דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הר הבית

הר הבית / ההר יבוא: העימותים סביב הר הבית כרגע בשליטה, אבל האש יכולה לגדול

סערת המגנומטרים מסרבת לדעוך - ישראל תתקשה לסגת מהדרישה לבידוק בכניסה להר, והמחאה הפלסטינית בינתיים בשליטה, אך כולם חוששים מתפילות יום שישי | אביב טטרסקי, חוקר בעמותת 'עיר עמים': "עד עכשיו היה לנו מזל של שלושה ימים, אבל עכשיו צריך לעשות משהו כדי לנטרל את המתח"

שוטרים ליד עמדות הבידוק בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
שוטרים ליד עמדות הבידוק בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
דוד טברסקי

ממשיכה ההתחממות סביב המשבר בהר הבית. בעקבות הצבת המגנמוטרים בכניסה להר, לאחר הפיגוע ביום שישי האחרון, הכריז הוואקף על חרם וקרא למתפללים לסרב לעבור בדיקה במגנומטרים. גם היום (רביעי) הגיעו מאות מתפללים לתפילות בכניסה לשער האריות, מבלי להכנס למתחם. השייח' עבד אל-אטים סאלאב, העומד בראש הוואקף מסר לסוכנות הידיעות 'מען' שמתפללים לא יכנסו למתחם, כל עוד ישראל לא תסיר לאלתר את המגנומטורים. משטרת ישראל פרסמה אתמול תמונות של מוסלמים ברחבה המקודשת לאיסלם, בנסיון לצמצם את השפעת הקריאות על החרם.

הפלסטינים מדווחים על השפלת מתפללים על ידי כוחות הביטחון הישראלים, והפרעות בזמן התפילה. אמש, בסיום התפילה, נרשמו מספר אירועים; יידוי אבנים בכביש מעלה מוטה גור שם נפצעו שני שוטרים באופן קל, יידוי אבנים, ירי זיקוקין והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוח משטרה ומג"ב ממספר מוקדים בסילוואן וזריקת בקבוק תבערה בשכונת עיסאוויה. המשטרה הגיבה להתפרעויות באמצעים לפיזור הפגנות ועצרה מספר חשודים בהפרות סדר.

שוטרים בהר הבית, אתמול(צילום: דוברות המשטרה)
שוטרים בהר הבית, אתמול(צילום: דוברות המשטרה)

הבוקר המשטרה הוציאה הודעה שתנועת המתפללים המוסלמים במתחם וביקור מבקרים יהודים ממשיכה כסדרה. בשעה 10 עצרה המשטרה קבוצת מבקרים יהודים  בעקבות הפרה של כללי הביקור בהר ובעקבות כך הורה מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, על סגירת ההר בפני מבקרים יהודים. בהודעה מאוחרת המשטרה הודיעה שההר יפתח מחדש בשעה 13:30 למבקרים יהודים.

"למרות שלא אמרו את זה בפה מלא, התחיל לפני שנתיים שיתוף פעולה בין הוואקף למשטרה וזה דבר מאוד חשוב", טוען אביב טטרסקי, חוקר בעמותת 'עיר עמים'. "הוואקף הבין שזה אינטרס שלו שיהיה שקט בהר, והמשטרה מבינה שהיא לא יכולה לעשות הכל בעצמה וצריך לתת לוואקף סמכויות, מי שמונע היום הרבה פעמים מצעירים פלסטינים לעשות בעיות בהר הבית זה אנשי הוואקף ולא המשטרה, וזה מצב הרבה יותר טוב."

"אנחנו הריבון"

"אנחנו ריבונים על הר הבית", אמר אמש השר לבטחון פנים, גלעד ארדן (הליכוד) "בסופו של דבר הסטטוס קוו או ההסדרים שהושגו לאחר מלחמת ששת הימים, מול ממלכת ירדן הוא הסכם מדיני ושינוים בו מתקבלות על ידי ראש הממשלה. משטרת ישראל היא הנציגה של ממשלת ישראל בהר". ארדן ציין ביום שישי, לאחר הפיגוע, שממשלת ישראל אינה מתכוונת לעשות שינויים בסטטוס קוו, אך בעקבות הפיגוע ממשלת ישראל מחוייבת לשמירת הבטחון והריבונות שלה על ההר,"נחצו קווים אדומים. דבר שלא קרה מעולם. הכנסת כלי נשק וירי חי", אמר ארדן.

