דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות

נעמת / גליה וולוך בוועידת נעמת: "גאה להגיד שצעירות מעזות לחלום"

וולוך נבחרה מחדש בוועידה השנתית של הארגון, וסיכמה חמש שנים של עשייה - ממאבק להעלאת שכר במעונות היום, קמפיינים ברשת ומאבקים משפטיים לשוויון | "דבר אחד ברור - לא השארנו את הציבור אדישים", אמרה

יו"ר נעמת גליה וולוך בוועידת נעמת ה-21 (צילום: אידאה).
יו"ר נעמת גליה וולוך בוועידת נעמת ה-21 (צילום: אידאה).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"המאבק לשוויון מגדרי נוגע בשורש, ב-DNA הרגשי של כל אחד. יחסים בין המינים תמיד יהיו בשלל רגשות סוערים. זה כולל הכול: מיניות, זוגיות, הורות, שליטה כלכלית ועוד. זו ריצה למרחקים ארוכים", אמרה גליה וולוך, שנבחרה אתמול (ראשון) בפעם השנייה לראשות נעמת – ארגון הנשים של ההסתדרות. בכינוס ועידת נעמת בגני התערוכה הציגה וולוך את עיקרי פעילותה במהלך הקדנציה האחרונה ויעדים לעתיד. "החלטנו להתמקד בחמישה נושאים: שוויון לנשים בנישואים וגירושים, ייצוג 51% לנשים, עולם עבודה תומך משפחה, שכר שווה וחינוך לשוויון מגדרי. אני מרגישה שהנושאים הפכו כחלק מהשיח הציבורי ועורר עניין. דבר אחד ברור – לא הותרנו את הציבור אדישים", אמרה.

וולוך הציגה למשתתפות הוועידה דו"ח לסיכום פעילות הארגון בחמש השנים האחרונות. חלק מההישגים הם פרוייקט נעמת הצעירה להעצמת נשים צעירות ולפיתוח מנהיגות, המציין 10 שנים להקמתו, הובלת חוק לחישוב נפרד של נקודות הזיכוי במס לבני זוג באותו מקום, ומאבק עכשווי על זכותה של אישה להתמודד לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים. בנוסף יזמו בנעמת מסעות נשים לפולין בעקבות גבורות נשים בשואה.

חלק משמעותי מפעילות הארגון הוא מעונות היום. נעמת מחזיקה 206 מעונות בפיקוח לגיל הרך, בהם מטופלים 16,000 ילדים. וולך הדגישה את ההצלחה של מאבק שהובילה נעמ"ת מול משרדי הממשלה בקיץ שעבר להעלאת שכרן של העובדות במעונות לצד המחסור בכוח אדם איכותי שמוביל גם לסגירה של מעונות. "אני קוראת לממשלת ישראל להציב את נושא החינוך לגיל הרך בראש סדר העדיפויות" אמרה וולוך.

בנוסף מפעילה נעמת רשת חינוך על יסודית, הכוללת 16 בתי ספר, שני כפרי נוער חקלאיים ושלוש מכללות. בסך הכול מתחנכים ברשת 3,300 ופועלים בה כ-600 מורים ואנשי צוות. שבעה מתוך התיכונים הוכרו על ידי משרד החינוך כבתי ספר ערכיים.

שדרוג משמעותי נוסף נעשה ברמת הנוכחות הציבורית של הארגון, שהשיק אתר חדש וקמפיינים רבים ברשתות החברתיות בנושאי אלימות, פמיניזם, שכר שווה ועוד. "ניסינו להכיר לאנשים את המושג פמיניזם, שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות. אני גאה להגיד שצעירות מעיזות לחלום, ותפקידנו שהן לא ייתקלו בתקרת הזכוכית", אמרה וולוך.

שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר בוועידת נעמ"ת ה-21 (צילום: אידאה).
שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר בוועידת נעמ"ת ה-21 (צילום: אידאה).

