דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / טראמפ במסר לקוריאה הצפונית: "נגיב באש ובזעם כפי שהעולם לא ראה"

חילופי האיומים בין המעצמות נמשכים לאחר שבתחילת השבוע הבטיח קים ג'ונג און להכות בארה"ב חזק יותר "באלפי מונים" בתגובה לסנקציות נגד מדינתו | טראמפ לא איחר לאיים בחזרה ואף צייץ כי "ארה"ב חזקה יותר מתמיד"

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
דוד טברסקי

"אנחנו נגיב באש וזעם כפי שהעולם עוד לא ראה", כך הזהיר אמש נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, את קוריאה הצפונית בתגובה לאיומים האחרונים מצד פיונגיאנג. טראמפ הזהיר בדבריו את קוריאה הצפונית מפלישת צבאית אמריקאית מאסיבית. דבריו של טראמפ הגיעו בתגובה לאיומים הזועמים של קים ג'ונג אוּן בימים האחרונים בנוגע להחלטת האו"ם בדבר סנקציות חדשות על המדינה. סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית פרסמה הודעה מצד הממשל בה הוא מבטיח לחזק את מאגר הנשק הגרעיני שלו ולהכות בארה"ב חזק יותר ב"אלפי מונים" כנקמה. בהצהרה שפורסמה בכלי התקשורת הממלכתיים, כינתה ממשלתו של קים ג'ונג אוּן את הסנקציות "הפרה אלימה של הריבונות שלנו", שנגרמה על ידי "מזימה מתועבת של ארה"ב לבודד ולחנוק" את קוריאה הצפונית. בימים האחרונים מתגברות ההערכות והפרסומים של גורמי מודיעין ומומחי ביטחון על יכולתה הממשית של קוריאה הצפונית לאייש טילים ארוכי טווח בראשי נפץ גרעיניים. בתחילת השבוע, הודיעה קוריאה הצפונית כי היא התקדמה משמעותית ביכולותיה לכווץ את ראשי הנפץ הגרעיניים כך שיתאימו לטילים ארוכי הטווח.

על פי דיווחים של סוכנות הידיעות AP, קוריאה הצפונית העבירה בתקופה האחרונה מספר איומים לפגיעה באי גואם, אשר נמצא כ-3,400 ק"מ דרום מזרחית לחצי האי הקוריאני ונמצא תחת שליטת ארה"ב. דובר אנונימי של צבא קוריאה הצפונית הגיב ב"אזהרה רצינית" לדבריו של טראמפ וציין את הבסיסים האמריקאיים בגואם וקוריאה הדרומית כיעד להתקפה עתידית. למרות זאת, מומחים מציינים שהסבירות להתקפה ישירה על אזרחי ארה"ב מצד הממשלה בפיוניאנג היא נמוכה מכיוון שספק רב אם ההנהגה הצפון קוריאנית תסתכן בהתקפה נגדית אמריקאית כלפיה במידה ופעולה כזו תצא לפועל.

בתוך כך, צבא קוריאה הצפונית הוציא אמש הודעה, אולי בתגובה לדבריו של טראמפ, כי הוא בוחן אפשרות ליצירת "מעטפת אש" מסביב לאי גואם והבסיסים האמריקאיים המוצבים בו על בסיס טילים לטווח בינוני עד ארוך שיכסו את האזור כולו. בשבועות האחרונים החריפו האיומים בין הצדדים בעוד קים ג'ונג-און מאיים כי הוא יהפוך את סיאול, בירתה של קוריאה הדרומית, ל"ים של אש". למרות דרישותיהם של מספר צירי בטחון בפנטגון ובבית הלבן להנמיך את עוצמת האיומים ולא לשלול מרחב של הידברות ומשא ומתן עם קוריאה הצפונית, מרחב שיכלול בין היתר שיתוף פעולה הדוק יותר עם סין ליצירת מנוף לחץ כלכלי על קוריאה הצפונית, נדמה כי שני המנהיגים לא חוששים ללבות את האיבה בין המעצמות, דבר אשר יכול להוביל להתלקחות ממשית בבוא היום.

טווח הטילים של קוריאה הצפונית (מקור: AP)
טווח הטילים של קוריאה הצפונית (מקור: AP)

"אתה צריך להיות בטוח שאתה מסוגל לעשות את מה שאתה אומר שאתה מתכוון לעשות" אמר בתגובה לדבריו של טראמפ הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, מבקר חריף של טראמפ, שלפני שבועיים הפיל את ההצבעה בסנאט כנגד תכנית הבריאות הלאומית של הממשל. "דיבור שכזה, איני בטוח שזה עוזר. מנהיגים גדולים שראיתי לא מאיימים אלא אם כן הם מוכנים לפעול ואני לא חושב שהנשיא טראמפ מוכן לפעול", כך מקיין.

בציוץ שפרסם היום (רביעי) אחר הצהריים, ציין טראמפ שארנסל הנשק הגרעיני של ארה"ב חזק מאי פעם. "ההוראה הראשונה שלי בתור נשיא הייתה לחדש ולעדכן את הנשק הגרעיני שלנו", צייץ טראמפ. "כולי תקווה שאנחנו לעולם לא נצטרך להשתמש בכוח הזה. אבל לעולם לא יגיע הזמן שבו לא נהיה האומה הכי חזקה בעולם!".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/895252459152711680

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/895254168570605568

עם עלייתו לשלטון של קים ג'ונג-און לפני 7 שנים, הספיק המנהיג הצפון קוריאני להכפיל את מספר הניסויים בטילים המסוגלים לשאת נשק גרעיני לטווח קצר ובינוני, וביצע מספר פיצוצים גרעיניים מבוקרים מתחת לאדמה. במקביל לכך, החלה קוריאה הצפונית לפתח טילים בליסטיים בין-יבשתיים (ICBM), שטווח הפגיעה שלהם כולל את החוף המערבי של ארה"ב ולדעת חלק מן המומחים, יכולים להגיע אפילו עד שיקגו. למרות ההחרפה בסנקציות במהלך העשור האחרון מצד הקהילה הבינלאומית, לא נראה שהבידוד המדיני והכלכלי של הדיקטטורה הצליח להשפיע לרעה על יכולתה לפתח נשק גרעיני וטילים ארוכי טווח.

צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)
צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)

שני ניסויים, חסרי תקדים, של טילים בליסטיים בין יבשתיים שביצעה קוריאה הצפונית בחודש שעבר, היו הסימנים האחרונים לכך שתכנית הנשק של המדינה מתקרבת לנקודת האל-חזור. למרות שפיונגיאנג מתרברבת כי יש ברשותה טילים שיכולים לפגוע בערים אמריקניות מרכזיות, על פי הערכות לא פותחה עדיין היכולת להרכיב עליהם ראשי נפץ גרעיניים, אך ייתכן שצעד זה לא רחוק. בתגובתה לניסויים של החודש האחרון, אושרה לפני שבועיים בסנאט האמריקאי חבילת סנקציות חדשה נגד קוריאה הצפונית. לפני שנתיים שיערו מומחים מארה"ב כי אם הקהילה הבינלאומית תבחר שלא להתערב בהתעצמות הבליסטית והגרעינית של קוריאה הצפונית, הממשל בפיונגיאנג יוכל לפגוע בטילים גרעיניים בכל עיר בארה"ב בשנת 2021. בחודש האחרון ציינו מספר בכירים בסוכנויות הביון בארה"ב כי יש סיכוי סביר ביותר שקוריאה הצפונית תוכל לפגוע גרעינית בארה"ב כבר ב-2018.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!