דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

משבר האמוניה / 900 עובדי "חיפה כימיקלים" הוצאו לחופשה כפויה בשל משבר האמוניה

לאחר שלושה וחצי חודשים ללא עבודה ממשית ובשכר מופחת יספגו העובדים הפחתה נוספת של חצי משכורת חודשית | יהודה פרץ, יו"ר ועד העובדים: "ההמתנה בחוסר ודאות שוברת. אנשים מבוגרים, בדימונה, לאן הם ילכו, תגיד לי?"

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כ-900 עובדי חיפה כימיקלים הוצאו לחופשה כפויה, בשל הפסקת ייצור הדשנים במפעל, בהיעדר אספקת אמוניה בכמות גדולה. המדינה בחרה בפתרון שיאפשר את חידוש האספקה, אך עיריית חיפה פועלת על מנת לטרפדו. בית המשפט העליון, מתמהמה ואינו פוסק לכאן או לכאן. לאחר שלושה וחצי חודשים של תעסוקה ללא עבודה ממשית ובשכר מופחת, העובדים יספגו כעת הפחתה נוספת בשיעור של משכורת בגין שבועיים. העובדים נמצאים בין הפטיש לסדן, ואין להם יכולת לשוב לעבודה בלי שיתגבשו הסכמות בין המפעל, עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה, הסכמות שגם יניחו את דעתו של בית המשפט.

כל עובדי חיפה כימיקלים הקבועים הוצאו לחופשה כפויה של שבועיים שלשום (ראשון) לאחר המתנה מורטת עצבים לחידוש פעילות הייצור בחברה, שעדיין איננה אפשרית, בשל היעדר אספקת אמוניה. יו"ר ועד חיפה כימיקלים דרום, יהודה פרץ שוחח עם "דבר ראשון" וסיפר כיצד החוויה של התיצבות לעבודה במשך חודשים, כאשר למרבית העובדים אין עבודה מעשית לבצע וגורל המפעל איננו ברור, מייצרת מתח הולך וגואה. "לא התנגדתי להחלטה", אמר פרץ, "דווקא להיות עכשיו יותר בבית עם המשפחה יכול להיות דבר טוב. זה כבר מעבר לעניין של הכסף, זו ההמתנה בחוסר ודאות ששוברת אנשים. יש עובדים שפנו אלי ואמרו שאם המפעל ייסגר, לא תשאר להם סיבה לחיות. אנשים מבוגרים, בדימונה, לאן הם ילכו, תגיד לי?"

מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).

בעלי המפעל, האחים אדי וג'ולס טראמפ, המשיכו לשלם את שכר העובדים בחודשים האחרונים, מאז התרוקן מיכל האמוניה במפרץ חיפה מתחת לקו ספיקת המשאבות ובית המשפט אסר על מילויו מחדש. במהלך הדיונים המשפטיים מסרו נציגי חיפה כימיקלים נתונים כלכליים על המפעל, המעידים כי המפעל נוהג להרוויח מאות מיליוני שקלים מדי שנה  מתוך מכירות שנעו סביב 2.4 מיליארד ש"ח. למרות היעדר הייצור, ולמרות הפגיעה במוניטין העולמי והמוצלח של החברה, אנשי עסקים לא נוטים לסגור מפעל שמרוויח מאות מליונים גם בעבור קושי ממושך. פיטורים עדיין אינם על הפרק, שכן בתרחיש של חידוש הייצור, המפעל יזדקק לכל עובדיו. ישנו תרחיש אחד בו בכל זאת החברה תסגור את מפעליה בארץ (יש לה מפעל אחד נוסף בחו"ל) ותפטר את העובדים, וזאת במידה ולא יוסדר פתרון ליבוא אמוניה בישראל. החברה זקוקה להיתר רעלים חדש מהמשרד להגנת הסביבה, וכן לאישורים מעיריית חיפה – רישוי עסק והיתר בניה, בעבור שינויים קטנים בצנרת, שיאפשרו קליטת אמוניה מאניה תוך ויתור על מיכל האמוניה.

בעירייה טוענים שאניית האמוניה מסוכנת, על אף הערכות סיכון מקצועיות בהן נעזר המשרד להגנת הסביבה, הטוענות אחרת, ומתעקשים על הסדרת יבוא במיכלים קטנים – איזוטנקים – שהמשרד להגנת הסביבה מוכן לאשר, אך בפיקוד העורף ובמל"ל מתנגדים להם בתוקף. בנסיבות כאלה, ייתכן שהמתווה להסדרת יבוא האמוניה לא ייושם ולחברה לא תהיה ברירה אלא להיסגר. חברות אחרות במשק הזקוקות לאמוניה כבר עוסקות זמן רב במציאת נתיב יבוא חלופי ליבוא בכמויות קטנות. חברת כי"ל, שהיא הצרכנית השניה של אמוניה בישראל, הצורכת קצת פחות ממחצית הכמות לה זקוקה חיפה כימיקלים, שומרת על שקט תקשורתי, כאשר שמועות מתרוצצות על הסטת ייצור למפעלים בחו"ל, או השגת אמוניה בדרכים אחרות. כך או אחרת, בכי"ל משדרים "עסקים כרגיל" ולא מתגייסים לעזרת חיפה כימיקלים. לבעלי כי"ל – האחים עופר – יש סכסוך משפטי עם חיפה כימיקלים, בו הם דורשים להעביר לידי בתי הזיקוק שבבעלותם, את קרקעות המפעל הצפוני של חיפה כימיקלים, לאחר שתם הסכם השכירות ביניהן. אם כי"ל אכן מצאה דרך להינתק מהתלות בייבוא האמוניה של חיפה כימיקלים, הרי שהיחידים שיכולים להרוויח בעקיפין מסגירת החברה הם האחים עופר, המחזיקים בבתי הזיקוק.

