דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שישי מתוח / תפילות שישי בהר הבית עברו בשקט יחסי, אירועים אלימים ביו"ש ובעזה

לאחר הסרת המגנומטרים השתתפו אלפים בתפילות שישי בהר הבית, ללא אירועים חריגים | בשעות אחה"צ החלו הפגנות אלימות ביהודה ושומרון, בהן נפצעו כ-20 פלסטינים | בצומת גוש עציון נורה למוות פלסטיני שניסה לדקור חיילים | עימותים גם בגבול רצועת עזה, הפלסטינים דיווחו על הרוג בן 16

  • מתפללים במחאה בשער האריות מחוץ להר הבית (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
    מתפללים במחאה בשער האריות מחוץ להר הבית (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
  • פינוי פצועים מהר הבית בשער האריות (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
    פינוי פצועים מהר הבית בשער האריות (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
  • מתפללים מוסלמים בשכונת ראס אל-עמוד במזרח ירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
    מתפללים מוסלמים בשכונת ראס אל-עמוד במזרח ירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
  • הפרות סדר במזרח ירושלים (צילום: מרים אלסר / פלאש 90).
    הפרות סדר במזרח ירושלים (צילום: מרים אלסר / פלאש 90).
  • שוטר בכניסה להר הבית (צילום: דוברות המשטרה).
    שוטר בכניסה להר הבית (צילום: דוברות המשטרה).
דוד טברסקי
שי ניר

ללא מגנומטרים: תפילות שישי בהר הבית עברו בשקט יחסי, אך ביהודה, שומרון ועזה נערכו הפגנות אלימות בהן דווח על הרוגים פלסטינים. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 25 פצועים פלסטינים בהפגנות ועימותים עם צה"ל ברחבי יהודה ושומרון. בצומת גוש עציון נורה למוות פלסטיני שניסה לדקור חיילי צה"ל, שהתברר מאוחר יותר כאדם מעורער בנפשו. בגבול עזה מסרו גורמים פלסטינים על מותו של נער בן 16 במהלך הפגנות אלימות.

לאחר החלטת הקבינט להסיר את גלאי המתכות בכניסה להר הבית, נערכה המשטרה בכוחות מתוגברים לתפילות יום שישי במסגד אל-אקצא. בתפילת הצהריים שהתקיימה אתמול (שישי) בהר הבית השתתפו אלפי מתפללים ובסיומה התפזרו המתפללים ללא אירועים חריגים בשטח ההר. על פי הודעת המשטרה, בהתאם להערכת המצב שהתקיימה בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, התאפשרה כניסת מתפללים מגיל 50 ומעלה ונשים ללא הגבלת גיל.

לקראת סיום התפילות במזרח העיר התגודדו צעירים בצומת רוקפלר שבמזרח העיר, והחלו ליידות אבנים. שוטרים פיזרו את המתפרעים תוך זמן קצר. בשעות אחר הצהריים עבר מוקד האלימות לאזור יהודה שומרון ועזה, בהן נערכו הפגנות אלימות ועימותים עם צה"ל במספר מוקדים. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 25 פצועים בתקריות ברחבי הגדה מירי כדורי גומי ומגז מדמיע.

צה"ל דיווח כי בבית לחם התקהלו כמאתיים בני אדם בסמוך לקבר רחל, בצומת פריגת שבכניסה לשכם כחמישים מפגינים זרקו אבנים וגלגלו צמיגים בוערים אל עבר כוח צה"ל. הכוח השיב בירי כדורי גומי וכתוצאה מכך נפצעו שני פלסטינים בפלג גופם התחתון. בנוסף, הפרות סדר במחסום קלנדיה שמצפון לירושלים נפצע באורח קל חייל צה"ל שנפגע בפניו מיידוי אבנים.

בסביבות השעה 14:50 ניסה צעיר פלסטיני לדקור חיילי צה"ל בצומת גוש עציון. החיילים הגיבו בירי, ממנו נפצע הפלסטיני באורח אנוש ולאחר מכן מת מפצעיו. לא היו נפגעים ישראלים באירוע. מבירור ראשוני של צה"ל עלה כי הצעיר, עבדאללה טקאטקה בן 24 מבית לחם, היה ככל הנראה מעורער בנפשו. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי מסר כי"פעם נוספת מעורער בנפשו מנסה להתאבד באמצעות הסתערות עם סכין לעבר חיילים. אבוי לפלסטינים שמעודדים אנשים עם בעיות נפשיות להתאבד בצורה כזאת, ולאחר מכן מנצלים זאת למטרות לאומיות. צר לנו שלוקה בנפשו נהרג, אך האשמה מוטלת על המסיתים שהובילו אותו לצאת לצומת כשהוא שולף סכין ורץ לעבר חיילי צה"ל".

