דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

הפרטת החשמל / הנהלת חברת החשמל מתכננת לקזז בשכר העובדים הנוקטים בעיצומים

בעקבות מכתב של מנהל החברות הממשלתיות ובו דרישה ״לפעול לניכוי שכר העובדים״ השיבה ההנהלה כי כבר הורתה לעשות כן | אורי יוגב כבר חשף בעבר את יחסו לאיגודי העובדים: ״המהפכה הדרמטית מכולן - שבירת העבודה המאורגנת בישראל״

עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות סופה, דצמבר 2016. צילום: חברת החשמל
עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות סופה, דצמבר 2016. צילום: חברת החשמל
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביום רביעי שלח מנהל רשות החברות, אורי יוגב, מכתב ובו דרישה מהנהלת חברת חשמל לקצץ בשכר העובדים שנוקטים בעיצומים. בעקבות כך הודיעה אמש (חמישי) הנהלת החברה כי כבר לפני שבוע הנחתה את חטיבת משאבי האנוש לקצץ בשכר העובדים.

הקיצוץ עלול להיכנס לתוקף בעוד שבוע, בשל ההסדר במסגרתו עובדי חברת החשמל מקבלים את שכרם ב-20 לחודש הקודם, ולא ב-1 לחודש, כמקובל במגזר הציבורי. באותו מועד ייערך גם הדיון בבג"צ בעתירת המדינה המבקשת לשלול מעובדי החברה את זכות השביתה ביחס לשינויים במשק החשמל.

במכתבו של מנהל רשות החברות נכתב ״במצב דברים זה, שבו חלק מהעובדים שובתים או אינם מבצעים את המוטל עליהם, על החברה לפעול על פי הוראת חוזר משרד האוצר מיום 8 בדצמבר 2008 – הנחיות בדבר ניכוי שכר בגין שביתה מלאה או חלקית״.

עוד כתב יוגב ״נבקש מהחברה לבחון אפשרות לדחיית עבודות קבלניות, קליטת עובדים חדשים או כל הוצאה אחרת, ובלבד שהוצאות אלה אינן מחויבות על פי דין ואינן פוגעות בחובותיה של החברה כספק שירות חיוני״. יוגב קורא להנהלת החברה להיות ״עצמאית, תקיפה ובלתי מתפשרת״, תוך שהוא מסרב להעניק סיוע מהמדינה לחברת החשמל בזמן העיצומים.

יוגב הוא תומך מושבע של הפרטה ומתנגד חריף לאיגודי עובדים. כאשר סיים יוגב את תפקידו כראש אגף התקציבים באוצר, בשנת 2004, הוא התראיין לעיתון "הארץ" שם שטח את תפיסת עולמו הכלכלית ימנית: ״הצלחנו לנצל את תקופת המיתון כדי לשנות את כללי המשחק״, אמר אז, ״ולקדם את המהפכה הדרמטית מכולן – שבירת העבודה המאורגנת בישראל״.

משחק הפוקר בין העובדים, ההנהלה והמדינה

כזכור, עיצומי העובדים החלו ב-12 ביוני בעקבות אישור עקרוני מבית הדין לעבודה לפתוח בשביתת מחאה על ההחלטה להקים תחנות כח על ידי יזמים פרטיים, במקום על ידי עובדי החברה. זאת לקראת סגירתן הצפויה של 4 יחידות ייצור פחמיות במתחם "אורות רבין" בחדרה בעוד כמה שנים.

הנזק כתוצאה מהעיצומים נגרם באופן ישיר ומיידי לקופת חברת החשמל ומוערך בעשרות מליוני שקלים בכל יום בשל אי גבייה. החברה לקחה הלוואות בנקאיות כדי לאפשר לעצמה הקלה תזרימית בהיקף של 1.3 מיליארד ₪ ואף פנתה למדינה בבקשת עזרה פיננסית זמנית.

המכתב של יוגב מעניק ״כתף קרה להנהלה״, אשר בשיחות לא רשמיות מצדיקה את עילת הסכסוך, אך מתנגדת לעיצומי העובדים. זאת בשל הנזק שנגרם לחברה. הצירוף בין מועד קיזוזי השכר לבין הדיון בבג"צ על עתירת המדינה כנגד זכות השביתה – שניהם ב20 ביולי – עלול להגביר את המתח המתקיים במשולש בו נאבקים ההנהלה, העובדים והמדינה.

עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).

הרפורמה המתוכננת על ידי המדינה מיועדת לקצץ כ-50% ממצבת העובדים של חברת החשמל באמצעות סגירה ו/או מכירה של תחנות כח מהחברה למפעילים פרטיים. מבחינת האינטרס הציבורי לא ברור כלל אם יש במהלכי המדינה ערך כלשהו, מפני שגם לפי חישוביה, ובניגוד להצהרות שר האנרגיה יובל שטייניץ – היא צפויה לייקר את מחיר החשמל בישראל במקביל לפיטורי אלפי עובדים.

ככל הנראה, המטרה האמיתית בשינויים של משק החשמל איננה תועלת לציבור הרחב אלא ריסוק של ועד חברת החשמל, המהווה מרכיב חשוב בעצמתה של ההסתדרות והעבודה המאורגנת בישראל. בדיווח של עמירם ברקת, ב׳גלובס׳, השבוע, מודה רכז האנרגיה באגף התקציבים באוצר, אורן משה, כי לא רק שהרפורמה לא תוזיל את מחיר החשמל, אלא שזה אפילו לא חלק ממטרותיה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי ״הנהלת החברה הנחתה לפני יותר משבוע לקזז את שכר העובדים הנוקטים בעיצומים, ובהתאם להנחייה זו פועלת חטיבת משאבי אנוש. ההנהלה פועלת בנחישות ובכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לנהל את המשבר הנוכחי בצורה המיטבית, תוך אחריות לאומית לאספקת חשמל סדירה״.

מוועד העובדים לא נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!