דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות דרכים

בטיחות בדרכים / עין לציון: המדינה מעודדת התקנת מערכות בטיחות מתקדמות ברכבים

אתמול (ב') הכריז שר האוצר כחלון כי המדינה תסייע בהתקנת המערכות גם ברכבים שיוצרו החל משנת 2000, ולא רק בחדשים | פוסט שכתבה אישה שמשפחתה ניצלה בתאונת דרכים, אותו שיתפו עשרות אלפים, מזכיר לישראלים כמה חשובה הבטיחות בדרכים

מוביליי ברכב (צילום: דבר ראשון).
מוביליי ברכב (צילום: דבר ראשון).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"זה עובד ככה, אנשים: אין שום מקום לטעויות בכל מה שקשור לבטיחות שלכם בכביש. החולייה החלשה ביותר שתאפשרו בכל במערך הבטיחות של הרכב והנהיגה שלכם – היא זו שיכולה לעלות בחיים של האהובים שלכם. תבדקו, תחקרו, תשאלו, ואל תחסכו שקל על הבטיחות של המשפחה שלכם. אל תסמכו על כישורי הנהיגה שלכם שיצילו אתכם מכל פגע." במילים אלו סיימה סמדר כפרי את הפוסט שחרך בימים האחרונים את הרשתות החברתיות, לאחר שבעלה ובתה, שהיו מעורבים בתאונת דרכים, ניצלו הודות להשקעה של בני הזוג בכל הקשור לבטיחות ברכב.

כפרי אמנם לא ציינה את מערכת ההתראה הבטיחותית ברכבה, אך חידדה את חשיבות היחס שעל בעלי הרכבים להקדיש לנושא הבטיחות. גם המדינה רואה בנושא הבטיחות בדרכים עניין שיש להשקיע בו, ולחנך אליו – בחודש מרץ האחרון הכריז שר התחבורה, ישראל כ"ץ (הליכוד), על מהלך של השקעה בקידום הבטיחות בדרכים ,על ידי עידוד התקנת מערכות בטיחות מתקדמות לרכב.

אתמול (שני) קיבל המהלך תוקף נוסף, כאשר שר האוצר משה כחלון (כולנו) חתם על תקנות שיעניקו הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי השנתית, טסט, למי שיתקין מערכות בטיחות מתקדמות במכוניתו. מעתה, גם רכבים פרטיים אשר מועד ייצורם החל משנת 2000, יזכו להנות מהנחה, זאת בניגוד להטבות קודמות אשר ניתנו רק ברכישת רכבים חדשים.

180 מליונים שקלים, זהו הסכום שהוקצה לפרוייקט והוא סוכם בין משרדי התחבורה והאוצר. התקציב יאפשר התקנה של מערכות בטיחות ב-120,000 כלי רכב, כאשר בשנתיים הראשונות תינתן הנחה של 700 ש"ח בשנה לכל רכב, ו-100 שקלים בשנה השלישית. יש לציין כי המהלך עוד לא הושלם סופית והתקנות יכנסו לתוקף לאחר אישורן בוועדת הכספים.

בשנים האחרונות מערכות בטיחות לרכב הפכו לנגישות ונפוצות בקרב בעלי רכבים פרטיים. שתי חברות ישראליות – 'אייווקס' ו'מובילאיי' הן המובילות בתחום, לצד חברות בינלאומיות, כמו המערכת הקוריאנית 'movon' שנכנסה לשוק במרץ האחרון. מחירן של המערכות לצרכן נע בין 4,600-2,500 שקלים.

בניין מובילאיי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
בניין מובילאיי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

על פי מחקר שערכה אוניברסיטת בר אילן, התקנת מערכות בטיחות יכולה להביא להפחתה של כ-80% בסיכון למעורבות בתאונות הדרכים. גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מצאה כי התקנת מערכות טכנולוגיות אלו מביאות לצמצום משמעותי במספר תאונות הדרכים ולהפחתה במספר ההרוגים.

נפגעים בתאונות דרכים בחלוקה לפי חומרה פגיעה. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (גרפיקה:אידאה)
נפגעים בתאונות דרכים בחלוקה לפי חומרה פגיעה. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (גרפיקה:אידאה)

המערכות מתריעות על התנועה בכביש – זיהוי עצמים במרחק של 150 מטר, זיהוי של סכנות בכביש בכל מזג אויר, סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק ומהירות מעל 25 קמ"ש מהמהירות המותרת. הפיתוחים החדשים של הטכנולוגיה הזאת כבר מגיעים לבינה מלאכותית, שמסוגלת להתערב בשיקול הדעת של הנהג, ואף לבצע פעילות מסוימות עבורו על מנת למנוע תאונות.

בחודש מרץ האחרון נחתמה העסקה הגדולה ביותר במשק הישראלי, כאשר חברת המערכות הבטיחות לרכב הישראלית מובילאיי נרכשה ב-15 מיליארד דולר על ידי חברת אינטל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!