דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשייה ישראלית

חברה ועבודה / לא בעניין שלנו: מפעל מיחזור הבקבוקים היחיד בארץ בסכנת סגירה

עוד מפעל בדרום בסכנת סגירה, ו-70 עובדות ועובדים עלולים ללכת הביתה | חברי הכנסת מכל סיעות הבית תומכים בהתערבות המדינה לטובת המפעל, אך באוצר לא ממהרים | "יש מקום לתת גב כלכלי, ולבוא באמירה שצריכה להיות פה תעשיית מיחזור", אמרה ח"כ כהן-פארן

מתקן מחזור בקבוקי פלסטיק (צילום:  Opachevsky Irina / Shutterstock).
מתקן מחזור בקבוקי פלסטיק (צילום: Opachevsky Irina / Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים דנה הבוקר (שני) בדרכים למניעת סגירתו של מפעל 'אביב תעשיות' – מפעל מיחזור בקבוקי הפלסטיק היחיד בישראל, המעסיק כשבעים עובדים וממוקם ברמת חובב בנגב. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא למשרדי הממשלה השונים לשתף פעולה ביניהם להצלת המפעל, בין היתר תוך שימוש בכספים שבקרן הניקיון שבמשרד להגנת הסביבה.

המפעל נקלע לקשיים כלכליים לאור ירידת מחירי הנפט, שגררה בעקבותיה הוזלה של מחיר הפלסטיק, זאת לצד עליית מחירי הייצור בישראל בשל עליית שער השקל ושכר המינימום. "עליית שכר המינימום בישראל היא מבורכת, אבל שכר המינימום בישראל תואם לאירופה המערבית – שם יש תמיכה למפעלים שמגיעה מכל הכיוונים: חשמל מוזל, ארנונה מוזלת, עזרה בקליטת עובדים, אפילו קליטה של חומר למחזור", אמר ירון מזרחי – מנכ"ל המפעל ושותף בו. לדבריו, כיום פועל המפעל במתכונת חלקית של שלושה ימים בשבוע מזה כשלושה חודשים, דבר הגורם למרמור רב בקרב העובדים. "במצב של שלושה ימי עבודה אנחנו מאוזנים, על ה-0. אבל זה לא ריאלי לצפות שעובדים ישארו לעבוד כך. המשפחה שלי השקיעה הרבה מיליונים במפעל והיא לא מצפה לקבל אותם בחזרה, אבל לא ייתכן שהמפעל יפסיד תפעולית ואנחנו נממן את זה". מזרחי הסביר כי את מרבית חומרי הגלם הוא רוכש, ואת מיעוטם הוא אוסף בעצמו – כשגם זה הופך עבורו ללא כדאי. לדבריו זקוק המפעל על מנת להמשיך ולעבוד לסיוע של כ-2-2.5 מיליון ש"ח בשנה.

חברי הכנסת: "לתת גב כלכלי"

"אנחנו מדברים על סגירת מפעל מיחזור – תחום שיש בו הישג בחברה הישראלית", אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), "היו ויכוחים קשים על חוק המחזור – והחוליה האחרונה, השורה התחתונה זה מפעל שבסוף ממחזר. אם אין אותה אז כל המנגנונים האחרים, הכלובים, והאנשים ששמים וכו' – לא עובד."

"יש מקום לתת גב כלכלי, ולבוא באמירה שצריכה להיות פה תעשיית מיחזור גם אם יש שקע בכדאיות. אנחנו נראה את זה בשנים עתידיות. יש פה מענקי איזון שהמדינה צריכה לתת", הוסיפה ח"כ יעל כהן פארן (המחנ"צ). "למחזור פלסטיק יש גם ערך סביבתי. לייצא את הפלסטיק – זה לא סביבתי. צריך לדאוג שנטפל אנחנו בפלסיק שלנו ונעשה בו שימוש".