מבחינת פליטת מזהמים לסביבה, דווקא פינוי הקרקע עשוי להיות גורם מאיץ לשחלוף המתקנים בבתי הזיקוק למתקנים סביבתיים יותר. פעילים סביבתיים מאיזור מפרץ חיפה אינם מתלהבים מפתרון זה, בעיקר כי אינם סומכים על המשרד להגנת הסביבה בסוגיית הפיקוח על בתי הזיקוק. ג'ולס טראמפ, אמר בשיחה עם "דבר ראשון" כי הוא בטוח שחיפה כימיקלים תנצח בקרב המשפטי ותשמור על קרקעותיה ושתרחיש הפינוי הוא דמיוני. כעת סבלנותו נבחנת שלא בסכסוך עם בתי הזיקוק, אלא בויכוחים בין העירייה לממשלה, ולבית המשפט העליון, שעדיין לא אמר את דברו, ואין שום ערכאה דרכה ניתן להאיץ בו לעשות זאת. לכן בינתיים, מאות עובדי מפעלי חיפה כימיקלים במישור רותם בנגב ובמפרץ חיפה תלויים באוויר ללא שום מוצא ברור.

זאב אלקין ויונה יהב (צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש \ פלאש90)
זאב אלקין ויונה יהב (צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש \ פלאש90)

 מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה אמון על ההיבט הסביבתי והבטיחותי של העיסוק בחומרים מסוכנים, והיה שותף עם משרדי ממשלה אחרים לקידום מתווה ממשלתי שיאפשר את המשך פעולת חיפה כימיקלים מבלי שאף עובד יפוטר, ובו זמנית ייתן פתרון בטיחותי לתושבי חיפה וכלל המדינה.

"אנחנו עדיין מקווים שעיריית חיפה תסייע ותשתף פעולה בקידום החלטת הממשלה, המעגנת את החלופה הבטוחה ביותר לאספקת אמוניה בטווח המיידי. יחד עם זאת נדגיש, כי מי שנושאים באחריות על מפעל חיפה כימיקלים הם הבעלים וההנהלה, שבמשך שנים התעלמו מהחלטת ממשלה מפורטת, לא עשו דבר כדי לבנות מערך אלטרנטיבי לאספקת אמוניה, ולא נערכו לסגירת המכל – למרות שהכתובת היתה על הקיר כבר מספר שנים. לכן, הם יכולים לבוא בטענות לעצמם בלבד, והם הנושאים באחריות לסכנת פיטורי העובדים – כפי שגם נקבע בפסיקת בתי המשפט, כולל בית המשפט העליון. גם כעת, חיפה כימיקלים טרם הגישה את כל מה שנדרש לפי חוק, כולל אישורי כב"ה ופיקוד העורף, על מנת לקבל היתר רעלים. לכן, גם אם כל הבעיות היו נפתרות – אי אפשר היה להוציא להם היתר רעלים. יצוין, כי קיימת מחלוקת משפטית המונעת כיום הוצאת ההיתר עד לקבלת חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה, ובה יוכרע אם ניתן להוציא היתר רעלים לחיפה כימיקלים, אף שאין למפעל ולצנרת רישיון עסק והיתר בניה."

מעיריית חיפה נמסר: "עיריית חיפה חוזרת על עמדתה כי יש לבחון את כל החלופות לטווח הקצר והארוך בסקר סיכונים בלתי תלוי, ומתחייבת לקבל את החלופה שנמצאת נכונה – ולא דווקא את מה שנוח להנהלת המפעל משיקולים כלכליים, וללא כל התחשבות בסיכון הקיים למיליון מתושבי מדינת ישראל. הנהלת חיפה כימיקלים בסיוע הרגולטור הביאו במו ידיהם את המפעל למצבו ושום מילים מנותקות מהמציאות לא ישנו זאת".

מחיפה כימיקלים נמסר: "ראש עיריית חיפה יונה יהב ממשיך במסע ההפחדות ובמלחמת החורמה שהכריז אל מול חיפה כימיקלים תוך שילוח "מומחים מטעם" לפעול כנגד מתווה הממשלה. הפתרון לאספקת אמוניה בטווח הקצר לתעשיית הדשנים  אותו אישרה ממשלת ישראל: "הזרמה ישירה מאניות למפעל תוך מעקף על המיכל" נבחר לאחר עבודת מטה מסודרת ובליווי מומחים בינלאומיים רבים אשר הגיעו למסקנה כי זהו הפתרון הבטיחותי והישים ביותר, תוך בחינת כלל המשתנים. אנו תקווה, הן עבורנו והן עבור תושבי העיר חיפה, כי יונה יעצור את שיח ההפחדות הפופוליסטי ויעבור, כראוי, לשיח מקצועי ומאוזן אשר מסתמך על ידע אמתי ועובדות ולא יצירת כותרות מזוייפות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!