דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

פרשת הצוללות / יעלון תקף בחריפות את נתניהו בערוץ 10, ראש הממשלה הגיב לקראת חצות

יעלון התראיין בנושא פרשת הצוללות: ״ראש הממשלה מושחת. נתניהו צריך להתפטר״ | נתניהו בערוץ 20: ״קשקוש בלבוש. מתנהל נגדי קמפיין ואני רוצה להחזיר כמה סטירות״ | ברקע: טענת לפיד כי נתניהו אישר לגרמנים למכור צוללות למצרים

נפתלי בנט, בנימין נתניהו ומשה יעלון. (צילום: פלאש 90)
נפתלי בנט, בנימין נתניהו ומשה יעלון. (צילום: פלאש 90)
שי ניר

אמש ביקר שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, את ראש הממשלה בחריפות בנושא פרשת הצוללות (״תיק 3000״) בחדשות ערוץ 10. תגובת ראש הממשלה הגיעה בריאיון לערוץ 20, לקראת חצות.

יעלון גולל את סיפור רכישת הצוללות הגרעיניות מגרמניה מנקודת מבטו ״נכנסתי לתפקיד שר הביטחון והיה רעש על רכש של צוללת שישית. הצבא היה בעמדה שצריך 5 צוללות, זו גם העמדה עד היום, לא צריך יותר מ-5 צוללות. פתאום נהיה לחץ של ראש הממשלה לקנות צוללת שישית".

יעלון המשיך ״היה זמזום, שמות החלו לעלות, מיקי גנור, אבריאל בר יוסף, אלה שנחקרים עכשיו, כל זה ברקע. בקיץ 2015, באופן מפתיע, אני מבין שראש הממשלה דורש שתהיינה 9 צוללות! זה מביא לפיצוץ מיידי בדיון רב משתתפים שכולל את הרמטכ״ל ואחרים. מה פתאום 9?! צריך 5. בסופו של דבר אחרי דיון סוער מסכמים שהנושא יסוכם על ידי ראש המל״ל שיבדוק את הצורך. ראש המל״ל בודק את העניין ומקבל את עמדת שר הביטחון וצה״ל, צריך 5 צוללות. זה קיץ 2015".

״בפברואר 2016 מסתבר לי שראש הממשלה, כשהוא נוסע לגרמניה, מתכוון לחתום עם הקנצלרית מזכר הבנות על 3 צוללות נוספות ושתי ספינות לוחמה. 3 צוללות נוספות?! התקיים דיון, סוכם שלא, אז מה פתאום זה נכנס עכשיו? פניתי לראש הממשלה וכאן התחיל פיצוץ גדול מאוד״.

לשאלת המראיינים, טלי מורנו ורביב דרוקר, ׳מה אמר לו נתניהו בתגובה לשאלותיו׳, ענה יעלון ״הטענה העיקרית היתה שיש בחירות בגרמניה בספטמבר 2017 וכדאי לקבל את העניין מהקנצלית הנוכחית. אבל אני לא צריך את זה עכשיו. הצוללות הראשונה שצריך היא בשנת 2029 אז מה בוער עכשיו לחתום על הסכם ולהתחייב על 3 צוללות ועוד 2 ספינות?! זה נגמר בטונים לא נעימים. בסוף, ראש הממשלה נאלץ לקבל את דעתי. הרגשתי שחסמתי משהו לא סביר והתחושה היתה קשה. מאז אותו אירוע בפברואר חשתי שכל הזמן מנסים להיפטר ממני. שלושה חודשים לאחר מכן אני מבין שרוצים להחליף אותי במשרד הביטחון, עוד לפני ליברמן עם המחנה הציוני. הרצוג אומר לנתניהו ׳יש לך שר ביטחון מצוין למה להחליף אותו, אני אהיה שר חוץ׳, ואני מבין שזה הולך לקראת פיצוץ״.

בריאיון לילי לערוץ 20 התייחס נתניהו לפרשות בזק והצוללות והגיב לדברי יעלון. "מתנהל נגדי קמפיין ואני רוצה להחזיר כמה סטירות", פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את הריאיון.

