דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / בעקבות התנגדות שקד: הממשלה תדון בסמכויות "ועדת פישמן"

ועדת הכנסת התכנסה היום (ג') על מנת לדון בסמכויות הוועדה הפרלמנטרית לחקירת מתן האשראי בבנקים לזמן עובדים בחברות להעיד בפניה | שרת המשפטים דרשה לעצור את התהליך ולהביאו לוועדת השרים לחקיקה

השרה איילת שקד וח"כ יואב קיש (צילום: פלאש 90)
השרה איילת שקד וח"כ יואב קיש (צילום: פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הדיון בהרחבת סמכויות ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא הלווים הגדולים עברה להכרעת ועדת השרים לחקיקה, זאת בעקבות התערבות של שרת המשפטים, איילת שקד. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד), שמיועד להיות מרכז הקואליציה בוועדת החקירה, נעל במפתיע את ישיבת ועדת הכנסת שדנה היום (שלישי) בחוק הרחבת הסמכויות.

ועדת החקירה הפרלמנטרית, ביוזמתו ובראשותו של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שעל הקמתה הוחלט בעקבות קריסתו של אליעזר פישמן, נועדה לבחון את מדיניות מתן ההלוואות של הבנקים והגופים המוסדיים ללווים הגדולים, ואמורה להתחיל את דיונה בשבוע הבא. ועדת הכנסת דנה היום בחקיקה שתרחיב את סמכויות ועדת החקירה, כך שתוכל לחייב בכירים במגזר הפרטי להעיד בפניה.

יקבל סמכויות מורחבות?, איתן כבל. צילום ארכיון: יונתן סינדל, פלאש 90
יקבל סמכויות מורחבות?, איתן כבל. צילום ארכיון: יונתן סינדל, פלאש 90

בנושא זה יצרו שלושת הרגולטורים המרכזיים של המערכת הפיננסית – רשות ניירות ערך, הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון –  חזית אחידה, וביקשו למנוע זימון של בכירים בגופים המפוקחים על ידיהם להעיד בפני הוועדה. הרגולטורים ביקשו לשמור על המצב בו הם פועלים מול המוסדות הפיננסיים ומדווחים על כל לכנסת. לטענתם, פיקוח ישיר של הכנסת על הבנקים והגופים המוסדיים עלול לפגוע בפעילות המגזר הפיננסי, וביכולת שלהם לפקח על המערכת.

"אני מתנגד לשיימינג שרוצים לעשות לחברות הציבוריות" אמר בוועדה יו"ר רשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, "זה יעבירן מאור השמש לעלטה – חברות ציבוריות יכולות להחליט להפסיק להיות ציבוריות ולהפוך להיות פרטיות. היתרון אצל חברות ציבוריות שמקבלות אשראי הוא השקיפות לטובת הציבור. באופן פרדוקסלי, דווקא את היתרון הזה, שחשוב לכם ולכולנו  – נאבד. לעומת זאת, החיסרון של חברות פרטיות שמקבלות אשראי הוא מתן אשראי בעלטה, וזה לא לטובת הציבור. זה מהלך הרסני לא רק לשוק ההון ולבורסה, זה מהלך משמיד ערך שיגרום להקטנת השקיפות, ולכן יהיה לרועץ למשק הכלכלי. כתוצאה מכך כלל ציבור החוסכים ייפגע".

לעמדתם של הרגולטורים הצטרפה גם שרת המשפטים, איילת שקד, שפנתה ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד), וביקשה לעצור את הדיון בהרחבת הסמכויות ולהעביר את הנושא להחלטת ועדת השרים לחקיקה שתתכנס ביום ראשון הקרוב. קיש זעם על הדרישה אך עצר את הדיון ואמר "קיבלתי את ההתייחסות של שרת המשפטים. איילת שקד מתנגדת להרחבת סמכויותיה של ועדת החקירה. הממשלה לא רוצה לשנות את החוק הזה. אני לא הולך למהלך נגד הממשלה. שרת המשפטים חושבת שוועדת החקירה לא צריכה הרחבת סמכויות והיא תיתן את הסבריה לציבור. האחריות להצלחת ועדת החקירה הפרלמנטרית בעניין השינויים היא בידיים של שרת המשפטים".

בתגובה לדברים אלו של קיש, מסרה שרת המשפטים כי "הצעת החוק של ח"כ קיש חסרת אחריות ומזיקה לכלכלת ישראל ולכן התנגדו להעלאתה נגידת בנק ישראל, כל הרגולטורים, ראש הממשלה עצמו ובוועדת הכנסת גם יתר סיעות הקואליציה. אני מציעה לח"כ קיש להתעסק במהות ולא בכותרות פופוליסטיות".

רועי פולקמן. תמונת ארכיון. צילום: פלאש 90
רועי פולקמן. תמונת ארכיון. צילום: פלאש 90

סוגיה נוספת שעלתה ביחס לפעולתה של ועדת החקירה הייתה פומביות הדיונים שלה. בעוד שיוזמי הקמת הוועדה והרחבת סמכויותיה ביקשו לקיים דיון פומבי ופתוח, חברי כנסת אחרים, ביניהם ח"כ חיים ילין (יש עתיד) וח"כ רועי פולקמן (כולנו), תמכו דווקא בהשארת חלק מהדיונים חסויים. לטענתם, כל תימנע הפיכת הדיונים להצגה פוליטית. "לא יעזור שתבוא מנכ"לית בנק שתגיד דברים ללא ערך" אמר פולקמן, "לא רוצה שנעשה מצעד שיימינג למגזר הפרטי, הכנסת לא יכולה להפוך להיות הרשות השופטת".

בתגובה נמסר מהתנועה לאיכות השלטון כי "לקיים את הדיון בוועדת החקירה מאחורי דלתיים סגורות זה ממש לירוק בפרצופו של הציבור. הציבור הוא זה ששנים מבקש דין עמוק ונוקב בנושא ולא יעלה על הדעת שביום הדין הוא מורחק מאירוע בבושת פנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!