דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

חיפה כימיקלים / יממה מאז הודיעו על פיטורים: ביקורת נוקבת על חיפה כימיקלים

השר אלקין: "מנסים להפעיל לחץ על הממשלה כדי שתשתנה ההחלטה השיפוטית" | חבר בוועד חיפה צפון: "המפעל התחיל כמפעל ממשלתי, באיזשהו שלב הפריטו והחזירות עלתה" | מנכ"ל החברה: "יונה יהב הלך באופן אישי על ראשם של העובדים והמנהלים" | האם המדינה תיקח אחריות מלאה או תסתפק ברגולציה?

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יממה עברה מאז הודיעה אתמול (רביעי) בבוקר הנהלת חיפה כימיקלים כי בכוונתה לסגור את שני מפעליה ולפטר 800 עובדים, והביקורת סביב התנהלות החברה הולכת וגוברת. השר להגנת הסביבה זאב אלקין מאשים את ההנהלה במשבר בו מצויה החברה, ומתפלא על הודעת הסגירה של המפעל הדרומי, שניתן להחזירו לפעילות במהירות. ראש עיריית דימונה בני ביטון מאמין שהבעיה קלה לפתרון, ויש גם מי שלא אומר נואש מהסיכוי לפתוח מחדש את המפעל. אז מדוע דרושים הפיטורים ? חבר הועד הצפוני, אלי לוטטי תוקף, "המנכ"ל נדב שחר לא יודע לנהל. הוא האשם היחיד. הוא משתמש בנו כבני ערובה. לנו אין ברירה".

חיפה כימיקלים הוא מפעל שהתרגל ליחס מיטיב בעבר, וכעת מתקשה להתמודד עם היפוך המגמה מצד המדינה, הכופה עליו רגולציה הדוקה וקשוחה. עת הכריז הבוקר על פיטורי כלל העובדים, רבים מערערים על ההצדקה והצורך בפיטורים, וחושדים שמדובר בתרגיל שנועד להפעלת לחץ על הרגולטורים ועל עיריית חיפה, על מנת לרכך את עמדותיהם בכדי להשיב את המפעל לפעולה.

זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90

השר אלקין מגנה את הנהלת החברה

החשוב מבין מקבלי ההחלטות שהגיב עד כה הוא השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד). בראיון ל-YNET, אמר השר: "במקום לקחת אחריות על הטעויות שלהם ולתת עוד חמצן של זמן על המעבר הזה שדרוש של ממש תקופה קצרה לפחות להפעלת המפעל הדרומי, הם למעשה מנסים להפיל את זה עוד פעם, להפעיל לחץ על הממשלה אולי בתקווה שתשתנה ההחלטה השיפוטית, בעיני זה מופרך", והוסיף: "לא קראתי את המכתב שנשלח לראש הממשלה, אבל מה שהיה נדרש מג'ולס טראמפ, ובעיקר מהמנכ"ל שלו זה לא מכתבים נוגעים ללב, אלא פעולה ולהיערך. עכשיו אנחנו מגיעים למצב שאין מגון במפעל הדרומי לאיזוטנקים. מי הפריע להם תוך שלושה חודשים להכין את המיגון הזה?".

דברים חריפים ביותר נשמעו מפי אלי לוטטי, חבר בוועד העובדים במפעל הצפוני. בראיון בתכנית "סדר יום" בהנחיית קרן נויבך, הוסיף לוטטי "הפתרון זה לרדת ממצב של חזירות למצב עסקי, שכולם מרוויחים. האמוניה זה מרכיב אחד, שמהווה 10% מהמוצר הסופי שלנו. הוא יכול להביא את זה בצורה זו או אחרת. אנחנו מהווים 60% מהשוק העולמי של חנקת אשלגן. הוא מאשים את כל המדינה ואחותו – את העירייה והממשלה, זה נדב שחר. הוא הימר על גורל החברה. הם חשבו שיכולו לשכנע את כל הרגולציה בצדקת דרכם ושישאירו לו את המיכל ולכן הוא לא נערך. כנראה היו הבטחות שהמיכל ימשיך לפעול עוד הרבה שנים. הוא הוביל למצב של אין ברירה – או המיכל או כלום. בנו הוא משתמש כבני ערובה. זה בלתי אנושי מה שהוא עשה לנו. זה הבית שלנו ואנחנו נילחם על זה. המפעל התחיל כמפעל ממשלתי, באיזשהו שלב הפריטו והחזירות עלתה. אפשר להחזיר את זה להלאמה או למשהו שמוכן להפעיל את זה בצורה נורמלית. הפתרון של האיזוטנקים אפשרי".

