דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קלקיליה

מדיני / ליברמן על התוכנית להרחבת קלקיליה: "דוגמה קלאסית למקלות וגזרים"

שר הביטחון הגן אמש (ב') על התוכנית להרחבת העיר הפלסטינית שזכתה לקיתונות של ביקורת מימין | "כל קלקיליה כלואה בגדר הביטחון" אמר לסיעתו | מתכנן הערים, פרופ' ראסם חמאיסי, "יש צורך להקצות שטחים ע"י המדינה לקלקיליה"

שר האוצר אביגדור ליברמן. מעדיף לתת מעט מדי מאשר לתת יותר מדי (⁠⁠⁠צילום: דוברות ישראל ביתנו)
שר האוצר אביגדור ליברמן. מעדיף לתת מעט מדי מאשר לתת יותר מדי (⁠⁠⁠צילום: דוברות ישראל ביתנו)
שי ניר

לקראת הדיון הצפוי ברביעי הקרוב בקבינט המדיני-ביטחוני, בנושא הרחבת העיר הפלסטינית קלקיליה בשטחים, אישר שר הביטחון אביגדור ליברמן, בישיבת הסיעה השבועית של 'ישראל ביתנו' כי הבניה בשטחי C אושרה, "נתנו אישור גם לבנות כמה בתים, מדובר ב-6,300 בתים, אלף בנויים." ליברמן שהציג את מפת העיר, אמר "כל מה שמסומן בוורוד זה חומות, גדר הביטחון. כל קלקיליה כלואה בגדר ביטחון, השטח הוא אותו שטח C. לגבי הבנייה בקלקיליה מדובר בתוך אותן גדרות, אני לא מכיר שום ישראלי שביקר או מבקר כאן. מדובר בקרקע פלסטינית פרטית שזה הכל כלול למעשה בתוך הגדרות." לדברי ליברמן ההחלטה להרחיב את הבנייה היא חלק ממדיניות לה קרא "מקלות וגזרים" ואמר, "צריך להבין שכשאנחנו מדברים על הפיגועים, אז מחברון לדוגמה יצאו 19 מפגעים בגל הפיגועים האחרון, מקלקיליה היה ניסיון דריסה אחד שגם לא ברור שמדובר בתושב קלקיליה. לכן כשמדברים על 'מקלות וגזרים' זו דוגמה קלאסית."

קלקיליה (צילום:wikimedia /Idobi).
קלקיליה (צילום:wikimedia /Idobi).

בחודש שעבר פורסם בחדשות ערוץ 2, כי 14 אלף יחידות דיור אושרו להרחבת קלקיליה, דבר שהוביל לסערה בקרב הנהגת המתנחלים, משום שלטענתם ישנם עיכובים באישורי תכניות בנייה ובנייה בפועל בהתנחלויות. יומיים לאחר הפרסום תקף השר לענייני ירושלים וחבר הקבינט, זאב אלקין (הליכוד), בראיון ל'מקור ראשון', "המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, מנסים להוביל באף את הממשלה." במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשר הביטחון ליברמן זעם אלקין, "לא היה דיון רציני בקבינט על זה, ובוודאי לא על כאלה היקפים" ודרש לקיים דיון בנושא. גם השרים נפתלי בנט, איילת שקד ויריב לוין תקפו את התכנית.

"מישהו יצא מדעתו", אמר ראש המועצה האיזורית שומרון, יוסי דגן, בתגובה לתוכנית. "לא רק שניתן פרס לעיר הטרור קלקיליה, מגדילים לעשות ומאפשרים לה, בניגוד לישובים יהודים, לשבת צמוד לגדר ההפרדה בניגוד למקובל ולצרכי הביטחון. הדבר הזה הוא חציית קו אדום נוסף. הישוב צופים והמועצה האזורית שומרון ייצאו למאבק על הדבר הזה שנוגע אגב גם לישובים בתוך הקו הירוק – כוכב יאיר, כפר סבא ואחרים".

ראש המועצה האזורית מטה בנימין ויו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה אומר כי טוב שהתוכנית נחשפה, מאחר והאופן בו היא נוצרה לא ראוי. יחד עם זאת סבור רואה כי יש לתת מענה לצורכיהם של תושבי קלקיליה, "נושא קלקיליה נחלק לשניים: צורכיהם של הערבים והאופן התכנוני. בסופו של דבר, אם לא ימולאו צרכיהם בצורה מסודרת, אנחנו נפגעים מזה.", אמר ל'דבר ראשון'.

אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין ויו"ר מועצת יש"ע (צילום: דוברות מ.א מטה בנימין)
אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין ויו"ר מועצת יש"ע (צילום: דוברות מ.א מטה בנימין)

"יש שטח עליו הם בונים איך שהם רוצים, ללא תכנון ואישורים ועושים טעויות, הפוך מאיתנו כאשר אנחנו מתכננים וניתנים אישורים אך הבנייה לא מאושרת", מסביר רואה את ההבדל בין ההתנחלויות לישובים הערבים בשטחים. רואה, שמתמודד בימים אלה עם בעיות אספקת מים לא סדירה למספר התנחלויות בשטחי המועצה, לא מתכחש לצורכי האוכלוסייה הפלסטינית, "אנחנו יושבים על אותן תשתיות". רואה חושש מהעברת התוכנית בצורה חשאית, ומצדד בהתנגדות "אופן בו זה נעשה היה נכון לפוצץ את זה."