מוקד נוסף של עימותים היה בכיכר איו"ש שבכניסה לרמאללה. צה"ל דיווח כי עשרות פלסטינים שהפגינו במקום הבעירו צמיגים, חסמו צירי תנועה ויידו סלעים ואבנים לעבר הכוחות. לצד כוחות גלויים, פעלו במקום גם כוחות סמויים שהביאו למעצרם של שלושה פלסטינים רעולי פנים שהשתתפו בהפגנות.

גם בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה נערכו הפגנות אלימות של עשרות פלסטינים, בסמוך לנחל עוז. המפגינים הבעירו צמיגים וזרקו אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל, הפרוסים בגזרה ופועלים למניעת פגיעה בגדר המערכת. כוח צה"ל פיזר אותם בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות. בנוסף מסר צה"ל כי במהלך הפרות הסדר, ביצע חיילי צה"ל ירי לעבר מספר מסיתים מרכזיים. על פי דיווחים פלסטיניים נהרג נער פלסטיני בן 16 כתוצאה מהירי. בצה"ל לא אישרו את מותו ומסרו שהדיווח נבדק.

לאחר התפילה בצהריים, ערכו אנשי הדת המוסלמים הבכירים בירושלים דיון על ההתפתחויות האחרונות הנוגעות למסגד אל אקצה. מוחמד חוסיין, המופתי של ירושלים, אמר לאחר התפילה: "אנו לא יודעים מה ההנחיות של המשטרה לגבי התפילות במתחם ההר בערב. אנו דורשים מהישראלים לפתוח את כל שערי אל אקצה ובהם שער באב א-חוטה. אנחנו לא נקבל את העובדה שהשער סגור. אנו מודים לכל בני העם הפלסטיני שהשתתפו במאבק בשבועיים האחרונים. הם הוכיחו שהפלסטינים לא נוטשים את המקומות הקדושים להם. זהו מסר לכיבוש: הסירו את ידיכם מכל המקומות הקדושים לנו".

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

ישראל תהרוס את בית המחבל שרצח שלושה ישראלים בחלמיש

צה"ל הודיע למשפחת הפלסטיני שביצע את פיגוע הדקירה בחלמיש בשישי שעבר כי עליהם להתפנות מביתם בכפר כבור הסמוך לרמאללה לצורך הריסתו. למשפחה יש 72 שעות לערער על ההחלטה. בפיגוע בחלמיש בשבוע שעבר רצח המחבל שלושה מבני משפחת סלומון – יוסף (70) בתו חיה בת ה-46, ובנו אלעד בן ה-36, זכרונם לברכה.

כוחות הביטחון עצרו במהלך הלילה שבעה מבוקשים

במהלך הלילה עצרו כוחות צה״ל, שב״כ, מג״ב ומשטרת ישראל באיו״ש שבעה מבוקשים. חמישה מהמבוקשים שנעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב״ט, אחד המבוקשים חשוד בהסתה, כך נמסר מדובר צה"ל

ארדן: "יש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח"

השר לבטחון הפנים, גלעד ארדן, מקיים בשעה זו בחפ"ק בכותל הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז ירושלים לקראת תפילות הצהריים בהר הבית. מחוז ירושלים תוגבר הבוקר בהוראת השר ארדן ורה"מ בשתי פלוגות ממג״ב איו״ש בכדי לתגבר את המענה האבטחתי סביב הר הבית.

הערכת המצב שקיים השר לבטחון הפנים גלעד ארדן בחפ"ק בכותל עם מפכ"ל המשטרה. (צילום: יח"ץ ארדן).
הערכת המצב שקיים השר לבטחון הפנים גלעד ארדן בחפ"ק בכותל עם מפכ"ל המשטרה. (צילום: יח"ץ ארדן).

השר ארדן: "משטרת ישראל עשתה את כל הצעדים על מנת להביא לרגיעה בשטח. ההסתה עדיין קיימת ויש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח, אנחנו לא נהסס וננקוט יד קשה ותקיפה. האחריות העליונה של משטרת ישראל היא להבטיח את הביטחון בהר ובירושלים".