בני ביטון, ראש עיריית דימונה, אמר: "ביום ראשון או שני תהיה ישיבה של 'המנחה הלאומי' של פיקוד העורף, לשכת ראש הממשלה וכל הגופים המקצועיים. ההודעה של החברה היא בסגנון 'תחזיקו אותי' אבל זה עלבון גדול לעובדים. זה 2.5% מהתל"ג של ישראל. הבעלים של חיפה כימיקלים הבינו שהם צריכים להרוויח פחות".

גם עו"ד רשף חן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, אומר כי ההחלטה על סגירת חיפה כימיקלים שגויה, והפתרון של המדינה לאמוניה מסוכן לציבור: "אין כל צורך לסגור את מפעל חיפה כימיקלים. המפעל כשלעצמו איננו מסוכן, אלא שאוניית האמוניה ומיכל האמוניה הם סכנה בלתי נסבלת ונכון וטוב שעבודתם הופסקה. הפתרון הנכון הוא להמשיך לייבא אמוניה באמצעות איזוטנקים עד אשר יקום מפעל לייצור רציף בנגב. הפתרון הזה איננו מסוכן, הוא בטוח הרבה יותר מהפתרון שמקודם על ידי המדינה של הבאת אניות קטנות ועגינה קבועה במפרץ חיפה".

במקביל, הקימו עובדי חיפה כימיקלים דרום מאהל מחאה בתוך המפעל ומחוצה לו, והם חוסמים את דרכי הגישה למפעל. העובדים נערכים להתבצר במקום עד שיימצא פתרון למשבר. יהודה פרץ, יו"ר ועד העובדים אמר אמש כי "סגירת חיפה כימיקלים דרום היא סיכול ממוקד של הפריפריה. לא ויתרנו במשך חמישה חודשים ואנו לא מתכוונים לוותר עכשיו. היום המאבק נכנס לשלב חדש ומי שירצה לפנות אותנו, יצטרך לעשות את זה בכוח. לא ניתן להמשיך לשחק על גבנו ולפגוע בפרנסתנו ובעתיד ילדינו. אני רוצה להודות ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, על הרוח הגבית ועל ניהול המאבק. אנו נחושים וחזקים ולא נצא מכאן עד שיימצא פתרון אמיתי".

התבצרות עובדי חיפה כימיקלים דרום במפעל (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
התבצרות עובדי חיפה כימיקלים דרום במפעל (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

מנכ"ל חיפה כימיקלים: גם אותי מפטרים

מנכ"ל המפעל נדב שחר התראיין גם הוא היום בתכנית "מה בוער" בגלי צה"ל וטען שהסגירה לא קשורה למיכל האמוניה. "אנחנו כבר 9 חודשים מנהלים עם הממשלה דו שיח איך להביא אמוניה. ב-1 במרץ נתנו לממשלה 12 אפשרויות שקיימות בעולם לגבי איך להביא אמוניה. אין לנו היום איזוטנקים, זה כי לא נתנו לחיפה כימיקלים היתר מהמשרד להגנת הסביבה. כדי להביא גרם אחד של אמוניה אתה נדרש להיתר". גם שחר הבחין בין המפעל הדרומי והצפוני. "יונה יהב שלל את רישיון העסק של המפעל ב-1 לאפריל. הוא שלל את רישיון העסק של צינור האמוניה ב-1 לדצמבר 2016 ולא הסכים לחתום על היתרי בניה שאנחנו נדרשים להקים אותם כדי לעמוד בדרישות חוק אוויר נקי. יונה יהב הלך באופן אישי על ראשם של העובדים והמנהלים במפעל חיפה כימיקלים צפון ויצר סיטואציה שגם אם עכשיו השר אלקין ייתן לי למלא את מיכל האמוניה, אני לא אצליח להפעיל את חיפה כימיקלים צפון. זה לא שההנהלה מפטרת את העובדים. החברה נסגרת. המכתבים מתחילים ממני ומטה. אנחנו קבוצה בינלאומית, שמפטרים מההנהלה ואת כולם".