"אנחנו יודעים למצוא מנגנון שמגן על חקלאים, יצואנים וכו'" ציין ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), "אנחנו צריכים להסתכל על המפעל הזה, כחלק ממסר – לא רק זה שהוא מעסיק 70 עובדים. היה מסר לציבור שנכון למחזר. אם אנחנו סוגרים – אנחנו סוגרים גם את המסר הזה".

"לה לא הפיתרון"

חברי הכנסת בוועדה הצביעו על 'הקרן לעידוד הניקיון במשרד להגנת הסביבה', בה 2.5 מיליארד שקלים לטענתם, כמקור תקציבי אפשרי לסיוע זה, שינתן באופן זמני. גיא סמאד, סמנכ"ל ב'משרד להגנת הסביבה' האחראי על תחום הפסולת, וחבר בהנהלת 'קרן הניקיון' אמר: "בקרן הצטברו סכומים וחשבנו באמת שנכון להשקיע במפעל, בדקנו יחד עם התאחדות התעשיינים והגענו למתווה שחשבנו שהוא ראוי. הבאנו בפני הנהלת הקרן החלטה והיא נדחתה על ידי נציגי האוצר והשלטון המקומי שחשבו שמדובר בתמיכה ביזמים פרטיים 'שאין לה תכלית', שזה יכול ליצור לדיראון עולם מפעל שנתמך על ידי המדינה".

"כשאנחנו מסתכלים על תמיכה במפעל אנחנו בוחנים פעילות תוספתית – מה יוצא מזה למדינה? הגדלת ייצור, סביבה, פיריון", הסביר רפרנט התעשייה באגף התקציבים באוצר, עידו סופר, את עמדתם. "תמיכה במפעל שיש לו בעיית כדאיות כלכלית לאורך זמן זה לא הפיתרון. מה כן? ללכת על השקעות תומכות פיריון, שיאפשרו למפעל להתייעל כלכלית". לדבריו הציע משרד האוצר הצעה תקדימית, של מתן מענק פיתוח בגובה 40% מול השקעת בעלים במפעל. אלא שמזרחי הבהיר שלאורך השנים השקיעו הבעלים במפעל כ-30 מיליון דולר, וכי אין בידם להשקיע סכומים נוספים כעת.

"עניין גדול להציל את המפעל"

יו"ר הוועדה גפני הבהיר כי אינו מקבל את עמדת האוצר, וכי לא ייתכן שמערכת המיחזור בישראל תרד לטמיון בשל ההתעקשות שלא לסייע למפעל שאין לו אופק ריווחי. ח"כ מיקי זהר הציע את סבסוד רכישת הבקבוקים לתקופה מוגבלת באמצעות קרן הניקיון, ואילו ח"כ כהן פארן הציעה את הגבלת ייצוא בקבוקי הפלסטיק בישראל במטרה להוזיל אותם בארץ.

"בחודשיים האחרונים בכל שבוע אנחנו מעלים סיפור של מפעל שנסגר במליאת הכנסת, והם בד"כ בפריפריה או בדרום", אמר ח"כ חנין, והתייחס בין היתר למשבר הפיטורים בקריית גת, ולמפעל סינרג'י כבלים בשדרות, "משהו לא טוב קורה במערכת. יש אמנם אווירה של שאננות ותעסוקה מלאה – אבל לא לעולם חוסן. אנחנו רואים סדקים בעולם העבודה בעיקר בפריפריה". "מבחינתי זה פיקוח נפש, עם כל הכבוד לדוחות הכספיים" אמר יו"ר הועדה ח"כ גפני, "גרתי באופקים והלכתי למשפחה בשישי בצהרים אחרי שמפעל עופר נסגר – והמקרר היה ריק בערב שבת. זה 70 עובדים שיפלטו לרחוב ולא יהיה להם פיתרון". גפני הורה למשרדי הממשלה לבחון את שתי החלופות – סבסוד עלויות הבקבוקים או הגבלת הייצוא שלהם, וסיכם: "אנחנו מבקשים תשובה במהלך שבוע הבא מה האלטרנטיבה, ואם יש אלטרנטיבה אחרת. יש לנו עניין גדול להציל את המפעל הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!