דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

הבית הלבן / יועץ התקשורת של טראמפ פוטר, עשרה ימים לאחר כניסתו לתפקיד

הטלטלה בבית הלבן נמשכת | אנתוני סקראמוצ'י נכנס לתפקיד יועץ התקשורת בסערה, צעד שהוביל להתפטרותו של דובר הבית הלבן ופיטוריו של ראש הסגל | ראש הסגל החדש, ג'ון קלי, דרש להכפיף את סקראמוצ'י אליו ומשזה סירב - פיטר אותו

ראש מערך התקשורות אנתוני סקרמוצ'י במסיבת עיתנואים בבית הלבן 21 ביולי (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
ראש מערך התקשורות אנתוני סקרמוצ'י במסיבת עיתנואים בבית הלבן 21 ביולי (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

דרמה צבעונית ומלאת רגעי שיא טראגיים-קומיים, ואולי נכון לומר עוד דרמה צבעונית, מתרחשת בימים אלו במקום שאמור לנהל את המעצמה הגדולה בתבל – הבית הלבן שבוושינגטון, ארצות הברית. כנהוג בממשלו של הנשיא דונלד טראמפ הכל קורה בפומבי ובבוטות, כאשר הציבור עשוי להתעדכן ישירות מחשבון הטוויטר של הנשיא ואנשיו מדברים שבעבר היו אולי נעשים בחדרי חדרים.

דובר הבית הלבן לשעבר, שון ספייסר, בימים יפים יותר (AP Photo/Andrew Harnik)
דובר הבית הלבן לשעבר, שון ספייסר, בימים יפים יותר (AP Photo/Andrew Harnik)

בלב הסערה הנוכחית עומד אנתוני סקראמוצ'י, אשר נכנס לפני כעשרה ימים לתפקיד "מנהל התקשורת" בבית הלבן. התפקיד נמצא בתווך שבין דובר ליועץ עבור הנשיא, ועם כניסתו של סקראמוצ'י לתפקיד הוא טרח להדגיש ולהבהיר כי הוא יהיה כפוף ישירות לנשיא, ולא לראש הסגל בבית הלבן – ריינס פרייבוס באותה עת.

סקראמוצ'י לא היה חדש לתקשורת האמריקאית או לספירה הפוליטית בארה"ב, המשלבת בצורה כה סרת טעם בין אנשי עסקים ופוליטקיאים. לצד קריירה כמנהל קרן גידור בוול סטריט התבלט סקראמוצ'י בין ה-53 – המכנה עצמו לעתים בגוף שלישי "ה-מוצ'" (The Mooch) – בהופעות טלוויזיוניות חדות לשון והופעה חלקלקה. בין היתר תקף לא אחת את טראמפ בימים שבהם התמודד על המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית.

כניסתו של סקראמוצ'י לתפקיד סימנה את תחילתם של עשרה ימים סוערים למדי בביצה הוושינגטונית, שהחלו בהתפטרותו של דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אשר התנגד לכניסתו של המנהל החדש לתפקיד וגם נחשב כנאמנו של פרייבוס, ראש הסגל. ספייסר, אשר קשה לומר כי הצטיין בתפקידו כדובר והעניק לעולם כמה רגעי שיא (יש יאמרו עצובים, יש יאמרו מצחיקים), הסביר את התפטרותו בצורך להמנע מנוכחותם של "יותר מדי טבחים במטבח" של הנשיא טראמפ.

סקראמוצ'י הופיע בחדר התדרוכים העיתונאיים להופעה קצרה והציג את מה שנראה היה כקו אסטרטגי חדש למדיניות התקשורתית בבית הלבן: הדגשת "אהבתו" לנשיא, והבטחה לשרת את האג'נדה של הנשיא באופן טוטאלי. את הופעתו סיים במחווה בלתי פורמאלית ויוצאת דופן לחדרים המעונבים של הבית הלבן, כאשר הצמיד ידו לפיו והפריח נשיקה לאוויר. המשך הקו הדוברותי החדש נמשך כאשר שרה האקבי-סאנדרס, סגניתו של ספייסר המתפטר ודוברת הבית הלבן החדשה, פתחה את תדרוך העיתונאים הראשון בהובלתה כדוברת בהקראת מכתב שהנשיא קיבל מילד בן 9 המכונה על ידי חבריו "פיקל" (מלפפון חמוץ) ובו מבוטאת הערצת הילד לנשיא.