תיקון של המצב הקיים

"התכנית מאוד מתארית בשטח מאוד מורכב ורחב בנושא של בעלויות קרקע ואין בה הרבה פרטים", אמר ל'דבר ראשון', האדריכל אלון כהן ליפשיץ (48), מעמותת 'מקום' העוסקת בתכנון ובזכויות אדם בישראל ובשטחים, על התכנית להרחבת קלקיליה. כהן ליפשיץ, המרכז את פעילות העמותה בגדה המערבית, טוען כי הפרסום בדבר 14 אלף היחידות המתוכננות מוגזם ואינו ריאלי ביחס לשטח המדובר, "המספר הנומינלי מתייחס לשטח כאילו הוא ריק. מדובר בשטח בנוי ובעלויות הקרקע אינן מחולקות לחצאי דונם. זה גם אזור החקלאות שנשאר לתושבים" ומוסיף, כי עד שלא תגיע התכנית לרמת פירוט לפי מגרש, לא ניתן לדעת כמה ניתן לבנות.

אלון כהן-ליפשיץ, אדריכל (צילום: אורית רוזובסקי)
אלון כהן-ליפשיץ, אדריכל (צילום: אורית רוזובסקי)

להערכתו של כהן ליפשיץ, ומתוך היכרותו עם המצב, לא יהיה מדובר ב-6,300 יחידות דיור כפי שאמר ליברמן, אלא מספר הקרוב יותר ל-4,000 יחידות דיור. בהתייחס לתגובתו של השר בנט כי מדובר ברעיון שייצור "מחנה פליטים עצום על כביש 6, יצור חלום בלהות דמוגרפי וביטחוני למדינת ישראל", אומר כהן ליפשיץ כי זוהי מניפולציה מאחר ורוב השטח בצד הפלסטיני הצמוד לכביש 6 בנוי, ותכנון הבנייה בקלקיליה הוא בצד המזרחי של העיר, הרחוק מהכביש. אם תיעצר התוכנית, כפי שמאיימים המתנגדים, סבור כהן ליפשיץ כי יהיה זה אסון ברמה הדיפלומטית אשר יפגע באמינותה של מדינת ישראל, מאחר והתכנית אושרה להפקדה כבר בנובמבר האחרון.

פרופ' ראסם חמאיסי, מתכנן ערים וגיאוגרף מאוניברסיטת חיפה, הוא החתום על תוכנית המתאר של קלקיליה שהוזמנה ע"י העירייה ונבנתה במודל של שיתוף אנשי מקצוע עם תושבים תחת הדרכתו. בראיון ל'דבר ראשון' הציג חמאיסי את חמשת העקרונות שהנחו את כתיבת התכנית, "יצירת התמודדות עם הבנייה הקיימת באזור לא מתוכנן, יצירת מענה לצרכי האוכלוסיה עד גילאי שנת 2035-2040, התחשבות במבנה הבעלות על הקרקע, שיטת הבנייה הקיימת ומאפייני התרבות של האוכלוסייה המקומית ומגבלות תכנוניות איזוריות ומחוזיות.

פרופ' ראסם ח'מאיסי-מתכנן ערים וגיאוגרף, אוניברסיטת חיפה (תמונה באדיבות המצולם)
פרופ' ראסם ח'מאיסי-מתכנן ערים וגיאוגרף, אוניברסיטת חיפה (תמונה באדיבות המצולם)

"קלקיליה היא עיר המשרתת עורף חקלאי, ומונה היום כ-53 אלף תושבים, ובעת מימוש התכנית תגדל לכדי 80 אלף תושבים. את הפרסומים המוגזמים על התכניות שאושרו, מכנה חמאיסי "פופוליזם", ואומר כי מדובר בשטח של כ-2,600 דונם למגורים, בהם תהיה קיבולת ריאלית של כ-6,300 יחידות דיור בשנת היעד של התכנית 2035, מתוכן יבנו בפועל רק 2,600 יחידות למגורים והשאר לשימושים נוספים בהם מבני ציבור ושטחים פתוחים. חמאיסי שולל את הטענה כי מדינת ישראל מקצה קרקעות נוספות לקלקיליה, ואומר כי אין לעיר עתודות שטח וכי השטח המדובר מנוצל היום בשימושים שנעשו ללא תכנון, בעיקר למטרות חקלאות ובנייה, "הכל במסגרת גדר ההפרדה שיצרה כליאות טריטוריאלית ותפקודית. כל השטחים בתכנון הם בבעלות תושבי קלקיליה. אני חושב שיש צורך להקצות שטחים ע"י המדינה לקלקיליה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!