דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עולמי

ארה״ב / הצעה נוספת להחלפת 'אובמה-קר' נדחתה: לאן הולך ביטוח הבריאות האמריקני?

הרפובליקנים בסנאט ניסו שוב ושוב ושוב, אך ההצעה לפגיעה בבעלי ההכנסה הנמוכה נדחתה | הצעה לביטול טוטאלי של הרפורמה נדחתה גם היא | הבוקר (ו') נדחתה על חודם של 3 קולות הצעה לכרסם בביטוח | מסע בין ניסיונות

ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP)
ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP)
יונתן קירשנבאום

ביום שלישי האחרון הצביעו הסנטורים האמריקאים בעד החלטה עקרונית לשינוי חוק הבריאות של אובמה. החלטה סמלית בעיקרה אך היא מתניעה תהליך בסנאט שמטרתו חקיקת חוק חלופי לחוק הבריאות בהישג יד, הידוע בכינויו "אובמה-קר". עם זאת, למרות נשיא משלהם בבית הלבן, ולמרות הרוב שמחזיקה המפלגה בסנאט, נכשל הבוקר (שישי)  ניסיון רפובליקני נוסף.

שלושה נציגים רפובליקנים הצביעו נגד עמדת המפלגה, והביאו את הכישלון השלישי, תוך שבוע, לבטל ולהחליף את אובמה-קר. בין שלושת הסנטורים שהצביעו נגד המתווה היה הסנטור ג'ון מקיין, שהתייצב השבוע במיוחד בוושינגטון על מנת להשתתף בהצבעה, חרף הטיפול שהוא עובר בשל סרטן המוח. לאחר שהכריז הלילה כי הוא מצביע נגד, עמיתיו הדמוקרטים מחאו לו כפיים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שלא במפתיע, הגיב דרך הטוויטר. "שלושה רפובליקנים ו-48 דמוקרטים אכזבו את העם האמריקני" כתב הנשיא, "כמו שאמרתי מההתחלה, תנו ל'אובמה קר' ליפול, ואז נתמודד עם זה. חכו ותראו!".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/890820505330212864

מאז יום שלישי האחרון עלו להצבעה שני מתווים שונים לשינוי החוק ושניהם נפלו בהצבעה. בשלישי בערב עלתה להצבעה ההצעה המקורית של הסנאט שמכילה קיצוץ גדול בשירותי ה״מדיקאייד״ – ביטוח הבריאות הציבורי הניתן לבעלי הכנסה נמוכה. זאת יחד עם קיצוץ במיסים על בעלי ההכנסה הגבוהה המיועדים למימון הביטוח הממלכתי. בנוסף כללה ההצעה סעיפים אשר מבטלים מספר חוקים נלווים לאובמה-קר, ביניהם החובה על כל אזרח לרכוש ביטוח.

אובמה חותם על חוק הבריאות המכונה 'אובמה-קר' במרץ 2010. (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhit).
אובמה חותם על חוק הבריאות המכונה 'אובמה-קר' במרץ 2010. (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhit).

הצעה זו היתה דומה להצעה שכמעט ועלתה להצבעה שבוע שעבר, אך נמשכה טרם ההצבעה בעקבות התנגדות של סנטורים רפובליקנים. הרפובליקנים מחזיקים ב-52 כיסאות בסנאט מתוך 100, והדמוקרטים מתנגדים פה אחד לכל שינוי במתווה החוק. כך שדי בשני סנאטורים בלבד שיתנגדו והרפובליקנים מאבדים את יכולתם להעביר את החקיקה השנויה במחלוקת.

כזכור, בעקבות התנגדותם של מספר סנאטורים להצעה ביטל בשבוע שעבר מיטש מקונל, ראש סיעת הרפובליקנים בסנאט, את ההצבעה. רבים צפו מראש את כשלונה של ההצבעה על מתווה זה ביום שלישי היות והתנגדותם של הסנאטורים נשארה בעינה. סנאטורים רפובליקנים מימין מתנגדים להצעה זו בטענה שהיא איננה מבטלת מספיק מהסעיפים של אובמה-קר, והסנאטורים משמאל מתנגדים בעיקר לקיצוץ ב״מדיקאייד״, שיפגע באופן קשה במצביעיהם הנשענים על שירות זה. על פי הערכת ה-CBO, גוף בלתי מפלגתי המבצע הערכות תקציביות להצעות חוק עבור הקונגרס, כ-22 מיליון אמריקאיים צפויים לאבד את הגישה לביטוח בריאות תחת מתווה זה, שכאמור לא עבר.