כאמור, זו הייתה רק הפתיחה ל"כהונה" הסוערת בת עשר הימים של המוצ'. ביממה שלאחר מכן טרח יועץ התקשורת למחוק ציוצים מן העבר – ציוצים שמן הסתם זכו לתהודה באותה עת, כמו תמיכתו בהילרי קלינטון לנשיאות על פני טראמפ. בציוץ שעשוי לשמש כהגדרה למושג שגי נהור הצהיר "שקיפות מלאה: אני מוחק ציוצים מן העבר. דעותי מן העבר התפתחו ולא צריכות להסיח את הדעת מסדר היום שהנשיא מקדם".

את המשך הופעותיו ודבריו של סקראמוצ'י ניתן לתאר כמתקפת חיוכים והבעת תמיכה ואהבה לנשיא בתכניות האירוח השונות, יחד עם מתקפת חורמה פנימה לעבר אנשי הסגל. אחד מאנשי הצוות במערך התקשורת של הבית הלבן התפטר במחאה לאחר שסקראמוצ'י התבטא פומבית על כוונתו לפטר את כל אנשי צוותו בגלל הדלפות, תוך שהוא מדגיש כי יש לו סמכות ורשות לעשות כן מאת הנשיא.

ההתבטאות הזו של יועץ התקשורת באה לאחר שדבר קיומה של ארוחת ערב משותפת לסקראמוצ'י ולבכירי רשת הטלוויזיה פוקס ניוז נודע ברבים. סקראמוצ'י כינה את ההדלפה פגיעה בבטחון האומה, לא פחות, והתקשר לעיתונאי שפרסם את הידיעה על ארוחת הערב בדרישה כי ימסור לו את שמו של המדליף, לטובת האומה.

העיתונאי של המגזין ניו-יורקר, ראיין ליזה, פרסם את התמליל של שיחת הטלפון שקיים עם סקראמוצ'י (תוך שהוא מציין שסקראמוצ'י לא ביקש שהשיחה תתקיים אוף רקורד). קריאה התמליל מעוררת מבוכה: גם בגלל השפה הבוטה (בין היתר מדגיש סקראמוצ'י כי הוא שונה משאר אנשי הנשיא כמו סטיב בנון, האסטרטג הראשי של הבית הלבן, שכל מה שמעניין אותו זה "למצוץ לעצמו"), ואולי יותר מכך בגלל שכרון הכוח הכמעט מוטרף שעולה ממנה.

לאחר שסקראמוצ'י דורש במפגיע כי ליזה ימסור את שמו של המדליף לטובת האומה האמריקאית, והאחרון מסרב, עובר סקראמוצ'י לאיום כי יפטר את כל אנשי צוותו, כאמור. לאחר מכן משכנע עצמו יועץ התקשורת תוך כדי דיבור כי המדליף – בין היתר של הצהרת ההון של סקראמוצ'י, שהיא מידע גלוי, אך נראה שהוא לא היה מודע לכך – הוא בעצם ריינס פרייבוס, ראש הסגל של הבית הלבן בעצמו, המעוניין לנטרלו. סקראמוצ'י עובר אז לדבר על פרייבוס בשפה בוטה ומבטיח לעיתונאי שהוא ידאג לפיטוריו של ראש הסגל העוין.

סקראמוצ'י פנה לטוויטר מיד לאחר השיחה הזו ודרש חקירה פדראלית של ההדלפות מהבית הלבן. בציוץ תייג סקראמוצ'י את ה-FBI, הבולשת הפדראלית, ואת ראש הסגל פרייבוס, במה שפורש בציבור – תוך הכחשות נמרצות אך לא משכנעות של סקראמוצ'י – כהפניית אצבע פומבית על פרייבוס כמקור ה"הדלפות" כביכול.

