דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

חברה / הנכים הפגינו מול ביתו של כחלון: "יוצאים למאבק גורף עד שהקצבאות יעלו"

בדרישה להעלאת קצבאות משמעותית, הפעילים והנכים לא מתכוונים לוותר | צעירה (69) מחיפה: "זה נורמלי שאני צריכה לצאת להפגין, במקום לשמור על טיפת הבריאות שעוד יש לי?"

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות נכים ופעילים חברתיים הפגינו אתמול (שלישי) מול ביתו של שר האוצר משה כחלון בחיפה, בדרישה להעלאת קיצבאות הנכות. ההפגנה נערכה במטרה ללחוץ על כחלון להוביל להחלטה על העלאת קיצבאות מיידית, לאחר שהמלצות הוועדה בראשות פרופ' ירון זליכה להעלאת הקיצבאות ל-4,000 ש"ח נגנזו לטובת צוות בדיקה נוסף שהקים רה"מ נתניהו בראשות פרופ' אבי שמחון. מסקנות שמחון עדיין לא פורסמו, אך מהתבטאויות של נתניהו נרמז כי הקיצבאות יועלו בסכומים קטנים יותר, ורק לחלק מהנכים. גם מתווה שהציג יו"ר הקואליציה דוד ביטן להעלאת הקיצבאות הוקפא בינתיים.

את ההפגנה הובילו ארגוני הנכים יחד עם תנועת "דרכנו". המפגינים קראו "כחלון תתעורר, הנכים שווים יותר", ו"הכספים האלה של הנכים האלה". על השלטים נכתב "מינימום זה המינימום", "הנכים רוצים לחיות", "זה הביטוח שלנו" ועוד. כחלון עצמו לא נכח באירוע.

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)

לביא נאור (55) מקריית אתא, דובר הארגון "נכה, לא חצי בן-אדם", הוא נכה מאז שנפגע בתאונת עבודה בשנת 2007. בעקבות התאונה הידרדר מצבו הכלכלי והוא צבר חובות כבדים. "באנו לבית של שר האוצר, למרות שהוא לא פה, כדי למחות על המצב שהגענו אליו. 15 שנה לא עדכנו את קצבאות הנכות וישבנו בשקט. זה נגמר. אנחנו יוצאים למאבק גורף של ארגוני הנכים, ונהיה גוף אחד, עד שנקבל באמצעות המחאה את מה שאנחנו זקוקים לו. נתלכד ונהיה מעצמה."

נאור אומר כי הארגונים מתנגדים בתוקף להפרדות בין הנכים, ודורשים להעלות את הקצבה לכל מי שהוכר לו 100% אבדן כושר עבודה. לגבי האחרים, צריך לנקוט בצעדים שיאפשרו את יציאתם לעבודה ויעודדו אותם לעבוד. "80 ח"כים חתמו על העצומה שהובילה ח"כ נאווה בוקר ותומכים בנו. אנחנו מוכנים לשבת עם מי שצריך, עד שנגיע להסכמה על העלאת הקצבאות לרמה שתאפשר לנכים בישראל לחיות בכבוד. אם זה לא יצליח, אין לנו ברירה אלא לצאת להפגנות גורפות. אם זאת הדרך שהוא (כחלון – י.ו.) רוצה בה, חבל." נאור מוסיף כי בכוונת ארגונו "נכה לא חצי בן אדם" להחריף את המאבק ("נפגין כל יום במקום אחר"), אך לפעול במסגרת החוק.

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)

יענק'לה פטרושקה (67) מבאר שבע הגיע במיוחד להפגנה, למרות המרחק הרב. זו ההפגנה השלישית של המאבק שבה הוא משתתף. הוא דורש שקיצבאות הנכות יושוו לשכר המינימום, ומתנגד לכל פשרה בעניין: "אין קונצים ואין משחקים. גם ככה שכר המינימום הוא לא מספק לאדם נכה שיש לו הוצאות נוספות. אני מוציא 600 ₪ בחודש על תרופות, וזה רק בשגרה. אשתי נכה במצב יותר קשה משלי, אבל בגלל שלה מכירים בפחות אחוזי נכות, על-פי המתווה החדש לא יעלו לה את הקצבה".

מבחינתו, הכתבות המרכזית היא ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הקואליציה ביטן. "אני לא מבין את ההנאה הסדיסטית של ראש הממשלה מהתעללות בנכים", אמר. "ביטן מכר אותנו כי אחרי שהצטלמו והכריזו על העלאת הקצבאות, וגם אם אני לא מסכים עם המתווה, בפועל זה לא עבר כחוק בכנסת ומדברים על פעימה ראשונה רק בינואר. אני אמור לסמוך על הבטחה לעוד חצי שנה מבן-אדם שלא מקיים אף הבטחה?! בינתיים צריך לשלם חשמל בטירוף של מזג האוויר הזה. לא ביקשתי להיות נכה, ועבדתי קשה כל חיי עד שחליתי".