דורנר: "המלחמה קשה, כי ביסודה היא נגד התרבות הפטריארכלית"

אורחת הכבוד בוועידה היתה השופטת בדימוס דליה דורנר. "פעילות נעמת לשוויון היא דבר מדהים וחשוב, לא רק על ידי דרישת פסיקה וחקיקה אלא גם על ידי הקמת מערכת מוסדות מפוארת", אמרה דורנר, "המלחמה קשה, כי ביסודה היא נגד התרבות הפטריארכלית, ולמרות חקיקה מתקדמת זה קיים בכל העולם", הוסיפה. "למה עם וחברה צריכים לוותר על חמישים אחוז מהפוטנציאל שלהם? גבר ואשה הם שונים, אבל גם שווים, כפי שהובטח לנו במגילת העצמאות."

בוועידה נשאו דברים ראשות הסיעות הפועלות בנעמת. "אני נרגשת לחגוג ולהיות נציגה של עוד חוליה בשרשרת הדורות שהאמינו ומאמינות בנשים למען נשים לחברה טובה", אמרה יו"ר סיעת העבודה בנעמת, אורלי ביטי. ישראלה בן אשר מסיעת תמורה הדגישה את הצורך לשתף פעולה בין הסיעות השונות.

מיסם ג'לג'ולי, יו"ר סיעת חד"ש בנעמת וראשת מרחב משולש דרומי, קראה להציב נושאים נוספים בסדר היום של נעמת. "חזון חמשת הדגלים שנעמת אימצה שם אותה כתנועה פמיניסטית חברתית לוחמת. דרכנו ארוכה, ואני מציעה לאמץ עוד דגלים – הזכות של נשים לחיים ולהפסיק להיות קורבנות, במאבק בלתי מתפשר לעקור את תופעת רצח הנשים מהשורש. דגל נוסף זה נשים מוחלשות – בתור ערביה, אחוז הנשים המשולבות בשוק העבודה לא מגרד את ה-30 אחוז. תנועה חברתית כמו נעמת חייבת לפתח כלים להפסקת הניצול. דגל אחרון זה שלום וסיום הכיבוש. הכיבוש משפיע על נשים משני צדי המתרס, הדבר מחייב הגדלת התקציב לפעילות חברתית כדי להמשיך להיות משמעותיים", אמרה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך את משתתפות הוועידה ואמר כי "יש שינוי שמתרחב, והוא קודם כל תרבותי – לשבור את המשפחה הפטריארכלית ולבנות אותה מחדש, ולסדוק את שוק העבודה. אני בטוח שגליה וכולנו ביחד נסתכל קדימה, נחתור לשוויון ונשיג עוד הישגים, נשים וגברים, ונהיה פה עוד שנה ועוד שנה, נסתכל אחורה נגיד עשינו המון. רק בעקשנות ובחתירה מתמדת אפשר להגיע לשוויון מלא."

אורחות נוספות בוועידה היו תא"ל שרון ניר, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, ונעמי איתן – שחקנית קריקט בת 14.5, שלא הורשתה להשתתף במשחקי המכביה עקב היעדר טורניר לנערות. נעמ"ת ליוותה את נעמי בעתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ, שנדחתה בסופו של דבר אך זכתה להד ציבורי.

ההחלטה העגומה של בית המשפט, למנוע מנעמי בת ה14.5 לקחת חלק במשחקי המכביה, נשענת על נימוקים ביורוקרטיים ופוגעת בספורט…

