דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

עבודה עולמית / ענקית האופנה H&M תשלם פיצויי פיטורין לכ-1,000 עובדים בבנגלדש

האחריות שלהם: הסכם מסגרת של האיגוד המקצועי העולמי "אינדסטריאול" עם ענקית האופנה H&M סולל את הדרך עבור כ-1,000 עובדים ב-6 מפעלים לקבל פיצויי פיטורים

חנות H&M בגרמניה. (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com).
חנות H&M בגרמניה. (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בחודש דצמבר 2016, עובדי הטקסטיל בבנגלדש דרשו העלאה בשכר המינימום אותו הם מקבלים. המעסיקים והממשלה הגיבו לדרישתם בדיכוי פעילות איגודים מקצועיים במשך כמה חודשים. הדיכוי כלל פשיטות על המשרדים, הרס וונדליזם של מסמכים ורכוש האיגוד, כליאה והחזקה במשטרה של עשרות עובדים ופיטורים של אלפי עובדים במפעלים. במהלך הפעולות, חלק ממנהיגי האיגוד ירדו למחתרת על מנת להימנע ממעצר.

בנגלדש, אחת מיצואניות הביגוד הגדולות בעולם, משכה אליה חברות בינלאומיות ומותגים עולמיים אשר מתחילים את שרשרת האספקה הגלובלית שלהם שם. המפעלים המקומיים מופעלים על ידי ספקי משנה ומנהלים מקומיים כשבעצם חברות הביגוד משלמות עבור המוצר עצמו כמו חולצה ולא את שכר העובדים המקומי.

 

האיגוד המקצועי העולמי "אינדסטריאול", המייצג 50 מיליון עובדים ב-140 מדינות ובתוכם גם את האיגודים המקצועיים של תעשיית הביגוד בבנגלדש, החליט להילחם ברמה הגלובאלית כדי להשפיע על הרמה המקומית דרך קמפיין עולמי נגד הדיכוי בבנגלדש. בספטמבר 2015 ענקית הביגוד השוודית H&M חתמה על הסכם מסגרת גלובאלי עם "אינדסטריאול" שבו היא לוקחת אחריות על שרשרת אספקת הייצור של החברה ובמיוחד על קבלני המשנה שלה ועל מפעלי הייצור שמייצרים עבורה את הביגוד. הסכמים כאלו החלו להיות יותר נפוצים בקרב חברות בינלאומיות כחלק מהאחריות החברתית שהן בוחרות, או נאלצות, לקחת בעקבות העלאת מודעות בינלאומית בתחום שרשרת האספקה הגלובאלית. במילים אחרות, אם לאדם שקונה חולצה של H&M בארה"ב אכפת מזכויות העובד בבנגלדש, מוטב לה ל-H&M שתוודא שהעובד מקבל אותן.

מחאת עובדי H&M בבנגלדש (צילום: IndustriALL)
מחאת עובדי H&M בבנגלדש (צילום: IndustriALL)

בהתבסס על הסכם המסגרת קראה אינדסטריאול לענקית ההלבשה השוודית H&M להתערב ולדחוק בספקים שלה להחזיר לעבודה עובדים שהעסקתם הסתיימה, למשוך תלונות במשטרה שהוגשו על ידי ספקיה ולנקוט צעדים ליצירת סביבה המסייעת ליחסים עבודה טובים בענף. בתגובה, הציבה H&M שלושה תנאים לספקים שלה באזור הפגוע בבנגלדש:

  • למשוך את התלונות בגינן נפתחו תיקים פליליים לעובדים.
  • החזרה של העובדים המפוטרים שלא כדין.
  • להתחייב לדון עם ועדת המעקב הלאומית על מנת להשיג תפקוד יחסי עבודה טובים בתעשיית הטקסטיל.

ועדת המעקב הלאומית (NMC), שהוקמה כדי לפקח על יישום הסכם המסגרת הגלובאלי (GFA) של אינדסטריאול עם H&M בבנגלדש, עבדה יחד עם נציגי מותגים נוספים וקיימה סדרה של מפגשים שהחלו בחודש מרץ, עם ששת הספקים המקומיים שלה שכוללים גם את אגודת בעלי מפעלי הבגדים, אלה השתתפו גם הם בתהליך.

בעקבות משא ומתן קשה במהלך המפגשים הוסכם על ידי כל הנהלות המפעלים, כי הם ימשכו את ההאשמות ויבקשו לסלק תיקים תלויים ועומדים נגד עובדים בהתאם להליך המשפטי. היועצים המשפטיים של העובדים והנהלת המפעלים יקיימו התייעצויות מפעם לפעם כדי לזרז את התהליך. הנהלת המפעל תהיה פתוחה להחזרת עובדים, וכאשר זה לא אפשרי, לעובדים ישולמו פיצויי פיצויים והחזרי שכר. בנוסף, הספקים הסכימו להמשיך להיות בקשר עם ועדת המעקב הלאומית כדי ליצור קשרים ענפיים שמתפקדים היטב.

מתוך 1,074 עובדים שפוטרו בידי ששת הספקים, 984 עובדים (92%) קיבלו את הפיצויים. 76 עובדים שלא הגיבו עד כה, יוכלו להגיע למפעל בכל עת בתוך השנה ולבקש את פיצויי הפיטורים שלהם. בנושא התיקים הפליליים שהוגשו נגד עובדים, בית המשפט ביטל ארבעה מתוך שבעה תיקים. בנוסף, כ-11 מקרים של החזרה לעבודה צפויים להיפתר בקרוב.

כריסטינה היאגוס-קלוזן, מנהלת תחום תעשיית הטקסטיל וההלבשה באינדסטריאול, אמרה: "זהו הישג חשוב כי מספר גדול של עובדים קיבלו פיצויי פיטורים. ועדת המעקב עבדה קשה כדי ליישם את הסכם המסגרת של אינדסטריאול עם H&M בבנגלדש, ואנו מברכים אותם על המאמצים המוצלחים שלהם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!