דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / בלגן בוונצואלה: משאל העם במחלוקת והעימותים האלימים מחריפים

בעוד ממשלת ונצואלה טוענת כי 41% השתתפו במשאל העם שאישר הקמת ועדה לבחינת החוקה, באופוזיציה טוענים כי רק 10% השתתפו בו וכי מטרתו היחידה היא לחזק את שליטתו של הנשיא במדינה. אתמול נהרגו 16 אזרחים במהומות

מתנגדים לשלטון בהפגנה מחוץ לפרלמנט אפריל 2017 (צילום: AP Foto/José Luis Magana)
מתנגדים לשלטון בהפגנה מחוץ לפרלמנט אפריל 2017 (צילום: AP Foto/José Luis Magana)
אוריאל לוי

העימותים בוונצואלה החריפו בימים האחרונים, שעה שאזרחי המדינה נדרשו להצביע במשאל עם למינויה של ועידת חוקה חדשה. מנהיג האופוזיציה הנריקה קפרילס אמר כי לפחות 14 אזרחים נהרגו אתמול (ראשון) בעת שנערך משאל העם. התובע הכללי של ונצואלה אישר כי לפחות 6 נהרגו, ביניהם שוטר אחד. בפיצוץ שארע בשכונת אלתמירה בקרקאס, המוכרת כמעוז האופוזיציה, נפצעו 7 שוטרים נוספים. פעילים רעולי פנים שמתנגדים לנשיא גינו את משאל העם כניסיון להגדיל את כוחו, והתעמתו ברחובות עם כוחות הביטחון.

ועידת הבחירות של ונצואלה הכריזה היום כי יותר מ-8 מיליון אזרחים, המהווים 41.5% מהבוחרים, הצביעו בעד הקמת ועידת החוקה החדשה. הוועידה נוסדה על מנת לערוך שינויים בחוקת המדינה לפי תכניתו של הנשיא ניקולאס מאדורו. מנגד, האופוזיציה טוענת כי רק 2-3 מיליון אזרחים הצביעו במשאל העם, וגוף עצמאי בלתי תלוי שהשקיף על הבחירות טוען כי 3.6 מיליון אזרחים השתתפו בו. משאל העם השנוי במחלוקת דחף רבבות אזרחים להפגנות שהתחדשו ברחובות קרקאס הבירה.

מאדורו, שמואשם על ידי מתנגדיו בשחיתות ופגיעה בכלכלת וונצואלה המדשדשת, הבטיח כי ועידת החוקה החדשה תביא שלום למדינה באמצעות רפורמה חוקתית, זאת לאחר ארבעה חודשים של הפגנות אלימות בהן נהרגו 125 בני אדם ועוד כ-2,000 נפצעו. האופוזיציה סבורה כי מטרת החוקה החדשה היא לחזק את אחיזתו של הנשיא בשלטון, וזאת נוכח ההתנגדות הרבה המופגנת כלפיו בחודשים האחרונים.

ארה"ב הבטיחה להגיב "במהירות ובעצמה" למשאל העם בוונצואלה ושוקלת להטיל סנקציות נוספות על המדינה, כך דווח היום בסוכנות הידיעות אי. פי.

"נמשיך לנקוט בפעולות מהירות ועוצמתיות כנגד אדריכלי הדיכוי בוונצואלה, כולל אלה שישתתפו במועצה המחוקקת העליונה כתוצאה מהבחירות הלקויות שנערכו היום", נאמר בהודעה של מחלקת המדינה בוושינגטון. עוד נכתב כי ארה"ב עומדת לצד העם בוונצואלה והיא מגנה אלימות מצד הרשויות במדינה כנגד מפגינים. סנקציות אמריקאיות אפשריות על מכירת נפט לוונצואלה יפגעו עוד יותר ביכולת הזיקוק החלשה שלה. האיחוד האירופי גינה גם הוא את האלימות שמפעילים כוחות הביטחון נגד המפגינים והביע ספק בנוגע לתוצאות משאל העם.

לפי דיווחים של תושבי המקום, רחובות קאראקס היו נטושים והקלפיות היו ברובן ריקות שעה שמשאל העם נערך ביום ראשון. מבקריו של מאדורו אמרו כי משאל העם יאפשר לו לפזר את הקונגרס שנשלט על ידי האופוזיציה, לדחות בחירות בעתיד ולשכתב חוקים אלקטורליים שימנעו מהמפלגה שלו מלאבד את השלטון. האופוזיציה הבטיחה להמשיך בהפגנות היום ולהמשיך בלחץ עד שממשלתו של מאדורו תופל מהשלטון.

"גם אם הם ינצחו היום זה לא יאריך ימים", אמרה תומכת האופוזיציה ברטה הרננדז, רופאה בת 60 מקראקס,"אני אמשיך להיות ברחובות מפני שבעוד זמן לא רב זה יסתיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!