דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביחי מנדלבליט

מחאה / כמידי מוצ"ש: אלפים הפגינו בקריאה להגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה

בסמוך לבית היועץ המשפטי לממשלה בפ"ת נאספו כאלף מפגינים, מספר נמוך מהפגנות קודמות | מני נפתלי: "המחאה ממשיכה כרגיל, אני רוצה שנמשיך ותגיעו עד סוף הכיכר" | "נהיה פה כמה שצריך, עד שהפירמידה המושחתת הזאת תתמוטט", אמרה אחת המפגינות

הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

כאלף מפגינים הערב (שבת) כנגד השחיתות השלטונית ב-14 מוקדים ברחבי הארץ. ההפגנה המרכזית נערכת כמידי שבוע בפתח תקווה, בסמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המפגינים קוראים למנדלבליט להגיש כתב אישום כנגד ראש הממשלה בפרשות הקשורות בו ונחקרות כעת ע"י המשטרה. המפגינים זעקו "ביבי נתניהו – לכלא מעשיהו". בהפגנה השתתפו מובילת המחאה החברתית ב-2011 דפני ליף, העיתונאי תומר אביטל, אב הבית במעון רה"מ לשעבר מני נפתלי, והעיתונאי יגאל סרנה, שנמצא אשם בהוצאת דיבה כנגד ראש הממשלה. גם חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) השתתף בהפגנה אך לבקשת המארגנים לא הורשה לעלות לנאום.

המפגינים אמנם הפגינו בסמוך לביתו של היועמ"ש מנדלבליט, אך זעמם מופנה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו והנהגתו, שלטענת המוחים מסתירה שחיתויות בסדר גודל לאומי. "מנדלבליט הוא לא מושחת. אלא חלש ופחדן, אנחנו מגיעים לכאן כדי לחזק אותו" צעקו פעילים מתחת לבמה.

הפעילה החברתית מירה לביא אמרה כי "אני בת של פלמ"חניקית שנלחמה למען המדינה הזו. נשפך פה דם כדי שהמדינה הזו תקום, ואנחנו רואים צעירים שלא יכולים לחיות פה. אנחנו לא ניתן. אנחנו כאן כדי שהילדים והנכדים ימשיכו לחיות כאן. זאת המדינה שלנו, אין לנו ארץ אחרת, אנחנו נלחמים כדי שהיא תמשיך להתקיים"

מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה שפוטר ע"י משפחת נתניהו וטען שהתעמרו בו, נאם בפתיחת ההפגנה: "היתה פה אי הבנה, המחאה ממשיכה כרגיל, המחאה היא לא שלי, אני לא הולך לפוליטיקה, אני רוצה שנמשיך ותגיעו עד סוף הכיכר. מגיעים לפה אנשים על מנת למגר את השחיתות השלטונית." נפתלי ציין שמספר האנשים התמעט ביחס להפגנות קודמות, וקרא לאנשים להגיע בהמוניהם להפגנות הבאות. הוא ביקש מהקהל להרים מפתחות, על מנת לרמוז ליועץ המשפטי מנדלבליט ש'יחזיר את המפתחות'."

הפגנה כנגד היועץ המשפטי לממשלה, פתח תקווה, 29.7.2017 (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה כנגד היועץ המשפטי לממשלה, פתח תקווה, 29.7.2017 (צילום: דוד טברסקי)

"אנחנו נהיה פה כמה שצריך"

מארגני ההפגנות ציינו כי מדובר בפעם ה-36 שההפגנה מתקיימת. ההפגנות הראשונות, בהובלתו של מני נפתלי וקומץ פעילים חברתיים, כללו עימותים אלימים ומעצרים של מפגינים, ואף הובילו להנחיה של המשטרה והיועץ המשפטי שאסרה להפגין מול בתיהם הפרטיים של נבחרי ציבור באם ישנה חלופה הולמת לכך. כעת נערכת ההפגנה בקניון גנים, מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה, ובמקביל ב-13 ערים נוספות, ביניהן ירושלים, חיפה, מודיעין, נס ציונה ואשדוד. במרוצת החודשים האחרונים פקדו את ההפגנות גם חברי כנסת מהמחנה הציוני וממרצ, ביניהם מיקי רוזנטל, מיכל רוזן, אראל מרגלית, איילת נחמיאס-ורבין ויואל חסון. גם היו"ר הנבחר של מפלגת העבודה אבי גבאי השתתף בהפגנה בפתח תקווה לפני כשבועיים. בנוסף השתתפו בהפגנות בעבר גם אמנים ואנשי ציבור, ביניהם אלוף (מיל') יום-טוב סמיה, אביב גפן, ראובן אברג'יל מראשי הפנתרים השחורים ועוד.

"אנחנו פה כבר 9 חודשים, כל מוצ"ש. היינו בחורף בגשם ברוח וגם כשחם, למרות שברוך השם, שבוע שעבר היה יותר חם" סיפרה נילי יעל מפתח תקווה, שנמצאת בהפגנות מהימים הראשונים יחד עם שותפים למאבק. "אי אפשר להמשיך עם שלטון מושחת כזה" לדברי נילי, זו הפעם הראשונה מזה זמן שהגיעו פחות מפגינים מבעבר, לדעתה בעיקר בגלל המצב הבטחוני הרעוע: "במשך שבועות היה פה מפוצץ, אי אפשר היה לזוז. האחידות של האנשים היא שמביאה אותם לפה. לא מספיק שעצרו את מיקי גנור, הגיע הזמן שמישהו יצא החוצה ויידבר. מישהו בעל דרגה. יש כאלו, הם פשוט לא יוצאים כי הם מפחדים. אנחנו נהיה פה כמה שצריך. עד שהפירמידה המושחתת הזאת תתמוטט בקול רעש גדול"

