דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המצעד הגאווה בירושלים

מאבק לשוויון / תחת אבטחה כבדה: כ-25 אלף בני אדם צעדו במצעד הגאווה בירושלים

22 חשודים עוכבו על ידי המשטרה לחקירה, אחד מהם נשא סכין לגופו | אורי, אביה של שירה בנקי ז"ל התייחס לנושא המצעד 'דת ולהט"ב' וקרא מעל הבמה: "שירה לא נרצחה בגלל הדת היהודית. שירה נרצחה בגלל קיצוניות והומופוביה"

  • צילום: אידאה
    צילום: אידאה
  • צילום: נעם אלקלעי
    צילום: נעם אלקלעי
  • צילום: נעם אלקלעי
    צילום: נעם אלקלעי
  • מצעד הגאווה בירושלים 2017. צילום: נעם אלקלעי
    מצעד הגאווה בירושלים 2017. צילום: נעם אלקלעי

כ-25 אלף צועדות וצועדים השתתפו את מול (חמישי) במצעד הגאווה בירושלים. זו השנה השנייה שהמצעד עובר את רף 20 אלף הצועדים, ומאובטח על ידי מעטפת כבדה של שוטרים במדים, סמויים ולוחמי מג"ב. מהמשטרה נמסר כי לפני האירוע ובמהלכו עוכבו 22 חשודים שביקשו לשבש ולפגוע במהלכו התקין של המצעד. בחיפוש שבוצע בתיקו של אחד החשודים נמצא סכין. במקביל לכך, בכניסה לגן הפעמון, הפגינו מספר מועט של פעילי להב"ה נגד המצעד אך לא נרשמו הפרות סדר.

האירוע החל בהתכנסות המונית בגן הפעמון והצעדה התקדמה לכיוון גן העצמאות, שם התכנסו המשתתפים והמשתתפות לעצרת. הצעדה עברה בצומת רחובות קרן היסוד וג'ורג' ושינגטון, במקום בו דקר ישי שליסל למוות את הנערה שירה בנקי ז"ל, בזמן שצעדה במצעד לפני שנתיים. אלפי צועדים הניחו פרחים לזכרה ונעצרו לשיר שירים תחת שלט עם תמונתה ועליו ציטוט של שפינוזה: "מוטב ללמד את הטוב מאשר לגנות את הרע", אותו ציטוט שחרוט גם על מצבתה.

צילום: נעם אלקלעי
צילום: נעם אלקלעי

"הרבה יותר קשה להעביר מסר מורכב, כמו המסר של המצעד הזה," אמר בנאומו אורי בנקי, אביה של שירה. "נושא המצעד השנה – דת והקהילה הלהטבי"ת, חשוב בעינינו לא רק כשלעצמו אלא כדגל וסמל למתינות שכל כך חסרה אצלנו. שירה לא נרצחה בגלל הדת היהודית. שירה נרצחה בגלל קיצוניות והומופוביה. ההתפלות בשם הדת לקהילה הלהט"בית היא פתרון נוח למי שרוצה לאחד קהלים כנגד קבוצה חלשה." בנקי התייחס בדבריו לחשיבות של שמירת המרחב הציבורי כמורכב ומגוון, במיוחד במקומות רגישים כמו ירושלים. "רגשות יש לכולם, אך פעמים רבות אנשים וקהילות טוענים לסף רגישות גבוה במיוחד ובתוך כך מסרבים לכל פשרה שהיא בתוך המרחב הציבורי. יתכבדו כולם ויהיו כולם פחות רגישים. רוצים או לא, כולנו כאן כדי להישאר. אף אחד לא הולך להיעלם. כדי שכולנו נוכל לחיות כאן ביחד נצטרך ללמוד להכיר ולקבל ככל האפשר. לא לשרטט קווים אדומים בכל עניין ולא לדרוך על קווים אדומים, אלא רק כמוצא אחרון בהחלט."

