דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עיראק / אחרי שלוש שנים: מוסול שוחררה משלטון דאע"ש

כך דיווחו אתמול (ב') כלי התקשורת בעיראק | ראש הממשלה העיראקי הגיע לעיר על מנת לברך את כוחות הצבא שהשתתפו במערכה | למרות ההפסד במוסול וצמצום מרחב פעולתו, תבוסתו הסופית של דאע"ש עוד רחוקה

Iraqi Special Forces soldiers celebrate after reaching the bank of the Tigris river as their fight against Islamic State militants continues in parts of the Old City of Mosul, Iraq, Sunday, July 9, 2017. (AP Photo/Felipe Dana)
Iraqi Special Forces soldiers celebrate after reaching the bank of the Tigris river as their fight against Islamic State militants continues in parts of the Old City of Mosul, Iraq, Sunday, July 9, 2017. (AP Photo/Felipe Dana)
אוריאל לוי

אחרי שנכבשה תוך יומיים בידי ג'יהאדיסטים, נאנקה 37 חודשים תחת השלטון האכזרי של דאע"ש, וקרבות שחרור ריסקו את בנייניה לאורך 263 ימים – המעוז הגדול ביותר של דאע"ש נפל. אלפי חיילים נפלו ואלפי אזרחים נרצחו בדרך, אך מוסול שוחררה סופית על ידי צבא עיראק. כך דיווחו הבוקר (שני) כלי התקשורת במדינה.

ראש ממשלת עיראק,  חיידר אל־עבאדי, הגיע אתמול למוסול כדי לברך את הלוחמים על הישגיהם, זאת לאחר שבימים האחרונים הצליחו כוחות הצבא להכניע את כיסי ההתנגדות בעיר העתיקה, ואת השכונות במערב העיר עליהן השתלט מחדש תא סודי של דאע"ש. בהודעת הצבא על תבוסת דאע"ש נמסר כי פעילי הארגון הג'יהאדיסטי קפצו למי החידקל בניסיון להימלט מהעיר. במהלך נואש של הרגע האחרון שלח הארגון הרצחני מחבלות מתאבדות, אחת מהן עם תינוק ביד, להתפוצץ בין אלפי האזרחים שברחו מזירת הקרבות כשהם פצועים, מפוחדים ורעבים. בין ההריסות, מצאו החיילים ילד פצוע, שהתחבא במרתף במשך עשרים יום, עד שהמחבלים של דאע"ש הובסו.

 

כוחות הצבא מביעים עדיין חשש מקיומם של מספר תאים רדומים של דאע"ש, שעלולים לפרוץ ולהשתלט מחדש על בתים ושכונות בעיר. הגנרל האמריקאי דייב אנדרסון, האחראי על אימון הכוחות העיראקיים, אמר אתמול כי "הכוחות הובילו את הארגון למקום קטן. אני לא יודע מה מספר לוחמי דאע"ש שנותרו במוסול, אך מה שאני יודע זה שבשבוע הקרוב לא יהיו עוד לוחמים שלהם בעיר”.

 

בשלוש שנות השלטון של דאע"ש עיר, טבח הארגון ביותר מ-6,000 אזרחים, כך לפי מעקב של "הוועד למאבק ברצח עם". במהלך תשעה חודשי המבצע לשחרור מוסול נהרגו ונפצעו יותר מ-10,000 אזרחים ויותר מחצי מיליון בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם, כך לפי הערכת הצבא האמריקאי. לצידם נהרגו לפחות אלף חיילים עיראקים אולם המספר המדויק לא פורסם על ידי הגורמים הרשמיים בעיראק. לפי הערכת צבא ארה"ב נהרגו בקרבות כ-2,000 לוחמי דאע"ש.

 

ברחובות הצרים של העיר העתיקה במוסול, צולמו גופותיהם של הג'יהאדיסטים הסונים, זאת על מנת להעביר את מסר ללוחמי דאע"ש שעדיין שולטים בעשרות ערים ועיירות, מרביתן לאורך נהרות הפרת והחַבּוּר בעיראק ובסוריה.

מלבד השטח המרכזי בו שולט הארגון במרכז ומזרח סוריה ומערב עיראק, גם הערים העיראקיות הגדולות תל-עפר וחאוויג'ה, ומאות הכפרים והעיירות שסביבן נמצאות תחת שלטון דאע"ש. כל שלמרות ההישג המשמעותי של צבא עיראק הבוקר, תבוסתו הסופית של דאע"ש עוד רחוקה. לאחר שכבש את מוסול תוך יומיים בלבד, שלט הארגון בסוף 2014 בשטח הקרוב ל-200,000 קמ"ר (פי 7 משטח ישראל) ובו אוכלוסייה של כשמונה מיליון בני אדם. כיום שולט הארגון בכמחצית מהשטח בו שלט לפני שלוש שנים ובאוכלוסייה של כשני מיליון בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!