דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הירושימה

נשק גרעיני / המאבק לתקווה של טסוטומו יאמגוצ'י, האיש שניצל פעמיים מפצצת האטום

באוגוסט 1945 החל עידן חדש בו ניתן להשמיד, בלחיצת כפתור, ערים שלמות. במקום לראות בנזק העצום תמרור אזהרה, חימשו עצמן המעצמות באלפי פצצות אטום | ימאגוצ'י בחר בחיים - והקדיש את חייו למאבק בחימוש הגרעיני

הפטריות הגרעיניות לאחר ההפצות בהירושימה ונגסאקי (צילום: Binksternet/ wikimedia)
הפטריות הגרעיניות לאחר ההפצות בהירושימה ונגסאקי (צילום: Binksternet/ wikimedia)
אוריאל לוי

טסוטומו יאמגוצ'י, תושב נגאסקי שביפן, נסע להירושימה לרגל עסקיו בתחילת קיץ 1945. הייתה זו תקופה קשה, שבה הפציץ חיל האוויר האמריקאי בפצצות תבערה את עריה הדרומיות של יפן. יאמגוצ'י, שהתנגד למלחמה, היה פסימי מאוד ונכנס לדיכאון. מיותר לציין שלא היה לו כל מושג על פרויקט מנהטן ועל נשק יום הדין, והוא היה שרוי בעצב על כך שרבבות מתים לשווא, במלחמה שניתן היה להימנע ממנה.

בבוקר ה- 6 באוגוסט התכוון יאמגוצ'י לחזור לנגאסקי. הוא הלך לתחנת הרכבת שבמרכז הירושימה עם שני שותפיו, נזכר בדרך ששכח את תעודת המעבר שלו וחזר לבית בו התארח. בשעה 8:15 המפציץ "ENOLA GAY" הפיל את הפצצה 'ילד קטן' במרכז העיר. היה זה ניסוי הכלים הראשון בפצצת ביקוע גרעיני של אורניום מועשר.

יאמגוצ'י היה כ-3 ק"מ ממוקד הפיצוץ, הוא הספיק לראות את המטוס המפציץ לפני שאור לבן ענק עטף את הכול. הפיצוץ קרע את עור התוף שלו ושרף את צדו השמאלי של גופו. כשהתאושש הלך למצוא מחסה, ולמחרת שב לביתו שבנגאסקי. כ-70 אלף איש, אישה, זקן וטף נהרגו באותו יום בהירושימה, וכ-80 אלף נוספים יהרגו מהשלכות הקרינה בהמשך אותה השנה, כך על פי נתונים של ממשלת יפן.

השיר "אנולה גיי":

בצידה השני של הפלנטה שלח באותה העת נשיא ארה"ב הארי טרומן הודעה לעיתונות:
"לפני שש עשרה שעות מטוס אמריקאי הטיל פצצה אחת על הירושימה, בסיס חשוב של צבא יפן. לפצצה כוח הגדול מכוחם של 20,000 טון TNT היא בעלת כוח פיצוץ של יותר מכפול אלפיים מהפצצה הבריטית "גראנד סלאם", שהיא הפצצה הגדולה ביותר שהוטלה בהיסטוריה של המלחמות. זוהי פצצת אטום. זהו שימוש בכוח הבסיסי ביותר ביקום. השתמשנו בכוח ממנו שואבת השמש את עוצמתה נגד אלה שהביאו מלחמה למזרח הרחוק."

טרומן התגאה במה שיהפוך לימים לסיוט הגדול ביותר של האנושות, נשק שבכוחו להשמיד הכול. הוא השתמש בנשק שנאסר לשימוש על ידי קודמו, שהוסתר ממנו בהיותו סגן הנשיא, הנשק אשר צמרת הצבא והממשל התנגדו לו. טרומן התעלם מהעצומות שנחתמו על ידי מי שהמציא, פיתח וייצר את הנשק הסודי. לאחר שהוכיח את אכזריותה של פצצת האורניום, המשיך ופָּשַׁע כנגד האנושות בהטילו פצצת פלוטוניום על נגסאקי.

על אף פציעתו, חזר יאמגוצ'י לעבוד בבוקר ה- 9 באוגוסט במשרדו שבנגאסקי. בשעה 11:00 הוא סיפר למפקח על הפיצוץ האיום בהירושימה, ובעודו מדבר, אור לבן בוהק עטף שוב את הכול ולאחריו נשמע פיצוץ אדיר. משרדו של יאמגוצ'י היה במרחק 3 ק"מ ממוקד הפיצוץ אך הפעם הוא לא נפגע ישירות. פצצת הפלוטוניום 'איש שמן' גבתה את חייהם של כ-40 אלף בני-אדם ברגע נפילתה, וכ-25 אלף נוספים כתוצאה מהקרינה בשנים הבאות.