Posted by ‎נעמת | Women @ Work‎ on Sunday, July 2, 2017

ועידה שנתית, ייצוג סיעתי

ועידת נעמת מונה 901 חברות, והיא מתכנסת אחת לשנה ומשמש כאסיפה כללית של העמותה. הרכב הוועידה נקבע לפי תוצאות הבחירות לנעמת המתקיימות אחת לחמש שנים. בבחירות האחרונות בחרו כלל חברות הארגון בין שתי סיעות – "עוגנים" שבה עמדה גליה וולוך בראשות הסיעה לנעמת וזכתה ב-60.9% מהקולות (549 חברות) ו"הבית החברתי", סיעתה של יחימוביץ', שזכתה ב-39.1% מהקולות (352 חברות). "עוגנים" משלבת בין "עוגן", סיעתו של ניסנקורן, לבין סיעות העבודה, הליכוד, מרצ, חד"ש וכולנו, והסיעות ההסתדרותיות "עוז" (המזוהה עם שר הרווחה חיים כץ), "עוצמה" (המזוהה עם ח"כ עמיר פרץ), "תמורה" ו"אופק". הבית החברתי היא שילוב בין סיעה בשם זה שבראשה עמדה יחימוביץ' (אך לא הציגה מועמדת לראשות נעמ"ת), לבין סיעת ש"ס בהסתדרות.

את מליאת הוועידה ליווה חוסר ודאות לגבי נציגות סיעת הבית החברתי במוסדות נעמ"ת. רק לאחר תחילת הוועידה הגישה הסיעה את רשימות חברות מרכז נעמת מטעמה (הוועידה בוחרת 201 חברות מרכז, המשמש ועד עמותה, במפתח סיעתי). גם בסיום המליאה, לא הודיעה הסיעה מיהי העומדת בראשה.

רבקה צ'יקוטאי: "נעמת זה מקום לנשים להגן על עצמן ועל הזכויות שלהן"

חיה קורן, יו"ר מרחב רחובות בנעמת וחברת סיעת "עוז", מתחילה עכשיו את הקדנציה השנייה. "אני וגליה וולוך התחלנו ביחד לפני חמש שנים, היא כיור נעמ"ת ואני כיו"ר המרחב, ועכשיו אנחנו מתחילות קדנציה שנייה. אני שמחה לבוא לפה, כי זו הזדמנות לשמוע מה קורה בנעמ"ת, להכיר את הגורמים השונים, לשמוע מה הציפיות לשנה הבאה והתכניות של כולן". היא מגיעה לוועידה עם רווית עזר, מנהלת מעון "שי" ברחובות.

קורן חיה יו"ר נעמת במרחב רחובות (מימין) ורווית עזר, מנהלת מעון "שי" ברחובות, בוועידת נעמת ה-21 (צילום: אידאה).
קורן חיה יו"ר נעמת במרחב רחובות (מימין) ורווית עזר, מנהלת מעון "שי" ברחובות, בוועידת נעמת ה-21 (צילום: אידאה).

הפעילה החרדית רבקה צ'יקוטאי, בתו של הרב עובדיה יוסף, בחרה שלא ללכת בעקבות ההסכם הקואליציוני שנחתם בין ש"ס לבית החברתי ותמכה בבחירות באבי ניסנקורן וגליה וולוך. "אני מרגישה מצוין ומאושרת מתוצאות הבחירות", אמרה, "נעמת זה מקום לנשים להגן על עצמן ועל הזכויות שלהן. אני אחראית על העובדות הדתיות, ואנחנו נעזרים המון בנעמ"ת. מאחלת לכולם להמשיך להצליח ולהעצים את הנשים."

עבור עזבה ראבוס מקלנסוואה ואמל ג'אברה מטייבה זו הפעם הראשונה בוועידה. שתיהן עובדות במעונות היום של נעמת ביישובן, והגיעו כחברות וועידה מטעם סיעת חד"ש.  "אני מרגישה טוב ונהנית להיות פה", אמרה ראבוס, "אנחנו מבסוטות על נעמת, שמחות להיות חלק, בחרנו בגליה וולוך, שמחות להצביע לה שוב".

עזבה ראבוס (מימין) ואמל גבארה בוועידת נעמת ה-21 (צילום: אידאה).
עזבה ראבוס (מימין) ואמל גבארה בוועידת נעמת ה-21 (צילום: אידאה).

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!