בתום התפילה: החלו עימותים סמוך לשער האריות בירושלים

עימותים פרצו לפני זמן קצר בין מתפללים לכוחות מג"ב בשכונת ואדי ג'וז בעיר העתיקה בירושלים. השוטרים הגיבו בירי של רימוני הלם. טרם דווח על נפגעים.

הפרות סדר ביהודה ושומרון

עשרות פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון ברחבי יהודה ושומרון באמצעות זריקת אבנים והבערת צמיגים. מצה"ל נמסר כי העימותים מתרכזים באזור קלקיליה, קדום, קבר רחל, ובאזור שכם.

סוכל פיגוע דקירה כנגד חיילי צה"ל בצומת גוש עציון, הדוקר נורה ונהרג

בסביבות השעה 14:50 ניסה צעיר פלסטיני לדקור חיילי צה"ל בצומת גוש עציון. החיילים הגיבו בירי, ממנו נפצע הפלסטיני באורח אנוש ולאחר מכן מת מפצעיו. לא היו נפגעים ישראלים באירוע.

משטרת ישראל: תפילות יום השישי הסתיימו ללא אירועים חריגים

המשטרה סיכמה את הפעילות בצהריים ללא אירועים חריגים. לקראת סיום התפילות במזרח העיר, צעירים התגודדו בצומת רוקפלר והחלו ליידות אבנים. שוטרים פיזרו את המתפרעים תוך זמן קצר.

על פי הודעת המשטרה, בהתאם להערכת המצב שהתקיימה בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, התאפשרה כניסת מתפללים מגיל 50 ומעלה ונשים ללא הגבלת גיל. השוטרים נערכו על מנת לאפשר למתפללים ולמבקרים הרבים להגיע להר הבית, במקצועיות וברגישות המתבקשת.

בתפילת הצהריים שהתקיימה היום בהר הבית השתתפו אלפי מתפללים ובסיומה כאמור, התפזרו המתפללים ללא אירועים חריגים בשטח ההר.

לקראת סיומן של תפילות הצהריים במזרח ירושלים, החלו צעירים להתגודד בצומת רוקפלר לידות אבנים וחפצים ולהפר את הסדר הציבורי במקום. תגובה נקודתית ונחושה של המשטרה, פיזרה אותם תוך שניות ספורות.

המשטרה ממשיכה גם בשעות אלו בהיערכות מוגברת לשם שמירה על ביטחון התושבים ועל הסדר הציבורי באזור.

המופתי מוחמד חוסיין: דורשים לפתוח את כל שערי אל-אקצה

לאחר התפילה בצהריים, אנשי הדת המוסלמים הבכירים בירושלים ערכו דיון על ההתפתחויות האחרונות הנוגעות למסגד אל אקצה. המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין אמר לאחר התפילה: "אנו לא יודעים מה ההנחיות של המשטרה לגבי התפילות במתחם ההר בערב. אנו דורשים מהישראלים לפתוח את כל שערי אל אקצה ובהם שער באב א-חוטה. אנחנו לא נקבל את העובדה שהשער סגור. אנו מודים לכל בני העם הפלסטיני שהשתתפו במאבק בשבועיים האחרונים. הם הוכיחו שהפלסטינים לא נוטשים את המקומות הקדושים להם. זהו מסר לכיבוש: הסירו את ידיכם מכל המקומות הקדושים לנו".

הפרות סדר בשטחים, הסהר האדום דיווח על 23 פצועים

הפרות סדר מתנהלות בשעה זו (שישי) ברחבי יהודה ושומרון, לאחר שהסתיימו תפילות יום שישי בעיר העתיקה בירושלים. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 25 פצועים בתקריות ברחבי הגדה מירי כדורי גומי ומגז מדמיע.

בבית לחם התקהלו כמאתיים בני אדם בסמוך לקבר רחל, בצומת פריגת שבכניסה לשכם כחמישים מפגינים זרקו אבנים וגלגלו צמיגים בוערים אל עבר כוח צה"ל. הכוח השיב בירי כדורי גומי וכתוצאה מכך נפצעו שני בני אדם בפלג גופם התחתון. בהפרות סדר במחסום קלנדיה שמצפון לירושלים נפצע באורח קל חייל צה"ל שנפגע בפניו מיידוי אבנים.

