דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבי ים

טבע ישראלי / צפו במחזה המרהיב: צבי ים קטנטנים שזה עתה בקעו, עושים דרכם אל הים

עונת בקיעת האבוקעים (צבי ים שזה עתה נולדו) בפתח והמדינה כולה במתח | ואם לא כולה, אז לפחות חובבי הטבע וגם רשות הטבע והגנים שמפצירה בציבור הרחב לעשות כל שניתן על מנת לשמור על בעלי החיים היפים והמיוחדים הללו

צבי הים הקטנים, שזה עתה בקעו מהביצים בקינים, עושים דרכם אל הים (צילום: יתיר שמיר)
צבי הים הקטנים, שזה עתה בקעו מהביצים בקינים, עושים דרכם אל הים (צילום: יתיר שמיר)

עונת בקיעת ביצי צבי הים החלה ועימה גם המראות המרגשים של עשרות צבי ים קטנים שזה עתה בקעו מהביצים העושים דרכם מהקן בזחילה נמרצת אל הים הפתוח.

בימים אלו מתחילה עונת הבקיעה של האבקועים (צבי ים שזה עתה נולדו) מתוך הקינים שעל חופי הים. האבקועים המגיחים החוצה, מנווטים היישר לכיוון האור הבוהק ביותר. בחופים שוממים או כאלה המנוהלים כשמורת טבע – אור הירח ונצנוץ הכוכבים המשתקפים בפני הים וקצף הגלים הם האזור הבהיר ביותר בחוף, והאבקועים מנווטים אליו.

(צילום: יתיר שמיר, רשות הטבע והגנים)

שלב בקיעת הביצים מסמן למעשה את סיומה של עונת הרבייה שמתחילה בחודש מאי. הנקבה עולה בלילות אל חופים חוליים, חופרת גומה ומטילה בה 140-70 ביצים. לאחר מכן, מכסה הצבה את הגומה וחוזרת לים. כחודשיים לאחר מכן, הצבים הקטנטנים מגיחים מן החול בלילה אל הים, שם יחיו כל חייהם.

מתוך שלושת מיני צבי הים החיים בים התיכון, בישראל ניתן לצפות בעיקר בצבי הים החומים והירוקים המקננים לאורך חופינו. כל שלושת המינים מצויים בסכנת הכחדה ומוגנים על פי חוק. צבי ים הינם צבים שהתאימו את עצמם לאורח החיים במים. אולם התאמה זו אינה מלאה, והצבים שמרו על שתי תכונות חשובות המעידות על מוצאם היבשתי: נשימת אוויר ותלות ביבשה לרבייה. שתי תכונות אלו חושפות את צבי הים לפגיעות שונות, מרביתן בגלל פעילות האדם ונוכחותו.

לדברי יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, "הפרעות תאורה מלאכותית ואלומות אור מגורמים שונים כגון מסעדות, כבישים, טיילות, סנוור פנסים, מדורות על החוף ועוד, עלולים לבלבל את האבקועים הקטנים ולגרום להם לזחול לכיוון הלא נכון" והתוצאה לדבריו, מעציבה מאוד. "במקרים אלו רבים מהאבקועים מתעייפים, מתייבשים ומתים מתשישות עוד באותו הלילה. אלו שהצליחו לשרוד את הלילה, אך לא הצליחו להגיע לים, עלולים למצוא את מותם במהלך היום כתוצאה מחשיפה לשמש, דריסה על ידי כלי רכב הנוסעים על החוף, טריפה על ידי בעלי חיים שונים או להיפגע משקיות ניילון ופסולת המהוות מלכודות מוות עבורם".

צבי הים הקטנים, שזה עתה בקעו מהביצים בקינים, עושים דרכם אל הים (צילום: יתיר שמיר)
צבי הים הקטנים, שזה עתה בקעו מהביצים בקינים, עושים דרכם אל הים (צילום: יתיר שמיר)

"מסיבות אלו", מציין לוי, "פועלת רשות הטבע והגנים מאז אמצע שנות ה-80, להגנה על הביצים המוטלות והצבים הבוקעים מהן. בכל שנה, בעונת ההטלה, פקחי רשות הטבע והגנים סורקים את חופי הארץ מידי בוקר, מאתרים את הקנים שהוטלו במהלך הלילה, ומעתיקים אותם לשמורות חופיות מוגנות. לאחר כחודשיים, הביצים יבקעו ולבסוף האבקועים יגיחו מהקן וישובו אל הים".

יחד עם זאת, לא כל הקנים מועתקים וחלקם נשארים במקומם. לכן ברשות הטבע והגנים קוראים לציבור לגלות ערנות בתקופה זו של השנה בחופים, ובמקרה ונתקלים בהגחה של צבי ים מבקשים מהציבור לדווח על כך מידית למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*. עוד מבקשעם ברשות הטבע והגנים להדגיש כי חשוב להקפיד לא לצלם את האבקועים עם פלאש או להאיר עליהם, שכן אור עשוי לגרום להם לעיוורון זמני בזמן קריטי. בנוסף, חשוב לאפשר להם להגיע לכיוון הים בכוחות עצמם ואם אינם זוחלים לכיוון, להעבירם בזהירות לחוף חשוך ולאפשר להם לזחול לכיוון הנכון, להרחיק טורפים, לרבות כלבי מחמד, לכסות בורות ומחילות סרטנים, ולפנות פסולת שעלולה להפריע להם בדרכם אל הים.

  • רשות הטבע והגנים קוראת לציבור משתמשי החופים להקפיד על מספר כללים שיבטיחו חופים וים נקי ואת עתידם של צבי הים, בהם:
    • הימנעו משימוש בתאורה על החוף במהלך הלילה. האור מבלבל את הצבונים וגורם להם לזחול לכיוון הלא נכון. צבונים שלא יצליחו להגיע אל הים במהלך הלילה, סיכויי ההישרדות שלהם קלושים.
    • האשפה לפח. אשפה מהווה סכנה ממשית ומכשול עבור צבי הים. הקפידו לאסוף את כל האשפה סביבכם ולזרוק לפח.
    • איסור נהיגה בחוף. רכבים שנוסעים על החוף עלולים לפגוע בקן ביצים ולגרום לאובדן של מאות צבונים. בנוסף, הרכבים מותירים אחריהם שקעים וחריצים בחול המהווים מכשול לצבונים בדרכם אל הים.
    • נתקלתם בצב ים, צבונים, עקבות בחוף או קן ביצים? קודם כל, אל תפריעו למלאכתם ואל תצלמו אותם או תאירו עליהם באופן ישיר. דווחו מיד לרשות הטבע והגנים בטלפון *3639.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!