דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקלטים לנשים מוכות

מקלטים לנשים מוכות / התעריף לאשה וילדיה במקלט לנשים מוכות יוגדל לכ-20,000 ש"ח בחודש

לאחר שלא עודכן 15 שנים, משרד הרווחה הודיע כי התעריף יגדל ב-5,000 שקלים | חיים כץ: "העדכון יאפשר לעמותות לספק שירות נרחב ואיכותי יותר לנשים ולילדים שעזרו אומץ לצאת מהתופת"

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

התעריף שמשלם משרד הרווחה למקלט לנשים מוכות יוגדל לכ-20,000 שקלים בחודש, כך הודיע אתמול (ראשון) משרד הרווחה. התעריף ישולם למקלטים החל מאוגוסט 2017 ויחול באופן רטרואקטיבי מאפריל 2017, זאת לאחר 15 שנים בהם התעריף לא עודכן, ולאחר שבחודש האחרון הודיעה עמותת ל.א לאלימות כי היא נאלצת לסגור מקלטים לנשים למוכות עקב קשיים כלכליים. שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר, "אני מודה לצוות המקצועי על שגיבש במהרה פתרון, תיקנו עוול של שנים. עדכון התעריפים יאפשר לעמותות לספק שירות נרחב ואיכותי יותר לנשים ולילדים שעזרו אומץ לצאת מהתופת, וכעת מתמודדים עם משבר עצום ונדרשים לסיוע מקיף על מנת להשתקם".

על פי הודעת המשרד, התעריף יעודכן בכ-33% מ-14,797 שקלים לאשה ושני ילדים (בממוצע), ל-19,654 שקלים בחודש, עלייה של כ-5,000 שקלים לחודש. התעריף החדש כולל שדרוג כ"א אדם תוספתי שמשקף את דרישות המשרד לקיום מרחב טיפולי מקצועי ומכיל, כמו למשל כ"א שייתן מענה חינוכי וטיפולי לילדים ולצרכים בתחום בריאות הנפש. התעריף ישולם עבור כל אישה, בין אם הגיעה לבדה או עם ילדיה, והוא מבוסס על נתוני 2016 המראים כי כ- 38% מהנשים הגיעו  לבדן, כ-25% הגיעו  עם ילד אחד, כ-19% הגיעו עם שני ילדים, כ-10% הגיעו עם 3 ילדים ,וכ-7% בלבד עם למעלה מ-3 ילדים. התעריף החדש יאפשר מימון טיפול בנשים וילדים עם צרכים מתחום בריאות הנפש בכל המקלטים, דבר שניתן עד עתה ל-6 נשים בלבד בשני מקלטים ייעודיים. כמו כן התעריף החדש ירחיב את המענים החינוכיים והטיפוליים עבור הילדים.

ח"כ חיים כץ, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ חיים כץ, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. צילום ארכיון: פלאש 90

מהמשרד נמסר כי התעריף החדש אושר לאחר בחינה של כל גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד ולאחר פגישה שנערכה בראשות מנכ"ל משרד העבודה והרווחה ד"ר אביגדור קפלן וגורמי מקצוע בכירים במשרד, יחד עם נציגות העמותות המפעילות מקלטים. בפגישה זו, התבשרו העמותות על מתן מקדמות לסיוע מידי, ובחינת מתן תשלום רטרואקטיבי של התעריף המשודרג.

על אף ההודעה של משרד הרווחה בעמותות טרם קיבלו את ההודעה בנוגע לעדכון התעריף. לדברי יעל גולד מעמותת ל.א לאלימות היא לא מכירה את עדכון התעריף וכאשר הם יקבלו אותו הם ילמדו אותו ולאחר מכן יבינו איך הוא משפיע על עתיד המקלטים.

מנתוני משרד הרווחה עולה שבשנת 2016 הגן וטיפל משרד העבודה והרווחה בכ-730 נשים וכ-1,100 ילדים נפגעי אלימות, במסגרת 14 מקלטים ברחבי הארץ. לאחר יציאתן מהמקלט קיבלו כ-150 נשים שהיו זכאיות על פי חוק מענק הסתגלות בגובה 8,000 לאישה יחידה ו-10,000 לאישה עם 2 ילדים. נשים שהיו זכאיות להבטחת הכנסה המשיכו בזכאות גם במהלך השהות במקלט.

בנוסף, מפעיל המשרד 12 דירות מעבר לטיפול ושיקום נשים שסיימו את שהייתן במקלט ובדרכן לחיים עצמאיים. את הנשים השוהות בדירות מלווה צוות מקצועי ובהן, בין היתר, מושם דגש על שיקום תעסוקתי, הכשרה ולימודי מקצוע ו/או לימודים אקדמיים, במטרה לפתח כישורי פרנסה ולעודד עצמאות כלכלית כדי לגדוע את התלות בבן הזוג שהתנהגותו אלימה וכך לעצור את מעגל האלימות. נוסף לכך מופנית כל אישה להמשך טיפול במחלקה לשירותים חברתיים באזור מגוריה החדש, או לאחד מכ-100 מרכזי טיפול ומניעת אלימות במשפחה ברחבי הארץ.

מלבד עדכון התעריף נמסר ממשרד הרווחה כי בימים אלה הוא עובד על יישום חוק "זכויות נשים יוצאות מקלטים" שהינו הרחבה של חוק "שירותי הרווחה, מענק הסתגלות לנשים יוצאות מקלטים", ובמסגרת זו תחול הרחבה של תכנית הליווי ליוצאות מקלט והרחבת מסגרות השיקום החוץ ביתיות, אשר יכללו המשך ליווי מקצועי למשך שנה לאחר צאתן מהמקלטים בדגש על שיקום אישי ותעסוקתי. חוק זה מתווסף לתיקון חוק להבטחת הכנסה לנשים במקלטים, עליו עמל המשרד בשיתוף המוסד לביטוח הלאומי ומיושם החל מ-1.6.17 הלכה למעשה, לפיו תיבחן זכאות להבטחת הכנסה עבור כל אישה הנכנסת למקלט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!