מסגד אל- אקצה. 18 ביולי (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
מסגד אל- אקצה. 18 ביולי (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).

"הר הבית הוא מקום קדוש שנועד לתפילה, ולשם כך נשמור על זכויותיכם של כל המתפללים והמבקרים בהר" אמר הבוקר ראש עיריית העיר ירושלים ניר ברקת בתגובה להכרזות על "יום זעם" והאשים את מנהיגי הטרור המוסלמים בהסתה. מאידן, בשידור בגל"צ הבוקר טען ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כי "הצעדים שננקטו בשטח גורמים לתסיסה, לא מוצדקים ופוגעים בסטטוס קוו. גם ממשלת ירדן רואה בדבר פגיעה קשה, מבחינת האחריות שלהם למקום והשמירה על הסטטוס קוו". טיבי ציין שהאירועים מזכירים לו את התקופה טרום האינתיפאדה השנייה, וטען שהמתפללים רואים בהצבת המגנומטרים והנוכחות הבטחונית המוגברת של כוחות הביטחון הישראלים כהשפלה וכניצול של ממשלת ישראל את המצב הרגיש, לשם הגברת השליטה והפיקוח על המתפללים בהר "אני מודאג, הדברים יכולים לגרום להתדרדרות… אנשים חיים את עם הכעס. ומי שמתעקש להמשיך לפגוע ולהשפיל מתפללים בכניסה למסגד אל-אקצא נושא באחריות למה שיקרה."

כדאי להיזכר מה קרה בשנים 2012-2015

"מה שקורה זה ששני הצדדים בטוחים שהם חייבים לעשות את מה שהם עושים", מתאר טטרסקי. "יש שתי רמות, האחת היא של המשטרה מול הוואקף והשנייה היא משרד ראש הממשלה ובטחון פנים מול הירדנים ומול האוכלוסייה הפלסטינית הנשלטת ע"י ישראל. לנו קל לראות את זה שישראל הייתה חייבת לעשות משהו אחרי הפיגוע ולהפעיל כוח כדי למנוע או לצמצם שמשהו כזה לא יקרה שוב, אך מבחינת הוואקף מדובר בצעד כוחני של ישראל. הווואקף אומר: 'זה כוחות הכיבוש שרק מחפשים לשנות את הסטטוס קוו בירושלים, זה פסיכי שאנשים יצטרכו לעבור חמש פעמים ביום בידוק' הם לא מוכנים לזה."

"בשביל להבין מה חדש פה צריך להיזכר בתקופה של בין 2012 ל-2015 כאשר התרחשו עימותים ברמה היומיומית בהר", מזכיר טטרסקי. "כשישראל החליטה שהיא מונעת מהפלסטינים להיכנס כדי למנוע את העימותים, הם פשוט עברו לעיר העתיקה ומזרח העיר בהתגשויות תכופות בינם ובין השוטרים. העימותים לא עוברים למרחבים מחוץ להר בבת אחת.. אנשים מגיעים להתפלל או שהם שמעו שיש בעיה באל-אקצא, הם מגיעים לשם ושם קורה מה שקורה. יש כאן דינמיקה בין שני הצדדים שיוצרת פקק בכניסה להר הבית, היא לא הייתה כאן שנתיים."

ב-2015 הצליחו באופן דפלומטי הכוחות להגיע להסדר ששמר על שקט, לפחות במתחם הר הבית וסביבת העיר העתיקה. לדעת טטרסקי מדובר בפריצת דרך שהוביל מזכיר המדינה האמריקאי דאז, ג'ון קרי, בין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לעבדאללה השני, מלך ירדן. השניים יצאו בהצהרה משותפת, בה הבטיח נתניהו לראשונה שבהר הבית יתפללו רק מוסלמים. מאז ישראל הפסיקה את ההגבלות על כניסה של פלסטינים להר, "עד אז ישראל הרשתה לעצמה להגיד מסיבה כזו או אחרת רק מי שמעל גיל 40 או 50 יכול להכנס. היה בידוק סזיפי של תעודות זהות, וכל מי שלא יכל להכנס היה עומד בחוץ כועס, מפגין מוחה ומשם –בלגן" אומר טטרסקי. במקביל, ישראל הוציאה מחוץ לחוק את פעילותם של הארגונים האיסלמים שפעלו גפ כנגד נוכחות של יהודים על ההר – המוּרַאבִּיטוּן והמוּרַאבִּיטַאת.