גם בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה התפרעו עשרות פלסטינים, בסמוך לנחל עוז. כוח צה"ל פיזר אותם בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות.

נער פלסטיני נהרג בגבול עזה

פלסטינים מדווחים כי בן 16 נהרג אחר הצהריים במהלך עימותים עם כוחות צה"ל על גדר המערכת באזור רצועת עזה. עדיין לא ניתן אישור ישראלי רשמי לאירוע.

התפרעויות בהשתתפות מאות רבים של פלסטינים נרשמו גם ברחבי הגדה

החלו הפרות סדר אלימות לאורך רצועת עזה

דובר צה"ל מסר כי בשעות האחרונות החלו הפרות סדר אלימות לאורך רצועת עזה, בהן משתתפים עשרות פלסטינים במספר מוקדים לאורך הרצועה. המפגינים מבעירים צמיגים וזורקים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל, הפרוסים בגזרה ופועלים למניעת פגיעה בגדר המערכת.

במהלך הפרות הסדר, ביצע צה"ל ירי לעבר מספר מסיתים מרכזיים.

ישראל: הפלסטיני שניסה לדקור חיילים בגוש עציון - ככה"נ מעורער בנפשו

מבירור ראשוני של צה"ל עלה כי הצעיר, עבדאללה טקאטקה בן 24 מבית לחם, היה ככל הנראה מעורער בנפשו. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי מסר כי"פעם נוספת מעורער בנפשו מנסה להתאבד באמצעות הסתערות עם סכין לעבר חיילים. אבוי לפלסטינים שמעודדים אנשים עם בעיות נפשיות להתאבד בצורה כזאת, ולאחר מכן מנצלים זאת למטרות לאומיות. צר לנו שלוקה בנפשו נהרג, אך האשמה מוטלת על המסיתים שהובילו אותו לצאת לצומת כשהוא שולף סכין ורץ לעבר חיילי צה"ל".

יחידת המסתערבים של מג"ב עצרה 3 רעולי פנים באיו"ש

מדוברות המשטרה דווח על  מעצר של 3 רעולי פנים בידי לוחמי יחידת המסתערבים של משמר הגבול/משטרת ישראל באיו"ש, במהלך הפרות סדר בכיכר איו"ש שבחטמ"ר בינימין.

החל משעות הצהריים מתמודדים לוחמי מג"ב וצה"ל עם מספר מוקדים של הפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון כאשר כיכר איו"ש הייתה המוקד המרכזי עם עשרות מתפרעים, שם נערכו כוחות גלויים של מג"ב וצה"ל יחד עם כוחות סמויים של מסתערבי מג"ב.

במסגרת הפעילות, נטמעו המסתערבים בקרב ההמון שהבעיר צמיגים, חסם צירים ויידה סלעים ואבנים לעבר הכוחות. במהלך הפרות הסדר הביאו המסתערבים למעצרם של 3 מתפרעים, רעולי פנים אשר השתתפו באופן פעיל ומרכזי בהתפרעויות.

החשודים, פלסטינים מרמאללה הועברו להמשך חקירה של גורמי הביטחון.

ביום חמישי נפגשו שרי החוץ של מדינות ערב החברות בליגה הערבית בקהיר, לדיון בנושא אירועי הר הבית. לאחר פגישתם יצאו בגינוי, "ההתקפות והצעדים הישראלים בירושלים ובמסגד אל אקצה", וקראו למועצת הביטחון של האו"ם – "לחייב את ישראל לחדול ממדיניותה וההתקפות המתמשכות על מזרח ירושלים ומסגד אל אקצא המפרה את החוק הבינלאומי והחלטות (מועצת הביטחון, ש.נ.). שרי החוץ קוראים גם לכל המדינות לממש את החלטות הוועד המנהל של אונסק"ו ביחס לנושא הפלסטיני ובהכרה כי מסגד אל אקצא הוא חלק מהמורשת העולמית."

על רקע המשבר הדיפלומטי עם ישראל ביחס לפרשת הירי במתחם שגרירות ישראל שהוביל למותם של 2 אזרחי ירדן, אמר אתמול מלך ירדן עבדאללה השני, "חשוב להבטיח ולכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי והחוקי בחראם אל שריף (הר הבית, ש.נ.) למנוע את הישנות המשבר" והוסיף כי ירדן ניהלה את המשבר במתחם לאחר מאמצים מתמשכים לאחר הכלת ההתפתחויות השליליות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!