פרייבוס, אחד מאנשי המנגנון הרפובליקני שהעמידו עצמם לטובת הנשיא טראמפ, אכן פוטר יומיים לאחר מכן. לא ברור אם לפרייבוס נודע על הפיטורים כמו לשאר הציבור האמריקאי – דרך ציוץ של הנשיא – או שמא נודע לו על כך זמן קצר לאחר מכן. בכל מקרה, ראש הסגל סולק מהתפקיד במהלך שנראה כהשפלה פומבית. באותו ציוץ הודיע הנשיא על מינויו של ג'ון פ. קלי, גנרל בדימוס בן 67, מזכיר המחלקה לביטחון לאומי בממשל עד למינויו החדש.

https://twitter.com/RealDonad_Trump/status/891090966949617664

קלי הראה כי אין בכוונתו לבזבז זמן, וסמוך לאחר השבעתו לתפקיד ראש הסגל החדש בחדר הסגלגל בבית הלבן דרש מסקראמוצ'י להתחיל להכפיף עצמו אליו ולדרישותיו. סקראמוצ'י סירב, ככל הידוע, ופוטר כעבור מספר שעות, עשרה ימים בסה"כ לאחר מינויו.

אם להתבונן על הפן המהותי יותר של הדברים, עשר הימים האחרונים היו ימים קשים באופן כללי לממשל טראמפ, אשר ציין שישה חודשים לכהונתו. מבקריו הרבים בארה"ב מציינים את העובדה כי הרפובליקנים, השולטים בשני בתי הקונגרס ובבית הלבן, לא הצליחו להעביר אף לא חקיקה משמעותית אחת. כשלונם הבולט ביותר הוא במימוש הבטחת הבחירות המרכזית שלהם – לבטל ולהחליף את רפורמת הבריאות של אובמה המאפשרת ביטוח בריאות לעשרות מיליוני אמריקאים. הצעה בנושא זה נפלה במהלך השבוע האחרון, לאחר ששלושה סנאטורים רפובליקנים הצביעו "נגד" יחד עם הדמוקרטים, לרבות הסנאטור הבכיר והמועמד לנשיאות בעבר ג'ון מקיין.

טראמפ מציג את אחוזי התמיכה הנמוכים ביותר שנמדדו אי פעם בשלב זה לנשיאות על ידי מכון גאלופ, הסוקר את תמיכת הציבור האמריקאי בנשיאם כבר עשרות שנים. טראמפ נשא נאום, שעורר ביקורת רבה, בפני מחנה של הצופים השבוע לא נרתע הנשיא מנושאים פוליטיים ומעוררי מחלוקת. לכל זה יש להוסיף את החקירות הרבות והמסועפות הנערכות בענייניו, את ביקורתו המשתלחת באנשי ממשלו עצמו שמינה לאחרונה כמו ג'ף סשיונס שר המשפטים, ואת ההתדרדרות במעמדה הבינלאומי של ארצות הברית מול יריבותיה כמו רוסיה וגרמניה, את ניסוי הטילים הצפון-קוריאני, ולהסיק מסקנות נוגות על מצבו של העולם בעת הזו.

לעומת הביקורות מדגישים טראמפ ואנשיו, בהם סקראמוצ'י עד אמש, את מצבה המצוין של כלכלת ארה"ב, ומקפידים לתקוף את אובמה וממשלו. העובדה כי חוסנה של כלכלת ארה"ב לא יכולה להיות מיוחסת עדיין לפעולות הממשל החדש, שטרם אישר תקציב משלו, אלא דווקא לפעולת הממשל המושמץ, אינה מפריעה לקו הסברה זה.

אגב, סקראמוצ'י עצמו הצטרף לטיסת אייר פורס 1 אשר לקחה את הנשיא לנאום בפני מחנה הצופים. מאוחר יותר נודע לניו-יורק פוסט כי באותה עת כרעה אישתו ללדת את בנם, שנולד במזל טוב. עוד נודע כי זמן מה לפני כן דרשה אישתו של סקראמוצ'י גט, וזאת בשל התמקדותו של בן זוגה בהשגת תפקיד בממשלו של טראמפ.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!