דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי קבלן

חברה ועבודה / עובדים של אף אחד: 380 עובדי נקיון בבאר שבע ילכו הביתה, כי הקבלן הוחלף

העובדים, מועסקים ע"י 'א.א אבנר' זכיין הנקיון של עיריית באר שבע אשר לא ניגש למכרז החדש, וככל הנראה לא יועסקו ע"י המפעילים החדשים | פעילים חברתיים בעיר מתכוונים להאבק בפיטורים, ומתכננים מחאה | מהעירייה נמסר כי העובדים לא הועסקו ע"י העירייה

מנקה רחובות, למצולם אין קשר לכתבה. (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מנקה רחובות, למצולם אין קשר לכתבה. (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בחודש מאי האחרון פרסמה עיריית באר שבע מכרז חדש לנקיון הרחובות בעיר. חברת 'א.א. אבנר' שהיתה הזכיין בארבע השנים האחרונות – לא ניגשה למכרז, ושלוש חברות אחרות זכו בו. 380 המנקים המועסקים בחברה, רובם קשישים וצעירים בשיקום, קיבלו לאחרונה מכתבי פיטורין וסיימו העסקתם, ונראה שאין כוונה להעסיק אותם בחברות החדשות שזכו במכרז – 'שלג לבן', 'ר.ג.א.' ו'פורד'.

"ליוויתי את המנקים הללו שנים, כל פעם שהיתה להם בעיה עם שכר או תנאים. אימצתי אותם, בשיחות רחוב – לא משהו ממוסד. והם פנו אלי עכשיו. מה שהכי חמור ומקומם אותנו זו האמירה של ראש העיר ש'הם לא העובדים שלי' – הוא משתחרר מהאחריות שלו על 380 תושבים",  אמר אמר ל'דבר ראשון' יהודה אלוש, פעיל חברתי תושב באר-שבע. "בכלל לא הציעו להם לעבוד – החברות הללו הגיעו גם עם עובדים שלהן", הוא מבהיר. לדבריו, העובדים היו מועסקים בשכר מינימום כארבע וחצי שעות מדי יום, אולם הזכיינים החדשים יפעילו את שירותי הניקיון בשעות הלילה – עבודה שתהיה יותר קשה לקשישים. לדבריו, הוא חושש שבכוונת החברות להעסיק עובדים אף יותר מוחלשים מעובדי הניקיון הנוכחיים – מיישובי הפזורה שסביב לבאר שבע, באופן שיקל על הפרת חוקי העבודה.

מכתב הפיטורין שקיבלו העובדים (באדיבות יהודה אלוש)
מכתב הפיטורין שקיבלו העובדים (באדיבות יהודה אלוש)

שמואל ירושלמי, גם הוא פעיל חברתי מבאר-שבע הסביר ל'דבר ראשון' כי, "ההעסקה הקבלנית היא העסקה פושעת, שהופכת עובדים, אלו ואחרים, לעבדים ובני ערובה של חוסר ודאות תעסוקתית. מדי כמה זמן מתחלף הקבלן והעובדים מפוטרים, ואין להם כל ודאות כפי שקרה פה שהקבלנים החדשים יקלטו אותם מחדש לעבודה. ההעסקה הקבלנית מלבד היעדר הביטחון התעסוקתי יש בה מימדים פוגעניים נוספים – היא מקשה עליהם להתארגן, והם אינם שייכים לארגון העובדים וההסכם הקיבוצי של עובדי העירייה. הם לא יכולים להיאבק על הזכויות שלהם, ופעמים רבות הם אף אינם מודעים לזכויותיהם."

בימים אלו מארגנים אלוש, ירושלמי ותושבים נוספים מבאר שבע מחאה כנגד הפיטורים המתוכננים, תחת הכותרת 'סולידאריות חברתית'. בכוונתם לדרוש תשובות לעניין במועצת העיר. "אנחנו דורשים שהם לפחות יתקבלו חברות החדשות, ושלא ישלחו אותם הביתה כהרף עין. אנחנו רואים בזה פיגוע חברתי ממש". לדברי ירושלמי בשלב הנוכחי דורשים הפעילים את המשך העסקתם של העובדים וקליטתם אצל הקבלנים החדשים – אולם בטווח הארוך הוא סבור שיש להיאבק להעסקתם באופן ישיר בעירייה.

מעיריית באר שבע נמסר כי "עובדים אלה לא הועסקו על ידי העירייה ומיותר לציין שלא פוטרו על ידה. עובדי הניקיון אלה הועסקו על ידיי קבלן שבחר לא לגשת למכרז הניקיון שהוציאה העירייה. יש לציין, החברות החדשות שזכו במכרז לניקיון העיר מעסיקות גם הן עובדים וכל עובד שימצא מתאים להיות מועסק על ידן, יוכל להמשיך ולעבוד".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!