עמיחי זיידר, סמנכ"ל התפעול בחברה התראיין בתכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM, ובה אמר: "לפני חודש התקבלה החלטת הממשלה להבאת אמוניה בטווח הקצר באניות עם מעקף על המיכל, ואם לא, אז באיזוטנקים, אך שום דבר לא השתנה. אנחנו 4 חודשים לא עובדים ואי אפשר יותר. לחברה כזו, עם עלויות כבדות נכבדות, כל יום יש הפסד של מליון שקל. במצטבר מעל 100 מליון שקל. המפעל הוא רווחי. במצב בו, ההוצאות הקבועות ממשיכות. החברה שילמה את המשכורת עד השקל האחרון בלי שהוא עשה כלום. אם נמשיך כך לא נוכל לשלם פיצויים לעובדים. בעל הבית החליט שהוא לא מוכן להמשיך".

יונה יהב נמצא כעת בחו"ל, ולפי דיווחים שונים שוחח בטלפון עם שרים בממשלה בכדי שיסיר חלק מההתנגדויות שלו למתן היתרי בניה ורישוי עסק. העירייה צפויה להמשיך להתנגד לפתרון הכולל יבוא אמוניה באניה, אך עשויה להתרצות בנושאים האחרים שבמחלוקת.

פיטורים ללא הצדקה

עד כה נקטו בחיפה כימיקלים בגישה לפיה גורמי המדינה אמורים לחלץ אותם מכל הקשיים שהערימו בפניהם בעיריית חיפה ובבתי המשפט. ניסיונות אלו כשלו, ולמרות שגורמי המדינה צידדו פעמים רבות ברוב טענותיהם המשפטיות, בית המשפט העליון פסק פסיקה קשה שמונעת את חידוש פעולת המפעל הצפוני עד אשר יסולקו כל שאריות האמוניה מהמיכל שאמור להיסגר. במקביל, עיריית חיפה מטרפדת את החלטת הממשלה, המתירה יבוא אמוניה באוניה. נסיונות המאבק של החברה בפסיקות בית הדין, ובדרישות העירייה העמיקו את מצבה, כאשר גם פיטורים לא יעזרו לבעלים. במקרה של סגירת החברה, מוטל עליה לפנות את המפעל הצפוני, אשר קרקעותיו נשכרו מבז"ן. זו היא פעולה יקרה מאוד, שדווקא מצדיקה את המשך העסקת העובדים לטיפול בהליך מורכב ויקר זה.

ראש העיר חיפה יונה יהב בדיון בבית המשפט המשפט העליון בנושא האמוניה 4 לאפריל 207 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
ראש העיר חיפה יונה יהב בדיון בבית המשפט המשפט העליון בנושא האמוניה 4 לאפריל 207 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

דרושה נחישות מצד המדינה

עד כה עשתה המדינה שינוי משמעותי בכך שעברה ממצב של חוסר מעורבות בנעשה ביחס לחיפה כימיקלים, להצבת תביעות שהולכות ומקשיחות. אלא שאת הנחישות הזו אפשר להפעיל לא רק במטרה להקשות על המפעל, אלא גם בכיוון של הפעלתו מחדש, ללא הבעלים וההנהלה שכשלו. פיטורי העובדים בדרום יכולים לפגוע בבעלים, לו המדינה תחליט להלאים את המפעל החדש יותר בנגב, אשר יש לו אפשרויות נוחות לגדול ולהתפתח בעתיד – עתודות קרקע, והקמת מפעל לייצור אמוניה בסמוך אליו. שני המפעלים רווחיים ביותר, אלא שעל המפעל הצפוני תלוי צל בדמות תביעת להשבת הקרקע לבז"ן, והיעדר מיכל תפעולי בגודל מתאים.

באם נציגי המדינה לא מעוניינים להיסחט כלכלית או רגולטורית על ידי בעלי החברה, עליהם להציב אפשרות ממשית של הלאמה של החברה על מפעליה, ולהיות מוכנים להפעילה, בייחוד כלפי חיפה כימיקלים דרום, אשר מצבו משופר, וחלופות התעסוקה של עובדיו כמעט ואינן קיימות. טענות ההנהלה לגבי אי מתן היתר ליבוא באיזוטנקים הן טענות נכונות, אלא שלא בטוח שהן כנות. במשרד להגנת הסביבה הסבירו שבקשות אלו לא היו מפורטות, ולכן לא נענו. המשרד יתקשה מאוד להקל על החברה כעת, לאחר שמבקר המדינה הצביע על חשדות לפלילים על התנהגות המשרד בעבר, אשר כביכול סייעה לחברה. ואילו במשך רוב הזמן נתלתה החברה בסיכוי להמשיך להשתמש במיכל במפרץ, במקום להיערך בצורה רצינית, ולא רק באופן שטחי, לאספקה בדרכים חלופיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!