דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבוקדו

פירות עונה / מגיעות לנו תשובות: איך בוחרים אבוקדו?

קשה או רך, שחור או ירוק, מתי כל סוג מבשיל ומה אומרים הסימנים על הקליפה? רגע לפני שמתחילה העונה, המדריך השלם לבחירת אבוקדו. וגם: כל הפרטים על חמשת זני האבוקדו הנמכרים בישראל

אבוקדו ישראלי (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ  פלאש90)
אבוקדו ישראלי (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כל חובב אבוקדו מכיר את תחושת ההימור העולה בו כשהוא ניגש למדף, האם האבוקדו כבר טוב? האם הוא אי פעם יהיה טוב? האם הוא רך מספיק, רך מידי? האם זה בסדר שצבעו שחור? אז נכון, ברכישת אבוקדו תמיד יישאר ממד מסוים סיכון, אך בכל זאת יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שניגשים למדף האבוקדו בחנות. לקראת פתיחת עונת האבוקדו בעוד מספר שבועות החלטנו להביא לכם את המדריך השלם לבחירת אבוקדו.

זני האבוקדו המרכזיים בישראל (גרפיקה: אידאה)
זני האבוקדו המרכזיים בישראל (גרפיקה: אידאה)
  1. לכל זן מזני האבוקדו מועד הבשלה אחר. הכירו את הזן שאתם קונים וודאו שהוא נמצא בעונת ההבשלה. כך לדוגמה זן "גליל" הוא הראשון להבשיל באמצע אוגוסט אך עונתו קצרה למדי ומסתיימת בסוף ספטמבר. "אטינגר" יבשיל בסוף ספטמבר ו"האס" בנובמבר. החקלאי צריך להוציא את הפרי לשוק רק לאחר שבדק כי הפרי הגיע לרמת השומן הרצויה. תופעה רווחת לאחרונה היא חקלאים שמבקשים למקסם רווחים ולענות לביקושים ומשווקים את הפרי עוד לפני שהגיע שעתו לצאת לשוק. פרי ששווק בטרם עת לא יבשיל לעולם. הוא יישאר קשה עד שיירקב.
  2. נסו לרכוש מספר פירות בדרגות קושי שונות בהתאם לזמן שבו אתם צפויים לאכול אותם. פרי רך מתאים לאכילה באותו היום או למחרת, פרי רך למחצה יחזיק שלושה, ארבעה ימים ופרי קשה יחסית יחזיק כשבוע. פירות המיועדים ליצוא לאירופה משווקים במארזי שלישיה יוקרתיים ובהם פירות ברמות הבשלה שונות.
  3. הסוד הוא בגבעול. בחרו פרי עם קצה גבעול שיכול להינתק מהפרי בקלות.  פרי עם גבעול ירוק מדי נקטף מוקדם מדי, פרי ללא גבעול עשוי להיות בשל יתר על המידה. גבעול כמש קלות שניתק מהפרי בקלות מעיד על רמת הבשלות הנכונה בעת הקטיף.
  4. השעון האמיתי של האבוקדו נמצא מתחת לגבעול. צהוב זה טוב. תלשו את קצה הגבעול. אם תמצאו תחתיו עיגול חום סימן שהפרי כבר התחיל להרקיב. אם תמצאו תחתיו עיגול צהוב הפרי בשל ומוכן לאכילה. אם מצאתם עיגול צהבהב ירקרק הפרי יבשיל בקרוב.
  5. קליפה נקייה מסימנים. צלקות וסימנים על הקליפה מעידות על טלטלה שהפרי עבר במהלך השינוע מהמטע אל החנות. אם הפרי קיבל מכות בדרכו לחנות, אתם עלולים למצוא בבשר הפרי כתמים שחורים. זה לא הדבש של האבוקדו וזה מבאס.

אחרי שרכשתם את האבוקדו המושלם, בדיוק בזמן, ואם הוא גם עולה כמו פרי ולא כמו ביצת פברז'ה, מוטב לשמור עליו במקום מוצל, לא במקרר. אם הוא צריך עוד להתרכך מומלץ להצמיד אותו לפרי אחר שמשחרר אתילן (הורמון צמחי המעודד הבשלה) כמו בננה או תפוח. אכלתם חצי אבוקדו? בזקו על החצי שנשאר עם הגרעין מעט מיץ לימון והכניסו למקרר כך השחרתו תתעכב.

תודה למועצת הפירות על הייעוץ המקצועי בכתיבת הכתבה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!