בתשובה לשאלת המראיינים, שמעון ריקלין ואלירן טל, על מעצרי מקורבי ראש הממשלה, עו"ד דוד שמרון ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, אמר נתניהו "אני מכיר אותם כאנשים ישרים וערכיים. שום דבר לא ייצמד אליהם". נתניהו חזר על המסר אותו פרסמה גם המשטרה ביחס לפרשת הצוללות ודברי מבקר המדינה ביחס לפרשת בזק כי "אין קשר בין הדברים אלי", הוא הוסיף שהגורמים הרשמיים אומרים שאין כלום". ראש הממשלה גם הכחיש שידע על הקשר בין שמרון לאיש העסקים, נציג חברת טיסנקרופ בישראל, מיקי גנור, החשוד בעבירות שוחד, ואף הכחיש שהוא מכיר את גנור באומרו "לא יודע מי זה".

ביחס לשאלה אם לישראל נחוץ לרכוש צוללות ובשאלת המניע לקידום הרכישה השיב נתניהו "יש צורך? יש צורך קיומי. הצוללות מבטיחות את הקיום של מדינת ישראל. אני רציתי 6, אפילו יותר", והוסיף ״קיבלנו החלטה ממוסמכת, מתועדת עם חיל הים והמל"ל״. נתניהו הדף את המתקפה עליו בטענה כי המניע לקניית הצוללות לא היה כשר ואמר "ההחלטות שלי נקיות לחלוטין, זוהי תעמולה קטנונית. יש כאן חוסר אחריות בעצם הדיון הציבורי בנושאים אלו. הסיבה למהלך היא כי הם יודעים שאני המחסום להגשמת תכניות השמאל, חזרה לקוי 67' ופינוי יהודים מביתם. מאחר ויודעים שלא יצליחו בבחירות מנסים להדבקי האשמות".

לכל אורך הריאיון חזר נתניהו ותקף את כלי התקשורת בישראל ואף הזכיר את שמותיהם של אמנון אברמוביץ ורביב דרוקר, ואמר "השיטה של הפייק ניוז לוקחים משהו שלא קשור אלי ומנסים לייצר פרשייה. שיטה סובייטית".

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי יעלון בערוץ 10 ״יעלון הגדיר את היחסים עם נתניהו ״מצויינים״ ואמר שהוא רה״מ מצויין, עד שנאלץ לעזוב את משרד הביטחון. הוא עזב אותו לא בגלל הקשקושים שלו על הצוללות אלא בגלל שזה היה התנאי של ׳ישראל ביתנו׳ להצטרף לקואליציה ולהרחיבה. שיעלון יחפש דרכים אחרות לגרד את אחוז החסימה. בינתיים הדרך הזאת לא מוכיחה את עצמה״.

צוללות למצרים

פיתול נוסף בעלילת הצוללות הגיע ביום ד', כאשר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, חשף כי התוודע לאישור כביכול שניתן על ידי ממשלת ישראל למכירת צוללות גרמניות למצרים. על פי הנטען הדבר נעשה תוך הסתרה מהגורמים המקצועיים. בדרך כלל, ישראל משמרת את יתרונה האסטרטגי באמצעות סעיף בעסקאות הנשק והציוד שהיא חותמת עם גורמים זרים, אשר מבטיח כי ציוד דומה לא ימכר למדינות ערב באיזורנו.

על פי הנטען, ממשלת ישראל אישרה לטיסנקורפ, המספנה הגרמנית שבנתה עבורה את הצוללות, למכור שתי צוללות למצרים במהלך שנת 2014. עלתה גם סברה כי האישור של הממשלה ניתן בעת שבשלטון במצרים היו האחים המוסלמים. גם יעלון וגם נתניהו סירבו להגיב לטענה זו כאשר הועלתה בפניהם בשידורי הטלוויזיה הנפרדים בהם השתתפו אמש, והסבירו שמדובר בנושא רגיש ביותר. עם זאת נתניהו אמר: "אולי כדאי להזכיר למי שצריך, שמורסי נפל כבר ב-2013".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!