מותו של הזמר והבמאי אמיר פרישר גוטמן, שטבע למוות לפני כשבועיים, הורגש היטב לאורך המעצד והעצרת. גוטמן ביקש לעמוד בראש המצעד הירושלמי השנה וקרא להמונים להגיע אליו. חברתו של גוטמן, הזמרת מיכל אמדורסקי, שגם הייתה עמו ברגעיו האחרונים, הופיעה על הבמה והתייחסה למאבקו של פרישר גוטמן על זכותם של זוגות להט"בים לאמץ ילדים ולהתקבל כמשפחות שוות זכויות בחברה הישראלית. בין היתר הזמינה אמדורסקי לבמה את אחיו של גוטמן ובני משפחה נוספים, וחברים קורבים של השניים. "הבנות שלי מילה ונינה נולדו לבית שכל יום הסתובבו בו הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים ובי. חינוך של הורים משפיע כל כך על קבלה של ילד. מי מחליט בשבילנו מה נורמלי ומה לא?!" אמרה אמדורסקי. "יהיה קשה לשנות דעות של אנשים שהחדירו להם פחד מלידה. הילדים שלנו הם דור העתיד. המלחמה שלנו היא לא להסביר לעכשיו, אלא להסביר לדור העתיד שאנחנו אנשים אמיתיים, נורמליים ולא שונים בגלל ההעדפה המינית שלנו ולכן מגיעות לנו כל הזכויות." אמדורסקי התייחסה לאירועי השבועות האחרונים וביניהם הסערה סביב הודעת משרד הרווחה כי לא יאפשר לזוגות להט"בים לאמץ, וקראה למדינה ולפעילים להיאבק למען זכות בסיסית זו.

צילום: נעם אלקלעי
צילום: נעם אלקלעי

"25 אלף צועדים וצועדות הוכיחו שמצעד 2016 לא היה חלום, אנחנו כאן כדי להישאר, ככה נראית מהפכה" אמר ערן גלובוס, יו"ר הבית הפתוח בירושלים. גלובוס התייחס בדבריו לפסיקה של בג"צ כי בית המשפט העליון לא יכריע בסוגיית הפונדקאות ללהט"בים בחצי השנה הקרובה ודרש מהמדינה להכריע בנושא. "אנחנו מנצחים. כן, למרות שלא תמיד זה מרגיש ככה. גלים של להט"בופוביה מטוקבקסטים עד למסדרונות הכנסת, להט"בופוביה שמתגלמת גם בפסיקת בג"ץ הבוקר. הפסיקה הזאת מאכזבת ומוכיחה שגם לבית המשפט העליון יש דרך ארוכה לעבור. הוא צריך להבין, כמו כל מקבלי ההחלטות במדינה – לא נסתפק בפירורים. הציבור במדינת ישראל עם הקהילה הגאה, והיום הזה מוכיח את זה."

צילום: נעם אלקלעי
צילום: נעם אלקלעי

הסופרת והעיתונאית יעל משאלי, אישה דתייה ואמא לבן הומו, נשאה דברים על במת העצרת והתייחס לנושא המצעד השנה – 'דת ולהט"ב' ולכך שמדובר בסוגייה רגישה מנקודת מבטה האישית: "אני לא רואה סתירה בין הבחירה הזאת לבחירה בין אלוהים ובתורה, אבל אם הייתה סתירה כזאת הייתי בוחרת בילד שלי ובחיים שלו, וזה מבחן המסוגלות ההורית היחיד שרלוונטי" אמרה משאלי. "איפה היינו לפני 10 שנים ואיפה אנחנו היום. במגזר הדתי מדובר על מציאות חדשה. על כל גלי הבהלה שמציפים מפעם לפעם. אנחנו לא רודפים היום אחר אף רב. הם רודפים אחרינו. המיינסטרים הדתי כבר לא במקום מבוהל. אין בית, ואין משפחה, שכונה ויישוב או סניף בני עקיבא ועזרא וישיבה תיכונית גבוה ואולפנה או מדרשה שאין בה להט"בים והם רואים ושומעים אותנו!"

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!