מגנומטרים בהר הבית. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
מגנומטרים בהר הבית. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

"הרבה אנשים חשבו שלא תיהיה התנגדות מזרח ירושלמית בגלל עניינים של חולשה, פחד וחוסר ארגון. מדובר כאן על הפתעה עד כמה ההתנגדות היא עקבית, ממשיכה ומתמידה. יכול להיות שמדובר פה גם בשגיאה של המשטרה שחשבה שהם לא יוכלו לעשות כלום, ובחרה לבצע אקט חד צדדי."

"עד עכשיו היה לנו מזל של שלושה ימים"

טטרסקי מבקש להנגיש לישראלים את מורכבות התמונה, ולהאיר על מה שבעיני רובנו סמוי, "אנחנו שומעים בתקשורת על מהומות והתפרעויות וחושבים ישר על זה שהפלסטינים כועסים עלינו ולכן הם מתפרעים, אבל אנחנו לא מודעים שמדובר פה בעיקר באקט מאסיבי של מחאה לא אלימה. נכון, הפתח הכריז על יום זעם ויש פעיל שפרסם שצריך ללכת להפיל את המגנומטרים. המחאה היא לא תלית שכולה תכלת, אבל יש כאן תמונה גדולה ומשמעותית מאוד של מחאה לא אלימה. אבל ככל מחאה, גם לה יש גבולות, בין אם זה מפקד שנמאס לו ומפזר את ההפגנה או מפגין שמתחמם. המצב פה טעון ונפיץ מאוד".

טטרסקי מבקש להדליק נורת אזהרה לקראת יום שישי הקרוב, בו יפקדו, כבכל יום שישי, כ-50 אלף מתפללים את המתחם הקדוש. "יום שישי יהיה מאוד קשה, ואם לא ימצאו פתרון עד אז, הצדדים ימצאו בבעיה קשה. אם מסתכלים על הנורמה של הממשלה הישראלית וכוחות הבטחון הישראלים בעבר, אז יש את הגישה ש'אסור להתקפל', 'צריך להיות חזקים' ו'נראה להם'. אי אפשר להגיד שהצבת מגנומטר זה לא צעד הגיוני, אבל במובן מסוים הוויכוח של למה זה קורה הוא פחות חשוב, כי המצב כרגע מאוד מסוכן, ואני בתור צופה מהצד שרואה את זה שואל: מה יקרה מחר? עד עכשיו היה לנו מזל של שלושה ימים, אבל עכשיו צריך לעשות משהו כדי לנטרל את המתח. בספטמבר-אוקטובר 2014 ואוקטובר 2015 זה התחיל כמו עכשיו, סביב מתח ועימותים של פלסטינים שרוצים להיכנס להר הבית ולא יכולים. בשתי הפעמים האלו התדרדרנו לאלימות מאוד קשה, חמש דקירות ביום, דריסות, ירי באוטובוס בארמון הנציב, ומצד שני – ענישה קולקטיבית חריפה כלפי הפלסטינים בשכונות מזרח העיר – כולם פה סבלו מאוד."

תגובת המשטרה: היערכות המשטרה בשגרה ובמועדים מיוחדים הינה בהלימה ותואמת להערכות המצב המבצעיות. משטרת ישראל פועלת למען ביטחון המתפללים, שמירת הביטחון והסדר הציבורי לכל מי שמגיע להר הבית בפרט ולירושלים בכלל. בכלל זה, משטרת ישראל פועלת בהתאם להנחיות הדרג המדיני, תמונת המודיעין, הניסיון מבצעי המצטבר והערכת המצב העדכנית לשמירת שלומם ובטחונם של אזרחי מדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!