כדי ליצור שיא גינס חדש "המקום הכי גבוה בו התקיים משחק כדורגל". את משחק הכדורגל שערך 90 דקות במגרש מאולתר הן צילמו ופרסמו ברחבי העולם, כאשר המטרה הברורה אותה ניסו להשיג היא עוד צעד במאבק לשוויון והכרעה. אותו מאבק שכנראה צריך לטפס 5,750 מ' כדי להדליק מחדש את האש הבוערת בו, מאבק שיימשך בטורניר יורו 2017 המתחיל בשבוע הבא בהולנד, שאינו רק על מי תהיה אלופת אירופה החדשה אלא מאבק על הלב של הצופים ובעיקר הצופות הצעירות. בתקווה להיות עוד חוליה בשרשרת בדרך להפוך את כדורגל הנשים לספורט מקצועני עם עשרות מיליוני אוהדים וצופים ברחבי העולם.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!