דפני ליף, ממובילות המחאה החברתית ב-2011, נשאה דברים בהפגנה ואמרה כי: "העובדה שהמאבק הזה גדל הוא תוצאה של עבודה של אזרחים מן השורה, ואני רוצה לבקש סליחה שרק עכשיו הצטרפתי למאבק הזה כאזרחית. אני מבטיחה בלי קשר לאם המיקרופון ביד שלי או לא, שאני לא אעזוב, והדור שלי חייב להיות כאן ולהתייצב. עם ישראל מאז ומתמיד הוזהר ממלוכה. אני ממש מצטערת עבור בנימין נתניהו, שהדברים האלה קורים במשמרות שלו. אבל זה בזכות המעשים שלו, ובזכות הכלים הטכנולוגיים שמאפשרים לנו לצאת לרחוב ולהתאגד. השחיתות צפה רק עכשיו אבל היא היתה פה תמיד, היא לא שייכת רק למפלגת הליכוד המכהנת, העסקנות במדינה הזאת, השמור לי ואשמור לך, היא חייבת להפסיק, היא מפרקת את החבר הישראלית פנימה. אנחנו לא סומכים על אך אחד. אנחנו מפחדים שימכרו אותנו, אנחנו לא מאמינים שאפשר להתנהל אחרת, וכאן האחריות היא על המנהיגים של כל המפלגות, שעסוקים בלהאשים ולא לקחת אחריות על חלקם בפשע".

ליף הוסיפה כי "צריך להתעלות מעל המאבקים הפרטיים, זה לא מעניין את הציבור הרחב. המאבק הזה חייב להישאר אזרחי, גופים לא יכולים להיות המובילים שלו, זה יותר גדול מכולנו." היא סיימה ואמרה כי "החברה הישראלית מתחלקת למי שעומד בתור ומי שחותך בתור. אני אוהבת את המדינה הזאת, אני פראיירית גאה."

הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)

"ההפגנות האלו שמתמשכות נותנות תקווה"

בשיחות עם מספר פעילים ותיקים שמוחים בפתח תקווה כמעט מההתחלה, למרות שההפגנה במוצ"ש היתה קטנה מהקודמות אליה הגיעו בין 2,000 ל-3,000 איש, ניכר היה שהם יודעים שנוכחותם משפיעה ומזיזה למקבלי ההחלטות 'למעלה'. "יש תחושה שאבדה הבושה, וזו תחושה שמתקיימת כל הזמן והיא עולה לאט לאט לציבור", סיפר ערן גזית מרמת גן, שהגיע לראשונה להפגנות אך לדבריו עקב אחר האירועים באופן יומיומי. "ההפגנות האלו שמתמשכות נותנות תקווה. יש תחושה שמשהו זז, כי יש מעצרים וכן חוקרים את הדברים. מצד שני מרגיש שלאף אחד לא אכפת. בשלטון זה לא מאיים ולא מעניין אף אחד – כי אבדה הבושה. אני בכל מקרה מתכוון להגיע מעכשיו", אמר.

מחוץ להתקהלות הגדולה עומדות מספר משפחות שבאו מאזור השרון, מצטופפות כדי להצטלם עם חולצות ושלטים ולהפיץ ברשתות החברתיות. מולם מעבר לכביש, מוקפים במספר שוטרים, נמצאים כעשרה מפגינים עם דגלי ישראל, קוראים למפגינים 'בוגדים' ו'גנבים' ומשמיעים בקול רם ג'ינגלים של הליכוד. רוב הנוכחים בקהל הם אנשים מבוגרים יחסית, חלקם גימלאים.

הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)

"זה לא עניין נגד הליכוד. גם במפלגת העבודה ובמפא"י היו אירועי שחיתות"

אמירה יהלום נמצאת כאן זה השבוע ה-12. היא הגיעה מכפר סבא, חוששת מאוד לחיי נכדה שמשרת כיום בצבא, כי לדעתה נתניהו יהיה מוכן להתחיל מלחמה כדי לטשטש את ענייני החקירות. השבוע הגיעה לפתח תקווה מלווה בבתה, גיסה ועוד קרובי משפחה. "ראינו את מה שקרה בתקופת צוק איתן, וזה מפחיד. אני חוששת מאוד למדינה שלתוכה הנכדים שלי יגדלו" מספרת יהלום, "אני פעילה ותיקה בהמון תחומים, ואני יודעת שעם התמדה ונוכחות אפשר לשנות את המציאות. אני מאוד שמחה שמארגני המחאות שומרים על צביון אזרחי ולא נותנים לפוליטיקאים לנאום. צריך שהמחאה תמשיך בכיוון הזה, ובסוף דברים ישתנו", אומרת יהלום.

"זה לא עניין של מפלגת הליכוד. גם במפלגת העבודה ובמפא"י לאורך ההיסטוריה היו אירועי שחיתות. כולם מכירים את זה", אמר אברהם ראובני, גימלאי משוהם, שלדבריו כבר נכח במעל ל-20 הפגנות בנושא. "הרבה חושבים שאנחנו מגיעים לפה להפיל את שלטון הליכוד. אני אישית הצבעתי פעמיים ליכוד בחיים שלי. יש פה עניין גדול שהוא הרבה מעבר לליכוד. מדובר כאן באחת הפרשיות שעוד יתבררו כחמורות בתולדות המדינה. ואני ראיתי את כולן", מספר ראובני בחיוך, וחותם במסר אופטימי: "אסור להתייאש, למרות שהאדישות בציבור ובשלטון מאוד, וממנה אני חושש. אבל רק עם נוכחות מתמדת ושכנוע, אפשר לשנות. חייבים לשנות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!