הצעה שנייה – ביטול טוטאלי תוך שנתיים (נדחתה)

לאחר הכישלון הסופי של מתווה זה, העלו הרפובליקנים להצבעה את הצעתם השנייה, הכוללת ביטול של אובמה-קר ללא החלטה על חלופה. תחת מתווה זה יבוטל החוק תוך שנתיים אחרי כניסת החוק לתוקף. לאחר מכן, יצטרכו המחוקקים להגיע להסכמה על מתווה מחודש עד לתאריך ביטול אובמה-קר. במידה ולא יסכימו על מתווה חדש, יבוטל בבת אחת חוק הבריאות של אובמה, ויוחזר החוק הקודם שהסדיר את מערכת ביטוח הבריאות האמריקאית. להערכת ה-CBO, מספר האמריקאים שיאבדו גישה לביטוח תחת מתווה זה יהיה עוד גדול יותר מאשר המספר שתחת ההצעה הקודמת.

ביום רביעי עלה מתווה זה להצבעה בסנאט, ונכשל בעקבות התנגדות של שבעה סנאטורים רפובליקנים משמאל. המתנגדים טענו כי ביטול מוחלט של חוק אובמה-קר יפגע פגיעה קשה מדי באנשים רבים מדי.

הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).
הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).

הצעה שלישית – כרסום בביטוח דרך ״ביטול קל״ (נדחתה)

המתווה השלישי אותו הציעו הרפובליקנים, הנקרא "ביטול קל". כאמור, מתווה זה עלה הבוקר להצבעה בסנאט – ונדחה.

תחת מתווה זה, היו אמרורים להתבטל חלקים מצומצמים מתוך אובמה-קר, אך רוב ביטוח הבריאות ישאר בתוקף. המתווה המדויק לא פורסם לפני ההצבעה, אך נאמר עליו כי חלקי החוק שיבוטלו יהיו החובה על כלל האזרחים לרכוש ביטוח בריאות, חלק מהמיסים שהוטלו על בעלי הכנסה גבוהה למימון הסבסודים הממשלתיים והחובה על מעסיקים לבטח את עובדיהם.

על אף הדימוי ה"קל", במידה ומתווה זה היה מתקבל, היו לו השלכות מרחיקות לכת על הביטוח הרפואי. הסעיף המחייב את כלל האמריקאים לרכוש ביטוח הוא קריטי למתווה אובמה-קר. כשכלל האמריקאים רוכשים ביטוח הם מורידים בפועל את מחירו, היות ואנשים בריאים רבים משלמים את הפרמיות. בגלל שחברות הביטוח נאלצות להוציא מעט כסף על אוכלוסיות צעירות ובריאות, הם מגבירים את רווחיות החברה מאוד. במידה ואנשים בריאים יבטלו את פוליסות הביטוח שלהם, הפרמיות צפויות לעלות. זאת מכיוון שמרבית האנשים שישארו יהיו חולים וזקנים, הדורשים מחברות הביטוח הוצאות רבות.

ביטול סעיף חובת הביטוח צפוי לגרום לעזיבה מאסיבית של אזרחים בריאים את פוליסות הביטוח ועליה משמעותית בפרמיות. בדו"ח של ה-CBO שפורסמה אתמול הוערך כי במידה ומתווה זה יכנס לפועל יעלו הפרמיות בכ-20%, וכ-15 מיליון בני אדם יאבדו גישה לביטוח כתוצאה מכך.

מה עכשיו? לא ברור

אחרי שהניסיון "המצומצם" ביותר כשל אף הוא, לא ברור אם ביכולתם של הרפובליקנים – למרות שליטתם בבית הלבן, הסנאט הקונגרס – לקדם כל חקיקה שהיא שתפגע באובמה- קר.

סנאט ארה"ב
סנאט ארה"ב

מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, הודה הלילה כי כשלו המאמצים לבטל את החוק. "זה זמן לעבור הלאה", הבהיר, למרות שטען כי "ברור שזה רגע מאכזב". מנהיג הדמוקרטים, צ'אק שומר, קרא למחוקקים לעבוד יחד ולנסות לקדם נוסח מוסכם. "אנחנו לא חוגגים, אנחנו חשים הקלה", הסביר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!