דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

משרד החוץ / הממשלה דחתה דיון בחוק לקליטת ה"עובדים המקומיים" בנציגויות בחו"ל

למרות הבטחת סגנית השר חוטובלי במליאת הכנסת, הדיון בהצעת החוק נדחה למושב הבא | יו"ר הוועד: "אישור רשמי למדינה להמשיך להעסיק אלפי עובדים בהעסקה קבלנית"

שביתת עמ"י, אפריל 2017 (צילום: עובדי עמי בריסל).
שביתת עמ"י, אפריל 2017 (צילום: עובדי עמי בריסל).
שי ניר

ועדת השרים לחקיקה דחתה את הדיון בהצעת החוק של ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) לשיפור תנאי עבודתם של העובדים המקומיים הישראלים (עמ"י) בשירות החוץ, וקליטתם כעובדי מדינה. מדובר בכ-1,200 ישראלים המתגוררים בחו"ל ומועסקים בתפקידים שונים בנציגויות הישראליות בהעסקה חלקית או זמנית, ולא כעובדים מן המניין. העובדים, המאוגדים בהסתדרות, מנהלים בחמש השנים האחרונות מאבק לשיפור תנאי העסקתם וקליטתם כעובדי מדינה שכלל גם הכרזת סכסוך עבודה ונקיטת עיצומים בשגרירויות.

ההחלטה לדחות את הדיון בהצעה למושב הכנסת הבא סותרת את הבטחתה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי כי תביא להחלטת ממשלה בעניין. לפני כשבועיים התקיים במליאת הכנסת דיון בהצעת חוק, אותה יזמו ח"כ חסון וחברי כנסת נוספים מהקואליציה והאופוזיציה, ובו אמרה חוטובלי כי סוגיית העובדים המקומיים הישראלים היא "סוגיה שאינה שנויה במחלוקת", אך טענה כי "ההסדרה צריכה להיות בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה". בדבריה התחייבה חוטובלי למהלך, וחסון נעתר לבקשתה לדחות את ההצבעה על החוק בשבועיים, על מנת לאפשר את השלמת התהליך מצד הממשלה. אתמול (ראשון) התקיים הדיון, אך עקב התנגדות משרד האוצר ונציבות שירות המדינה להצעת החוק, הדיון בנושא נדחה.

בתגובה הודיע חסון כי יעלה את ההצעה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב, על אף שלא יהיה לה רוב מובטח. "צר לי שבמקום לבוא לקראת נציגיה הישראלים בחו״ל, ממשלת ישראל בוחרת שוב לשחק במשחקים פוליטיים קטנים של אופוזיציה וקואליציה", אמר חסון, "כאשר יצאתי למאבק לצידם של עובדי עמ״י, הבטחתי לעצמי ולהם שאני לא אוותר ואעשה בכל יכולתי לסייע להם לקבל תנאים ראויים שיאפשרו להם להמשיך את השליחות שלהם. ביום רביעי אנו נעלה את הצעת החוק ונקווה לקמצוץ של הגיון. יהיה עצוב מאוד אם נראה גם הפעם את ממשלת ישראל מפילה חוק חברתי בלי שום סיבה הגיונית."

יו"ר ועד עובדי העמ"י, טל הורביץ, תקף בחריפות את החלטת וועדת השרים. "זוהי בושה גדולה לשרים, ואישור רשמי למדינה להמשיך להעסיק אלפי עובדים בהעסקה קבלנית. ההזנחה החמורה של המדינה את אוכלוסיית העובדים הגדולה בשירותה בחו"ל היא לא אחר מאשר מזעזעת וראויה לכל גינוי". לשאלת "דבר ראשון" אילו צעדים בכוונת העובדים לנקוט אמר הורביץ: "אנחנו שוקלים לפנות למערכת המשפטית בנושא במידה ונראה כי הסחבת נמשכת. בודקים כיוונים של תביעה נגד המדינה."

ביחס להבטחתה של חוטובלי שלא מומשה אמר הורביץ כי "העובדים מסביב לעולם המומים, כועסים ובעיקר מאוכזבים מהממשלה. לצערנו, המציאות חזקה ממילים. על אף שסגנית שר החוץ חוטובלי עמדה מעל דוכן הכנסת והבטיחה כי הנושא יטופל תוך שבועיים, היום הוכח אחרת. ועדת השרים החליטה לדחות את העניין בארבעה חודשים, ולהוביל את העובדים לתוך שנת 2018, חמש שנים במאבק – ללא כל שינוי במעמדם." בנוסף, הוא קרא "לשרים ולחברי הכנסת שהשתמשו בשירותי העובדים המקומיים, להתייצב לצידנו ולעשות הכול כדי לסיים את המצב המגוחך והפוגעני הזה."

בדיון לפני שבועיים אמר ח"כ חסון כי "ברחבי העולם מועסקים בתפקידי מפתח על ידי משרד החוץ אלפי עמ"י בהעסקה קבלנית ופוגענית. הגענו למצב אבסורדי שאזרחים המייצגים את מדינת ישראל צריכים להוריד את החליפות אחרי יום עבודה ולרוץ לעבודות הנוספות שלהם כגון ניקוי דירות, מלצרות ובייביסיטר – רק בשביל להצליח לשרוד את השליחות שלהם" טען, "את העוול הזה יש רק דרך אחת לתקן: קליטת עמ"י כעובדי מדינה לכל דבר".

מטעמה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי נמסר בתגובה: "חוטובלי עמדה בהתחייבות, וההצעה אכן עלתה בוועדת השרים היום בתמיכת משרד החוץ והסגנים, אבל משרד האוצר והנציבות התנגדו. לכן נדחה הדיון לעוד 4 חודשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!