דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני-ביטחוני / הר הבית ייפתח בהדרגה למתפללים, נתניהו שוחח עם מלך ירדן

בתום הערכת מצב שהתקיימה אמש (שבת) בלשכת רה"מ, הוחלט להציב באתר מגנומטרים ומצלמות | המלך עבדאללה גינה את הפיגוע אך הביע התנגדות לסגירת האתר | הבית הלבן גינה בחריפות את הפיגוע, וגיבה את החלטת הממשלה

מתחם הר הבית והעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
מתחם הר הבית והעיר העתיקה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
שי ניר

הר הבית,  שנסגר בעקבות הפיגוע ביום שישי, יפתח בהדרגה למתפללים, מבקרים ותיירים ויוצבו בו אמצעי מעקב ובקרה בשערי הכניסה, כך הוחלט בהערכת מצב טלפונית אותה קיימו אמש (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי מערכת הביטחון בנושא. על פי הודעת לשכת נתניהו, בשערי הכניסה להר הבית יוצבו מגנומטרים ויותקנו מצלמות מחוץ להר שיכסו את הנעשה על ההר, בהמשך יינקטו צעדים ביטחוניים נוספים. בהערכת המצב השתתפו השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך, ראש השב"כ נדב ארגמן ומפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב יורם הלוי.

ראש הממשלה אף שוחח אמש עם עבדאללה מלך ירדן, לאחר שזו גינתה את החלטת ישראל לסגור את האתר, ועוררה מתיחות בין המדינות. על פי סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "פטרה", בשיחה בין השניים "הדגיש המלך עבדאללה את הצורך בהפחתת המתיחות בהר הבית, חזר וגינה את הפיגוע וכן קרא לדחיית האלימות על כל צורותיה, במיוחד במקומות הקדושים. המלך קרא לראש הממשלה לפתוח מחדש את הר הבית למתפללים והדגיש את התנגדותה המוחלטת של ירדן להמשך סגירתו. הוא הדגיש את הצורך למנוע מכל צד לשבש את הביטחון והיציבות, דבר שעלול להוביל לקיצוניות".

מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מתפללים מוסלמים מחוץ למתחם הר הבית, (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

"שוחחתי עם ההורים של שני השוטרים הגיבורים שלנו שנרצחו בהר הבית. שלחתי להם חיבוק מכל אזרחי ישראל והשתתפות בכאב הנורא שלהם" אמר נתניהו, עם המראתו לפריז ובודפשט, "הנחיתי גם לפני השבת להרוס את סוכות האבלים של המשפחות של המחבלים השפלים הללו. הערב קיימתי דיון עם הצמרת של גורמי הביטחון, והחלטתי שהחל ממחר, במסגרת המדיניות שלנו לשמור על הסטטוס-קוו, אנחנו נפתח את הר הבית בהדרגה, אבל עם אמצעי ביטחון מוגברים".

מוקדם יותר, הוציא הבית הלבן הודעת גינוי חריפה למתקפת הטרור בירושלים בה נהרגו שני שוטרים, ושוטר נוסף נפצע. "ארה"ב מגנה בחריפות את מתקפת הטרור" נכתב בהודעה, שהוסיפה כי "חייבת להיות אפס סובלנות לטרור. זה מנוגד לחתירה לשלום ועלינו לגנותו בצורה החריפה ביותר, להביסו ולחסלו". הבית הלבן אף גיבה את ההחלטה לסגור את הר הבית "לניהול החקירה". על רקע הביקורות להחלטה נאמר כי "ישראל התחייבה בפני העולם כי אין לה כוונה לשנות את הסטטוס קוו של האתר הקדוש, החלטה אותה ארה"ב משבחת ומקבלת. אנו קוראים לכל המנהיגים ואנשי התקווה הטובה לגלות הבנה למהלך הברור והסקת המסקנות". הבית הלבן שולח את "תפילותינו ואהדתנו למשפחות הקורבנות".

בשישי בבוקר התרחש הפיגוע באזור הר הבית, ירושלים, בו נהרגו שוטרי משטרת ישראל רס"מ האיל סתאוי ורס"מ כמיל שנאן ושוטר נוסף נפצע. הפיגוע התרחש לאחר ששלושה מחבלים הגיעו להר הבית והתקדמו לעבר אחד השערים כשהם חמושים. שוטרים אשר הבחינו בהם ירו לעברם תוך שהם מנסים להימלט לכיוון המסגדים בשטח הר הבית. בתום מרדף שהתנהל אחריהם, תוך חילופי אש נוטרלו שלושת המחבלים על ידי השוטרים. על גופותיהם נתגלוו נשקים מסוג קרל גוסטב ואקדח.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!