דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי חוץ

יחסי חוץ / משלחת ישראלית יצאה לסייע בכיבוי שריפת ענק במונטנגרו

בעקבות בקשת מרכז השליטה והבקרה של נאט"ו, שני מטוסי כיבוי אש ושני מטוסים של חיל האוויר יצאו למדינה הבלקנית | מנהל מרכז המצב במשרד החוץ, הרצל אדרי: "רואים חשיבות גבוהה בשיתוף פעולה בינלאומי וסיוע הדדי בתחום זה"

שריפה בסמוך לבירת מונטנגרו (צילום: AP Photo/Risto Bozovic).
שריפה בסמוך לבירת מונטנגרו (צילום: AP Photo/Risto Bozovic).
שי ניר

משלחת ישראלית, הכוללת שני מטוסי כיבוי ואמצעי כיבוי נוספים, יצאה הבוקר (חמישי) למונטנגרו, בה משתוללת שריפת ענק משתוללת בשני מוקדים. את המשלחת תקבל סגנית שגריר ישראל לבלגרד, ג'ני סדוב, שמשמשת כנציגת משרד החוץ באירוע.

טייס משטרת ישראל רועי סננס וג׳ני סדוב סגנית השגרירה בבלגרד (צילום: שגרירות ישראל).
טייס משטרת ישראל רועי סננס וג׳ני סדוב סגנית השגרירה בבלגרד (צילום: שגרירות ישראל).

מרכז השליטה והבקרה של ארגון נאט"ו (ארגון האמנה הצפון אטלנטית), בבריסל, בלגיה, פנה בבקשת סיוע למשרד החוץ הישראלי. בעקבות הפנייה, העביר הרצל אדרי, מנהל מרכז המצב במשרד, הצעת סיוע למונטנגרו באמצעות שגרירת ישראל בבלגרד, סרביה, האמונה גם על מונטנגרו.

במונטנגרו נענו להצעה, ועם קבלת האיגרת הרשמית מטעמם, הניע אדרי בגיבוי מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, תהליך התארגנות שכלל תיאום עם הגורמים הישראלים הרלוונטים –  בהם צה"ל, משרד ראש הממשלה, והראשות הארצית לכיבוי והצלה – להוצאת שני מטוסי כיבוי מדגם אייר טרקטור, וכן שני מטוסים של חיל האוויר לנשיאת הציוד וצוותי הסיוע.

"אנו רואים חשיבות גבוהה בשיתוף פעולה בינלאומי וסיוע הדדי בין המדינות בערוץ זה" נמסר ממשרד החוץ, "מדינת ישראל שולחת צוותי סיוע שיצטרפו לעבודת צוותי הסיוע של בולגריה ואוקראינה".

ג׳ני סדוב סגנית השגרירה בבלגרד יחד עם שני טייסי משטרת מונטנגרו בטיסת שטח מקדימה של אזור פודגוריצה וניקסיץ׳ (צילום: שגרירות ישראל).
ג׳ני סדוב סגנית השגרירה בבלגרד יחד עם שני טייסי משטרת מונטנגרו בטיסת שטח מקדימה של אזור פודגוריצה וניקסיץ׳ (צילום: שגרירות ישראל).

בשיחה עם דבר ראשון, סיפר אדרי כי שני מטוסי אייר טרקטור, בעלי קיבולת של 3,000 ליטר מים או כימיקלים, יצאו הבוקר לכיוון מונטנגרו, ויעצרו לתדלוק באי קוס שביוון לתדלוק.

"צוות חילוץ הגיע אתמול בערב למונטנגרו" הוסיף אדרי, "הוא מורכב מיחידת כיבוי האש של המשטרה, שבא לבדוק את תמונת המצב ולעשות תיאומים ראשונים לקליטת המטוסים ולהגדיר את המשימה ובתיאום המקומיים".

אדרי סיפר כי במקביל לטיפול במונטנגרו, התקבלה בקשה לסיוע בכיבוי שריפה בקפריסין. בתחילה היה חשש כי לא יתאפשר לשלוח סיוע, מאחר ויש לשמור על מצבה בסיסית של כוחות כיבוי בישראל. לבסוף, בהערכת מצב שנעשתה הבוקר, התברר כי הקפריסאים השתלטו בכוחות עצמם על השריפה. "בשנה שעברה סייענו המון לקפריסין בכיבוי שריפות, הם התקשרו אלינו ראשונים" אמר אדרי, והוסיף כי שיתוף הפעולה עם פקריסין בתחום מפורה מאוד, וכי הקפריסאים היו הראשונים לשלוח סיוע אווירי בגל השריפות שפקד את ישראל בדצמבר 2016.

כבאים מקפריסין נערכים לסייע בכיבוי גל השריפות, דצמבר 2016 (צילום: דוברות כבאות והצלה ארצי)
כבאים מקפריסין נערכים לסייע בכיבוי גל השריפות, דצמבר 2016 (צילום: דוברות כבאות והצלה ארצי)

 

לדבריו, מרכז המצב של משרד החוץ פעיל כל עת, ומטפל במנעד רחב של אירועים החל מפניות פשוטות של אובדן דרכון ועד לאסונות קשים. "על פי הערכת המצב אנחנו מעבירים את הפניות למחלקות הרלוונטיות" סיפר אדרי, "יש מחלקה ישראלית בחו"ל שיודעת לטפל באירועים. אנחנו 'פרונט' לציבור ולנציגים בחו"ל. השגרירים והשליחים. תמיד זמינים לכל דבר ועניין".

עוד הוסיף שלא רק פניות מאזרחים ישראלים מתקבלות במרכז המצב, אלא גם פניות לגבי אסונות או בקשות סיוע וגם קליטת סיוע במקרה שיתרחש אסון בישראל. "עוסקים גם בתגובה לבקשות ושליחת סיוע לחו"ל, כמו רעידת האדמה בהאיטי אז שלחנו בית חולים לשטח וצוותי חירום. אם חלילה יהיה אסון בארץ ונצטרך סיוע בינלאומי אז נוכל לטפל בקליטה."

בשנת 2010 התרחש בהאיטי רעש אדמה עוצמתי, שעל פי ההערכות הביא למותם של למעלה מ-230 אלף בני אדם. ישראל שלחה אז צוות סיוע, שמנה למעלה מ-200 חברים, וכלל בית חולים שדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!