דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק ישראל

שוק ההון / מאי ירוק: הזרמת הון נטו למשק מחו"ל בסך של יותר ממיליארד דולר

בנק ישראל פרסם את סיכום השקעות תושבי החוץ אל מול המימושים במהלך חודש מאי | אם המגמה תימשך יתכן שהיא מצביעה על כך שישראל מצליחה למשוך משקיעים, אך עלולה גם לתרום לייסוף השקל

בנק ישראל (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
בנק ישראל (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חודש מאי רושם לראשונה הזרמת הון חיובית בסכומים משמעותיים להשקעה של תושבי חו"ל בישראל בשלושת אפיקי ההשקעה המרכזיים, כך עולה מדו"ח שפרסם אתמול (רביעי) בנק ישראל. במקביל, תושבי ישראל רשמו היקפי השקעה נמוכים יחסית במניות זרות ובהשקעה ישירה כשהגופים המוסדיים (קרנות הפנסיה) משכו את המגמה כלפי מטה עם משיכת השקעות (מימושים).

אומנם קשה להסיק מסקנות על בסיס נתוני חודש בודד, אך אם הנתונים של כניסת המשקיעים הזרים להשקעה בישראל בחודש מאי יחזרו על עצמם בחודשים הקרובים, מדובר בשינוי מגמה משמעותי. בצד החיובי מדובר בהזרמת הון לחברות ישראליות שיאפשר התנעה של צמיחה במשק. בעיקר כשמדובר בהשקעה ישירה בענפי תעשייה ובענפים נוספים. בצד השלילי, השקעה של הון זר בישראל דוחפת את השקל כלפי מעלה ומחזקת את המגמה המכבידה היום על היצוא הישראלי. אותה מגמה שבנק ישראל מנסה להילחם בה באמצעות רכישת מט"ח. באשר לאג"ח הממשלתיות מדובר ברווח בטווח הקצר לקרנות הפנסיה שיכולות לממש את האג"ח שבידיהן בתנאים טובים. ביקוש גבוה לאג"ח הממשלתיות מאפשר לממשלה לגייס יותר כסף ויותר בזול. הבעיה בעניין הזה היא שהממשלה לא רוצה לגייס כסף ולמעשה מצמצת את הנפקת האג"ח הממשלתיות. במצב כזה ייתכן ויוצר מחסור של אג"ח ממשלתיות אצל הגופים המוסדיים שיקשה עליהם להשיג תשואה גבוהה ובטוחה לכספי הפנסיות. אם הממשלה הייתה רוצה לממש מדיניות של הרחבה תקציבית, היו לה תנאים אידיאלים לגיוס חוב איכותי במחיר נמוך.

תושבי חו"ל רשמו השקעה נטו (השקעות פחות מימושים) במק"ם (מלוות קצרות מועד) ישראליות 570 מליון דולר. זאת לאחר שנה שבה נרשם רק חודש אחד עם בו ההשקעות היו גבוהות מהמימושים כשבינואר 2017 נרשמה השקעה נטו של כ-100 מליון דולר.

אגרות החוב הממשלתיות הנסחרות בבורסה בתל אביב רשמו השקעה נטו חיובית של כ-450 מליון דולר זאת בנוסף להשקעה חיובית של כ-20 מליון דולר באג"ח ממשלתיות הנסחרות בחו"ל. המניות הישראליות הנסחרות בתל אביב רשמו השקעה נטו של כ 160 מיליון דולר על ידי תושבי חו"ל.

בכך הושלמה לראשונה מאז ינואר השקעה חיובית של תושבי חו"ל בשלושת אפיקי ההשקעה הישראליים המרכזיים. יש לציין כי ההשקעה נטו בינואר הייתה נמוכה מאוד יחסית לזו שנרשמה בחודש מאי. בנוסף גם ההשקעות הישירות רשמו השקעה משמעותית של כ 550 מליון דולר שבוצעו בעיקר בענפי התעשייה והנדל"ן.

במקביל, תושבי ישראל רשמו במאי השקעה נטו של 30 מליוני שקלים באג"ח ובמניות בחו"ל זאת לעומת השקעה נטו של 240 מליון דולר באפריל. ההשקעות הישראליות התאפיינו בהשקעה נטו גבוהה במניות של 140 מליון שקלים לעומת מימושים של אגרות חוב זרות בגובה של 120 מליון דולר. המשקיעים המוסדיים (קרנות הפנסיה) היו אלו שהובילו את מגמת המימושים גם במניות (140 מליון דולר) וגם באג"ח (70 מליון דולר)

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!