באוגוסט 1945 החל עידן ציוויליזטורי חדש בו ניתן להשמיד, בלחיצת כפתור, ערים שלמות. במקום לראות בנזק העצום תמרור אזהרה, חימשו עצמן המעצמות באלפי פצצות אטום, מיטב המשאבים החומריים והרוחניים הושקעו בפיתוח מערך השמדת כל, אשר בנגיעה אחת קלה ימיט שואה על הקיום האנושי כולו. זה מכבר, חיים בני האדם כאשר חרב השמדה מוחלטת מונחת על צווארנו. כל ממרה או מעשה בדמות "אדם לאדם אח" עומד בצל ההשמדה, הזועק "אדם לאדם זאב".

טסוטומו יאמגוצ'י הוא אחד מ- 160 יפנים ששרדו את שתי הפצצות. הוא הקדיש את חייו למאבק בחימוש הגרעיני. יאמגוצ'י היה פעיל עולמי נגד החימוש הגרעיני עד ימיו האחרונים. הוא הלך לעולמו  בגיל 93, בינואר 2010, בביתו שבנגאסקי. חודשיים לאחר מותו של יאמגוצ'י, הלך לעולמו בביתו שבלאס-וגאס מוריס ג'פסון, מי שהיה המפציץ של הירושימה ומעולם לא התנצל על כך שגרם למותם של רבבות בני אדם. חברו תיאודור ואן קירק, שהיה הטייס של אנולה גאיי, אמר לאחרונה כי אם היה נדרש לכך הוא בהחלט היה מפציץ את הירושימה שוב. ללא כל חרטה. לשיטתו היה זה נחוץ והכרחי להרוג את הילדים, הנשים והקשישים תושבי הירושימה ונגאסקי, ולהביא לאנושות עידן חדש של הרס. דבריו ננעצו כסכין בבטנם של כל המבקשים חיים.

ראיון עם ואן קירק:

נכון עשה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהתנצל בספטמבר 2009 על הרג רבע מיליון בני אדם, בהירושימה ונגאסקי. התנצלותו בפני האומה היפנית החזירה אולי רבב של כבוד לניצולים ולצאצאי הקורבנות, וזרעה אולי, שבריר של תקווה בפני בני האנוש.

אובמה מתנצל:

בהשראתו של ההוגה ברל לנג, ניתן לומר כי יקשה על האדם החי בימינו להתחמק, אם מתוך בורות ואם מתוך התעלמות, מהשלכותיה של העובדה, שחייו עוברים עליו במרחב תרבותי, כלכלי, חברתי ומושגי, אשר כולל את האפשרות להשמדת הכול. עצם היכולת לנקוט בפעולה שהשלכותיה באשר לקיום האנושי הן חסרות גבול, מונחת על שולחנותיהם של מנהיגים שונים ברחבי העולם. "מעולם לא הייתה אפשרות כזאת נתונה באופן כה בולט וברור בידיו האנושיות – האנושיות מידי – של האדם" כתב לנג.

ההכרה בנזק העלול להיגרם משימוש בנשק גרעיני איננה ניתנת לנשיאה, ועל כן, רבים סבורים כי מרוץ החימוש הוא אשליה, כמוהו כמופע תיאטרון. זוהי טעות חמורה. עצם הימצאותם של ראשי נפץ גרעיניים על פני האדמה מסכנת את האנושות ומורידה אותנו לחיים בהם יקשה עלינו להחזיק אידיאלים הגדולים מההישרדות. בצל האיום ברצח-עם וברצח-כל הופכת ההישרדות עצמה ל"גרעין האוטופי" של האנושות, משמע: התפילה לחיים טובים יותר מוחלפת בתחינה לשרוד, האנושיות שבאדם מאוימת.

הארי טרומן עשה בנו מום, מנהיגי המעצמות שהובילו את מרוץ החימוש הגרעיני יצרו לנו עולם של חרדות קיומיות. באשמתם, חיינו תלויים בחוט שערה שלעתים נדמה כי היא עומדת להיקרע. יצירת עולם ללא אימה הינה האפשרות היחידה לשמור על צלם האדם. טסוטומו יאמגוצ'י בחר לחיות אחרי שרבים מקרוביו ומשפחתו מתו בתופת. הוא בחר לחיות כדי להיאבק ברעה הזו. מי ייתן ומאבקו יצלח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!