צעירה נחמיאס (69) מחיפה מצביעה על מאהל המחאה של 'מגמה ירוקה' כנגד הרחבת המפעלים המזהמים במפרץ חיפה שנמצא מעבר לכביש. "זה גם המאבק שלי", היא אומרת. אחותה נפטרה מסרטן, והיא עצמה חלתה בסרטן שלוש פעמים והחלימה. היא עברה עשרות ניתוחים, וכיום יש לה ברך מטיטניום ומוטות בעמוד השדרה, והיא נזקקת לקלנועית כדי להתנייד.

לדבריה, המאבק עם הרשויות קשה לא פחות מהנכות עצמה. "כל דבר מול הביטוח הלאומי זה מאבק. כשיצאתי לגמלאות נאלצתי לבחור בין קצבת הזקנה לקצבת הנכות, וכיום אני מקבלת קצבת זקנה והשלמה של קצבת הנכות. למה אני צריכה לבחור? עבדתי 40 שנה בשביל קצבת הזקנה", היא אומרת בזעם.

לגבי המשך המאבק, צעירה אומרת כי "אנחנו הולכים להחריף את המאבק בפעולות גרילה. השבוע חסמנו את כביש 4 ואני בעד, אבל כעסתי על אנשים ששפכו על עצמם בנזין. אנחנו גם ככה פגועים ולא צריכים לפגוע בעצמנו יותר". היא מציינת כי היו סכסוכים בין ארגוני הנכים השונים, אבל עכשיו מאוחדים בפעולה – "הנכים הפכו לפנתרים" הוא שם הקואליציה החדשה. הכעס על הממשלה גדול מאוד: "הממשל הארור הזה, נשבעתי שאוריד אותם. לא גנבתי ושילמתי את כל חובותיי. זה נורמלי שאני צריכה לצאת להפגין, במקום לשמור על טיפת הבריאות שעוד יש לי?".

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)

אייבי, פעיל חברתי תושב חיפה, סיפר כי "קשה מאד לחיות מהקצבה. גם זוגתי נכה, וזה מצב קשה מאד. מצב התעסוקה בחיפה מקשה עוד יותר ואם אין לך קשרים, רוב המעסיקים לא מעוניינים לקחת בעל מוגבלות. גם בחברות הבת של העירייה זה ככה."
חלק מהבעיה לדעתו היא שארגוני הנכים לא מצליחים לשתף פעולה בינם לבין עצמם, ושלא כל הארגונים לוקחים חלק במאבק.

פמא (39), תושבת שכונת נווה שאנן שבה נערכה ההפגנה, מדגישה כי הקשיים של נכים אינם רק פיזיים, אלא גם חברתיים. "יש לי נכות משולבת, פיזית ורגשית. אחרי כמה שנים במצב כלכלי קשה, בשל העלויות של הדברים הבסיסיים ביותר וכשאפילו יציאה מהבית לא באה בחשבון כי אין כסף למונית – מגיע גם הדיכאון. לא ברור אם הדיכאון הוא מהנכות והקושי להתמודד איתה פיזית, או מתחושת ההדרה החברתית שאני חווה." על המאבק היא אומרת ש"נורא קשה לארגן את הנכים, כי אלה אנשים שגם ככה היומיום שלהם קשה". היא רואה את המאבק ממשיך, ומקווה שהלחץ על חברי הכנסת יגבר. אנחנו צריכים פוליטיקאי שיעשה 'כלכלת בחירות' ויעלה את הקיצבאות, אבל פוליטיקאי שגם יממש את הבטחותיו – "לא כמו כחלון".

אדם אפון (22), מנהל הפעילות של "דרכנו" בחיפה, אמר כי הארגון הוביל את ההפגנה "כחלק מתפיסה ערכית שדוגלת בצדק חברתי וסולידריות. אנחנו דורשים שוויון עבור הנכים וזה מצריך את הגדלת הקצבה". על אף שדרכנו היא המשך ל-V15, התארגנות למען החלפת נתניהו בבחירות 2015, אפון אומר שהפעם "המטרה שלנו היא לא להחליף את השלטון, אלא לקדם את הערכים שאנחנו מאמינים בהם."

להפגנה מגיעה אורית (35), תושבת השכונה, שעברה במקום עם בן-זוגה והילדים. הם עצרו כדי להסתכל על ההפגנה, ולאט לאט מצאו את עצמם שרים עם המפגינים בזמן שהילדים רוכבים מסביב על אופניים. כתושבת השכונה ההפגנה לא מפריעה לה, למרות הרעש, כל עוד הם לא חוסמים צירים. "אני לא ממש מעורה בפרטים", היא אומרת, "אבל אם באמת קצבת הנכות כל כך נמוכה, אני מסכימה שצריך להעלות אותה לפחות לגובה שכר המינימום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!