דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהודה ושומרון

יחסי חוץ / האם החלטה של רשות ביורוקרטית בקנדה תצית את המהומה הבאה?

שינוי הגדרה של יינות המיוצרים בגדה המערבית מעוררת תסיסה | יינן: "זה אירוניה שדווקא קנדה שקמה לפני למעלה ממאה שנה בתור קולוניה צרפתית ובריטית שנישלה את הילידים אומרת שאנחנו כובשים" | סוכנות המזון הקנדית: "מביעים חרטה"

יעקב ברג, הבעלים של יקב פסגות (צילום: דיויד קירן)
יעקב ברג, הבעלים של יקב פסגות (צילום: דיויד קירן)
שי ניר

רשות הפיקוח על משקאות אלכהוליים במדינת אונטאריו, קנדה (LCBO) שלחה ביום רביעי האחרון מכתב לכל ספקי היין המורשים והודיעה כי אין לקבל יינות המיוצרים בשטחי יהודה ושומרון תחת התיוג "מוצרים ישראלים" תוך התייחסות ספציפית למוצרי יין אשר יובאו לקנדה מיקב פסגות ומיקב שילה. במכתב נכתב כי ברשות התקבלה הודעה מסוכנות פיקוח המזון הקנדית (CFIA) כי הגדרת המוצר כישראלי, "לא תתקבל עבור מוצרי יין שנעשו מענבים שגדלו, הותססו, עובדו ועורבבו בגדה המערבית." עוד נכתב כי סוכנות הפיקוח מציעה לממשלת קנדה כי "לא תכיר בריבונות ישראל בשטחים שנכבשו בשנת 1967 (רמת הגולן, הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה)" ומוסיפה כי מוצרי יין המיוצרים באזורים אלה, המתוייגים כמוצרים ישראלים, "לא יתקבלו ויחשבו כמטעים".

רשות הפיקוח על משקאות אלכהולים היא גוף ממשלתי רשמי ויחיד באונטאריו המורשה לשווק ולמכור מוצרי אלכהול, למעט ממכר בירה ומספר יצרנים מקומים מורשים נוספים, בפרובינציה המאוכלסת ביותר בקנדה כ-40% ומונה כ-13 מליון תושבים.

יעקב ברג, בעל יקב פסגות מסביר בראיון ל'דבר ראשון' כי לפי חוקי כל מדינה, לא ניתן להכניס מוצר לממכר מבלי שמציינים איפה הוא מיוצר, "מה יותר הטעיה? שכתבתי שהיין מיוצר בישראל או לא לכתוב את זה?" אומר ברג ומוסיף, "להגיד שזה הטעיית הצרכן זה בדיחה. צרכן קנדי שקונה כרטיס טיסה לבוא אלי, הוא לא בא לישראל? מה זה שייך? הוא לא יודע איפה זה מיוצר? זה עניין פוליטי. מה הטעיית הצרכן פה? כל אחד יכול לפתוח מפה ולראות היכן נמצאת פסגות. יש פה ניסיון פוליטי שלא יקנו את היין."

ברג, שכרגע מצוי בהליך משפטי נגד ממשלת צרפת בעניין דומה, אומר כי ההודעה הקנדית הגבירה את הביקוש ומאז שפורסם קיבל מיילים רבים מלקוחות, "אני מוכן להתחייב שבעקבות המכתב המטומטם נמכור פי שניים. קיבלתי אלפי מיילים מקנדים אוהבי ישראל" ומוסיף, "זה אירוניה שדווקא קנדה שקמה לפני למעלה ממאה שנה בתור קולוניה צרפתית ובריטית שנישלה את הילידים והיא אומרת שאנחנו כובשים. זה היסחפות של הקנדים."

עם היוודע ההנחיה לאסור את מכירת המוצרים, זעמו בישראל על הפרשה וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי שלחה מכתב דחוף לשר המסחר הקנדי שיטפל בבעיה. שר המסחר השיב לה כי העניין יטופל וייפתר בקרוב. בשל אופי היחסים המיוחד בין המדינות בחרו לפתור את העניין מאחורי הקלעים.

 

יעקב ברג ביקב פסגות (צילום: דיויד קירן)
יעקב ברג ביקב פסגות (צילום: דיויד קירן)

מאמצי ישראל נשאו פרי ורשות פיקוח המזון הקנדית חזרה בה מהחלטתה והנחיותיה. בהודעה רשמית שהוציאה סוכנות פיקוח המזון הקנדי (CFIA) נכתב כי היא "מביעה חרטה על תוצאת הערכתה של רשות הפיקוח על משקאות אלכהולים של מדינת אונטריו (LCBO) ביחס למוצרים משני יקבים תחת התיוג "מוצר ישראלי". עפ"י הערכתנו, לא התייחסנו במלואו להסכם הסחר החופשי קנדה-ישראל (CIFTA).

לאחר הבהרה של סעיף בהסכם (1.4.1b) המראה כי שני היקבים עומדים בהסכם ולכן אנו יכולים לאשר כי ניתן למכור את המוצרים כפי שהם מתוייגים בהווה. סוכנות פיקוח המזון הקנדי תוודא כי רשות הפיקוח על משקאות אלכהולים-אונטריו תתקן את התיחסותה המקורית."

יעקב ברג, מסר בתגובה להחלטה הקנדית כי "עקב פעילות בזק חובקת עולם הצלחנו לבטל את ההחלטה הקנדית על איסור מכירת היינות שלנו בקנדה. רציתי להודות למאות אלפי התומכים ברשתות החברתיות, לחברים, לעורכי הדין, וכמובן לממשלת ישראל.

יחד, יהודים ונוצרים, ישראלים ואזרחי העולם הצלחנו להעמיד את ממשלת קנדה על טעותה ולהבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים – יקב פסגות הינו יקב ישראלי."

ממשרד החוץ לא התקבלה תגובה עד כה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!