דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הדסה

הדסה / בג"ץ דחה עתירת הורי הילדים בהדסה: לא יורה לפתוח מחלקה בשערי צדק

לאחר שניסיון הגישור נכשל, שלחו השופטים את כלל הצדדים למציאת פתרון הולם לילדים חולי הסרטן בירושלים | "אנו תקווה שעל אף התוצאה המשפטית אליה הגענו, תמצא הדרך להושטת הטיפול הרפואי המיטבי לילדים", כתבו

הורים לילדים המטופלים במחקלה ההמטו- אונקולוגית בהדסה בדיון בבג"צ אתמול (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
הורים לילדים המטופלים במחקלה ההמטו- אונקולוגית בהדסה בדיון בבג"צ אתמול (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בית המשפט העליון דחה אתמול (ראשון) את עתירת הורי הילדים שטופלו במחלקה ההמטו-אונקלוגיות בבית החולים הדסה בירושלים, שדרשו להורות למשרד הבריאות להקים מחלקה לטיפול בילדים חולי סרטן בבית החולים שערי צדק בעיר. זאת, לאחר שהרופאים ומנהל המחלקה בהדסה התפטרו מתפקידם בתחילת החודש במחאה על חוסר בציוד ובתנאי עבודה הולמים במחלקה.

התפטרות הרופאים בהדסה בתחילת החודש הובילה למצב שבו אין מחלקה לטיפול בילדים חולי סרטן בעיר ירושלים, וגם הנסיונות בהם החל משרד הבריאות לפתיחת המחלקה מחדש יקחו עוד זמן רב. מאחר וטיפול בסרטן אצל ילדים מצריך מחלקה שלמה המציעה מערך רחב ומורכב של טיפולים ורופאים בהתמחויות שונות, המשמעות עבור הילדים ומשפחותיהם היתה קבלת הטיפולים בבתי חולים אחרים ברחבי הארץ, במרוחק ממקום מגוריהם. ההורים דרשו ממשרד הבריאות להתיר לבית החולים שערי צדק להרחיב את המחלקה האונקולוגית שקיימת בו כך שתציע גם טיפולים לילדים, מהלך שמשרד הבריאות דחה בטענה שאין מקום לאשפוז ילדים במחלקה אונקולוגית שאינה ייעודית לילדים, ומקומה של מחלקה ייעודית לילדים הוא בהדסה.

פרופ זאב רוטשיין מנכ"ל בית חולים הדסה בדיון בבג"צ אתמול (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
פרופ זאב רוטשיין מנכ"ל בית חולים הדסה בדיון בבג"צ אתמול (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

על רקע זה עתרו ההורים לבג"ץ, בדרישה שיחייב את משרד הבריאות להתיר לשערי צדק לקלוט את רופאי הדסה שהתפטרו ולפתח שם מחלקה המטו-אונקולוגית. שופטי בג"ץ יורם דנציגר, נועם סולברג ועוזי פוגלמן דרשו מההורים, המדינה, המשרד, בתי החולים והרופאים להיכנס להליך גישור אותו הוביל מי שהיה עד לא מזמן המשנה לנשיאת בית המשפט העליון – השופט (בדימוס) אליקים רובינשטיין. רובינשטיין החל בגישור, אך ההליך לא צלח, וההכרעה חזרה לפתחם של שופטי העליון.

ביום שלישי שעבר הוציאו השופטים צו על תנאי בו הורו למדינה ולגופים השונים לנמק בתוך יומיים מדוע לא יאמצו את הפתרון שעלה בשיחות הגישור – קליטת 2-3 רופאים מהדסה במרפאת החוץ האונקולוגית של שערי צדק על מנת לתת מענה זמני לילדי הדסה, עד לגיבוש המחלקה בהדסה מחדש בסוף 2017. ביום חמישי הודיעה המדינה לבית המשפט שהמתווה מוסכם עליה. אך במקביל הודיעה ההסתדרות הרפואית (האיגוד המקצועי של הרופאים) כי הם לא יסכימו לטפל רק בילדי הדסה ולא בכלל החולים שיבואו לבית החולים, וכן כי לא יהיו מוכנים להגביל את הצו ל-2-3 רופאים.

גם ההורים התנגדו לצו וטענו כי לא יהיה נכון להגביל בזמן הסדר שכזה. במקביל התנגד בית החולים שערי צדק להסדר בטענה כי הדבר הנכון הוא הקמת מחלקה המטו אונקולוגית מלאה בבית החולים.

המלחקה ההמטו- אונקולוגית ילדים בבית חולים הדסה (צילום: שלומי כהן/ פלאש 90).
המלחקה ההמטו- אונקולוגית ילדים בבית חולים הדסה (צילום: שלומי כהן/ פלאש 90).

לאור ריבוי ההתנגדויות הודיעו השופטים כי לא יטילו צו כזה על המדינה, וכי הם אינם רואים מקום לדיון בבקשות הנוספות שבעתירה. אך יחד עם זאת, הם הביעו תקוה כי הצדדים יצליחו להגיע בעצמם לפתרון מוסכם שירצה את כלל הצדדים. "רשמנו לפנינו את הצהרת באת כוח המשיבים 5- 3 1 לפיה המדינה אינה מתנגדת ליישומו של המתווה שהוצע בצו על תנאי, וככל שתיפתח הדרך ליישום מתווה כאמור, חזקה עליה שתעמוד בהסכמתה זו", כתבו בהכרעתם, "אנו תקווה שעל אף התוצאה המשפטית אליה הגענו, תמצא הדרך להושטת הטיפול הרפואי המיטבי לילדים החולים, שהם אלה שעומדים במוקד העניין שלפנינו."

משרד הבריאות הודיע כי הוא מקבל את הכרעת הדין וימשיך להיות מחויב למתווה שהוצע על ידי בג"ץ. "משתם הפרק הכואב הזה במערכת הבריאות, אנו קוראים לכל הצדדים להמשיך לחזק את המחלקה בהדסה כדי שתהיה חזקה, מקצועית ומובילה". שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "מודה לשופטי בג"ץ שהביאו להכרעה בפרשה הכאובה הזאת. ליבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם ונעשה כל מאמץ שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר ונמשיך לפעול לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!